Sestdiena, 27.aprīlis

redeem Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle

arrow_right_alt Latvijā

No kurienes šogad Latvijas veikalu plauktos nonākušas baltās vistu olas?

© unsplash.com

Lielākie mazumtirgotāji baltās vistu olas šogad iepirkuši pamatā no Ukrainas un Igaunijas, pauž aptaujātie tirdzniecības nozares pārstāvji.

Mazumtirgotāja SIA "Elvi Latvija" valdes locekle Laila Vārtukapteine saka, ka Lieldienu laikā "Elvi" veikalos nopērkamas gan dažādas vistu un paipalu olas, gan svētku saldumi, tostarp šokolādes olas un figūriņas, gan dažādi produkti un aksesuāri svētku noskaņas radīšanai.

Ņemot vērā, ka ir audzis ikdienas pieprasījums pēc olām un arī veikalu tīkla "Elvi" kopējais apgrozījums, šogad uz "Elvi" veikaliem kopumā piegādāts par aptuveni 40% vairāk olu nekā pērn, norādīja Vārtukapteine. Tostarp kopš pagājušā gada nogales "Elvi" veikalos par aptuveni 20% ir palielinājies olu ikdienas patēriņš.

Vārtukapteine arī stāstīja, ka "Elvi" veikalos pircēji visvairāk iegādājas Latvijā ražotas brūnās vistu olas, kas tiek iepirktas no galvenā mazumtirdzniecības tīkla piegādātāja AS "Balticovo". "Tā kā eksotiskāku Lieldienu olu krāsu cienītāji veikalos meklē baltas vistu olas un Latvijas ražotāji šādas olas nepiedāvā, Lieldienu laikā "Elvi" veikalos tirgojam arī Ukrainā ražotas baltās vistu olas," pauda Vārtukapteine.

Pēc viņas teiktā, baltās olas veido aptuveni 15-20% no visa Lieldienās pārdoto olu apjoma "Elvi" veikalos, savukārt pārējā gada laikā šādas olas tirgotas netiek. Vārtukapteine norādīja, ka Lieldienu laikā pieaug pieprasījums arī pēc Latvijā audzētām paipalu olām.

SIA "Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule pauda, ka mazumtirdzniecības tīkls Lieldienām sācis gatavoties savlaicīgi, vismaz sešus mēnešus iepriekš, parūpējoties par plašu klāstu gan pārtikas preču piedāvājumā, gan arī par Lieldienu tematiskajām precēm.

Kā liecina "Maxima Latvija" dati, olas ir viens no pieprasītākajiem Lieldienu produktiem, un to apjomi svētku laikā tiek palielināti aptuveni divas reizes, salīdzinot ar laiku pirms svētkiem. "Arī šogad esam parūpējušies, lai "Maxima" veikalu sortimentā būtu plašs olu piedāvājums - gan brūnās, gan baltās olas, kas pasūtītas līdzīgā apjomā kā citus gadus," komentēja Dupate-Ugule, piebilstot, ka līdztekus "Maxima Latvija" lielu uzmanību pievērš arī labturības un atbildīgas tirdzniecības principiem un jau patlaban "Maxima" veikalos aptuveni 60% vistu olu ir ārpus sprostiem dētas.

Dupate-Ugule norādīja, ka Lieldienu laikā "Maxima" veikalos pieejamas arī Ukrainā ražotās olas, taču viena no tirdzniecības tīkla prioritātēm ir nodrošināt vietējo ražotāju produkciju, tāpēc ikdienā vietējo olu īpatsvars "Maxima" veikalos atsevišķos gadījumos sasniedz līdz pat 90%.

Veikalu tīkla "Top!" valdes locekle un mārketinga direktore Ilze Priedīte minēja, ka šī gada plānotie balto olu apjomi ir līdzvērtīgi iepriekšējā gada apjomam, kur lielākais balto olu apjoms tiek piegādāts no Igaunijas, bet no Ukrainas - 20%. "Atsevišķos veikalos piedāvājam arī mazo ražotāju olas no Latvijas," atzīmēja valdes locekle.

