Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Iztrūkstošās pieredzes vietā no jauniešiem gaida degsmi

Transcom vadītāja Liene Spruģe novērojusi, ka jauniešiem ļoti svarīgas ir straujas izaugsmes iespējas – pat seši mēneši daudziem jau šķiet kā mūžība © F64

Šis riņķa dancis daudziem ir labi zināms: darba devēji prasa pieredzi, bet jauniešiem tādas nav, un to nav tik viegli iegūt, ja daudzviet šādi zaļi gurķi nešķiet interesanti. Taču nevar gluži visu darba tirgu iekrāsot tikai tumšās krāsās – ir uzņēmumi, kas ienācējiem darba tirgū ir gatavi piedāvāt vienkāršas amata pozīcijas, bet pieredzes vietā no jauniešiem tiek gaidīta vēlme mācīties, degsme un svešvalodu zināšanas.

Piemēram, no Transcom Worldwide Latvia (turpmāk tekstā – Transcom) vairāk nekā 500 cilvēku lielā kolektīvā liela daļa darbinieku ir gados jauni cilvēki, kas studē un kam uzņēmums ir viņu pirmā darbavieta. «Vidējais darbinieku vecums ir 25 gadi,» stāsta Transcom vadītāja Liene Spruģe. Viņa norāda, ka no jauniešiem tiek gaidīta godprātīga attieksme pret darbu, vēlme izglītoties, atvērtība. «Priekšzināšanas neprasām, visu var apgūt, un šīs apmācību iespējas arī piedāvājam,» skaidro L. Spruģe.

Cilvēkiem, kuri ir bez darba pieredzes, uzņēmums piedāvā uzsākt darba gaitas kā klientu apkalpošanas speciālistiem. «Mūsu gadījumā tas nozīmē – klientu apkalpošana pa telefonu. Ir iespēja strādāt arī pārdošanas segmentā, kā arī darbs var būt saistīts ar datu apstrādi,» norāda L. Spruģe. Darbs notiek maiņās, jo centrs strādā 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. «Darba pieredze nav obligāta, taču gaidām labas latviešu un krievu valodas zināšanas. Ir projekti, kur vajadzīga ir skandināvu valodu, poļu, vācu valodas zināšana, bet darbā ar vietējiem klientiem vajag prast latviešu un krievu valodu,» teic Transcom vadītāja. Ne viens vien personāla speciālists ir norādījis uz latviešu jauniešu nepietiekamajām krievu valodas zināšanām, arī Transcom šādu tendenci ir pamanījis – jaunieši prot labi runāt angļu mēlē, bet krievu valodas prasmes ir krietni sliktākas. L. Spruģe stāsta, ka ir bijuši brīži, kad bija nepieciešams rīkot krievu valodas apmācības. «Turpretī krievvalodīgajiem jauniešiem latviešu valodas zināšanas vērtējamas kā labas.»

Brīvas 30 vakances

Arī šobrīd ir aktuāla jaunu darbinieku piesaiste – tuvāko mēnešu laikā iecerēts aizpildīt 30 vakances. «Atsaucība ir pietiekama. Nevar teikt, ka tirgus ir tukšs. Tā nav,» uzsver L. Spruģe.

Viņa arī novērojusi, ka jauniešiem ļoti svarīgas ir straujas izaugsmes iespējas – pat seši mēneši daudziem jau šķiet kā mūžība. «Protams, piedāvājam iespēju augt gan vertikālā [kļūt par grupu vadītāju, kvalitātes, produktu speciālistu, kvalitātes analītiķi, apmācību un kvalitātes vadītāju, zvanu centra vadītāju], gan horizontālā [kļūt par 2. līmeņa klientu apkalpošanas speciālistu, izmēģināt savus spēkus pārdošanā, tehniskajā struktūrvienībā] virzienā. Piemēram, 96% grupu vadītāju ir sākuši kā klientu apkalpošanas speciālisti. Pēdējā gada laikā karjeras kāpumu piedzīvojuši aptuveni 30 mūsu darbinieki,» stāsta L. Spruģe, kas arī uzņēmumā darbu sāka kā klientu apkalpošanas speciāliste.

Līdzšinējo sadarbību ar jauniem cilvēkiem viņa raksturo pozitīvi. «Jaunieši ir uzņēmīgi, ambiciozi, mērķtiecīgi. Uzņēmumā valdošā dinamiskā darba vide viņiem ir ļoti piemērota,» ir pārliecināta L. Spruģe.

Gaida mirdzumu acīs

Savs skatījums par jaunpienācējiem darba tirgū ir arī Bitei. «Lielākā daļa jauniešu ir atvērti jauniem izaicinājumiem. Un tas var būt gan cits darba piedāvājums, gan piedzīvojuma meklētāja gars, kas liek doties ārpus Latvijas robežām. Tādēļ ir svarīgi, lai uzņēmums spēj dot pārliecību par izaugsmes iespējām. Ja tā nav, jaunietis dodas meklēt citus izaicinājumus,» secina Bites klimata kontroles menedžere Endija Kaševska.

Arī šis uzņēmums no jauniešiem negaida pārbagātu CV. «Bite nebaidās pieņemt darbā arī jauniešus bez darba pieredzes, taču svarīgs priekšnosacījums ir mirdzums acīs un vēlme mācīties un izaugt. Mums ļoti svarīga ir darbinieka attieksme – gan pret darbu, gan arī pret dzīvi kopumā. Mēs saprotam, ka visi esam tikai cilvēki, kas mēdz kļūdīties vai ko nezināt. Taču svarīgi ir būt pietiekami atbildīgam gan pret sevi, gan komandu – mācīties, augt, risināt problēmas un just atbildību par saviem darba pienākumiem,» stāsta E. Kaševska.

Jaunieši un krievu valoda

Uzņēmums jauniešiem, kuriem nav iepriekšējas darba pieredzes, pārsvarā piedāvā vakances, kas saistītas ar darbu klientu apkalpošanā – gan zvanu centrā, gan arī Bites salonos visā Latvijā. «Arī šobrīd meklējam darbiniekus gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās, piemēram, Saldū, kur darbojas mūsu zvanu centrs. Viens šķērslis, kas reizēm skar jauniešus, ir krievu valoda, jo amatos, kas saistīti ar klientu apkalpošanu, nepieciešamas šīs svešvalodas zināšanas. Tie jaunieši, kuri tiešām vēlas strādāt Bitē, atrod iespējas īsā laikā apgūt krievu valodu,» teic E. Kaševska.

Taujāta, kas ir galvenie elementi, kas jaunietim var bruģēt ceļu augšup uzņēmumā, viņa atbild: «Galvenais noteikums, lai būtu iespēja kāpt pa karjeras kāpnēm, ir mērķtiecība, pozitīva attieksme un iniciatīva. Bitē ir daudz piemēru tam, kā cilvēks sāk karjeru vienā amatā, bet ar laiku kļūst par vērtīgu profesionāli vai vadītāju. Noteikti gribu likt uzsvaru uz iniciatīvu, jo, ja cilvēks pats vēlas iegūt jaunas zināšanas un prasmes, viņam ir visas iespējas – iesaistīties citu komandas darbā, palīdzēt, mācīties no profesionāļiem un līdz ar to arī augt pašam.».