Pirmdiena, 6.maijs

redeem Didzis, Gaidis

arrow_right_alt Latvijā

Kam izlauzīs zobus Ryanair tortes?

Ryanair jau pārdod biļetes uz reisiem lidmašīnās, par kuru apkalpošanu nav noslēgts līgums ar Rīgas lidostu. Tagadējā līguma termiņš beidzas martā. © Publicitātes foto

Pērkot aviosabiedrības Ryanair biļetes tagad, pasažieri nevar būt droši, cik daudz viņiem liks vēl piemaksāt lidostā Rīga pēc 29. marta.

Aviokompānija Ryanair ir laipnības un atsaucības iemiesojums, ja ieraugām tās vadītāju Maiklu O’Līriju. Ar savām viesizrādēm klātienē viņš Latviju aplaimoja pirms gadiem desmit, pateicoties toreizējam satiksmes ministram Aināram Šleseram. Pēc politiskajām pārgrozībām Latvijā O’Līrijs šeit vairs nav manīts, toties Ryanair menedžeri sarūpē tortes par godu katram nākamajam pārvadāto pasažieru miljonam. Šis gads sākās ar 23. janvāra torti par astoņiem miljoniem pasažieru kopš 2004. gada

31. oktobra, kad Ryanair sāka darbību Rīgā. Kopā ar torti Ryanair piedāvāja šā gada vasaras lidojumu sarakstu, bet ne vārda par to, cik šie lidojumi īstenībā izmaksās pasažieriem. Proti, vai pasažierus lidostā nesagaidīs jau parastā plāksnīte ar prasību piemaksāt līdz šim zināmo 6,50 vai 7 eiro vietā XX vai YY eiro. Ryanair jau pārdod biļetes uz reisiem lidmašīnās, par kuru apkalpošanu nav noslēgts līgums ar Rīgas lidostu. Tagadējā līguma termiņš beidzas martā.

Palūgt piemaksas no pasažieriem ir Ryanair firmas stils, ar ko tās pasažieriem jārēķinās. Tagadējās piemaksas Rīgā Ryanair ieviesa 2012. gada janvārī, jo atsacījās maksāt lidostas prasīto atlīdzību par Ryanair pasažieru drošības pārbaudēm. Ryanair ir vienīgā aviokompānija vismaz Rīgā, kas neiekļauj šīs izmaksas biļešu cenā, kaut gan praktiski visas aviokompānijas atradās vienādā situācijā. Jā, ieviesa lidosta jaunu nodevu pēc līgumu slēgšanas ar aviokompānijām bez šādas nodevas. Šādā stilā Ryanair darbojas ne tikai Latvijā. Ar 2011. gada martu datēts Ryanair paziņojums par divu eiro lielas «rezervēšanas maksas» ieviešanu no katra pasažiera, lai atgūtu līdzekļus, ko saskaņā ar Eiropas Savienības regulu ir spiesta izmaksāt kompensācijās pasažieriem par atceltiem un nokavētiem reisiem.

Ryanair stila Latvijas īpatnība ir nemaksāšana lidostai vispār, jo par maksu taču nevar nosaukt vienu eiro par vienas lidmašīnas apkalpošanu. Informācija par šādu cenrādi Rīgas lidostā tika publiskota 2009. gada vasarā droši vien kā mājiens A. Šleseram vismaz kādu laiku nebāzt savu degunu politikā. Izrādījās, ka 2004. gada 23. jūlijā līgumā starp lidostu Rīga un Ryanair vispirms ierakstīts, ka Ryanair līdz 2015. gada aprīlim par katras lidmašīnas apkalpošanu maksās 500 eiro, bet tūlīt pēc tam noslēgta vienošanās, ka 500 eiro esot līdzvērtīgi vienam eiro. Šā otrā dokumenta esamības slēpšana un izvilkšana dienas gaismā atgādināja to, kā Padomju Savienība kādreiz noliedza Molotova – Ribentropa pakta pielikumu esamību.

2009. gadā atklātībai nodotie 2004. gada dokumenti bija grozīti 2007. gadā, kad Ryanair tika piespiesta maksāt lidostai vismaz kaut kādu atlīdzību. Ryanair varbūt maksāja, paralēli tiesājoties un uzvarot lidostu, par ko Neatkarīgā informēja pērnā gada 15. maijā. Tur pieminēts arī ar 2004. gada līgumiem apdalītais valsts uzņēmums Latvijas gaisa satiksme. Anglijas tiesa bija atzinusi Ryanair tiesības uz 2004. gada tarifiem līdz šā gada aprīlim. Ryanair desmit gadu ilgā darbošanās lidostā Rīga ir radījusi iespaidu, ka Latvijas uzņēmumam no Ryanair nepienākas vairāk kā tiesības iekļaut lidostas statistikā Ryanair piegādāto pasažieru skaitu un daži tortes gabaliņi lidostas vadītājiem.