Taujāta par tendencēm, Priedīte sacīja, ka lielākais pieprasījums Lieldienu laikā pēc baltajām olām un to apjomi ir iegādāti pietiekami. Veikalos "Top!" baltās olas tiek piedāvātas kopš pagājušās nedēļas, un dažos veikalos piegādāto pirmo apjomu izpirka uzreiz. "Līdz ar to varam teikt, ka pieprasījums jau šobrīd ir augošs un pircēji Lieldienām sāk gatavoties laikus," pauda Priedīte.

Tāpat viņa sacīja, ka olu krāsošanai vairums pircēju izvēlas dabiskas izejvielas, tādējādi veikalu tīklā novērots pieaugums sīpolu, melleņu un biešu tirdzniecībā, savukārt sarkano kāpostu pārdošanas apjoms pieaudzis 26 reizes, salīdzinot ar ikdienas realizāciju.

SIA "Lidl Latvija" mārketinga speciālists Ingars Rudzītis aģentūrai LETA norādīja, ka patlaban "Lidl" pircējiem piedāvā baltās un brūnās vistu olas, kas dētas Latvijā un citās Eiropas Savienības valstīs. Viņš atzīmēja, ka jau patlaban pusi no Latvijā ražotajām un "Lidl" veikalos piedāvātajām fasētajām olām veido ārpus sprostiem dzīvojošo vistu dētās olas. "Lidl" privāto zīmolu fasēto olu produktiem jau tuvu 70% ir ārpus sprostiem dētās 0., 1. un 2. kategorijas olas.

"Lieldienas neapšaubāmi ir olu pieprasījuma augstākais punkts," uzsvēra Rudzītis, pieļaujot, ka šogad pieprasījums pēc olām varētu būt līdzsvarotāks, jo starp Rietumu un Austrumu baznīcu svinētajām Lieldienām būs gandrīz mēnesis.

Savukārt SIA "Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite aģentūrai LETA apliecināja, ka patlaban "Rimi" klāstā nav pieejamas vistu olas no Ukrainas. "Rimi" pastāvīgajā klāstā ir Latvijas ražotāju olas, no kurām līdz pat 70% ir brīvi turētu vistu olas, tikmēr baltās vistu olas "Rimi" iepērk Igaunijā.

Bite arī sacīja, ka saskaņā ar "Rimi" pieredzi Lieldienu periodā pieprasījums pēc dažādu veidu olām ir aptuveni par 70% lielāks nekā ikdienā. "Tieši tāpēc mēs atbilstoši plānojam savus iepirkumus, rūpīgi izvērtējot iepriekšējo gadu tendences," uzsvēra Bite, iestarpinot, ka, lai nodrošinātu pieprasījumu pēc olām, šogad veikti vairāk pasūtījumu nekā pērn.

Vaicāta par līdzšinējo sadarbību ar olu piegādātājiem, Bite pauda, ka "Rimi" sadarbība ar pašmāju vistu olu ražotājiem ir pozitīva, uz ko norāda arī "Rimi" klāsts, kurā pieejama produkcija no sešiem dažādiem Latvijas ražotājiem. "Apjomus Lieldienu periodam esam plānojuši tā, lai visi mūsu veikalu apmeklētāji varētu iegādāties Latvijā audzētu vistu olas," komentēja Bite.

Viņa sacīja, ka "Rimi" tīklā jau divas nedēļas pirms Lieldienām novērojams pieaugošs pieprasījums pēc vistu olām. Arī pieprasījums pēc majonēzes Lieldienu nedēļā palielinās par aptuveni 70%.

Viņa arī uzskaitīja, ka Lieldienu laikā astoņas reizes, salīdzinot ar ikdienu, pieaug pieprasījums pēc saldumiem, kā arī pircēji biežāk iegādājas dažādus augļus un dārzeņus, ko izmantot ne tikai olu krāsošanā, bet arī svinību galdam.