Sestdiena, 27.aprīlis

redeem Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle

arrow_right_alt Horoskopi

ASTROLOĢIJA: Glez­no­tā­ja Mi­ķe­ļa Fi­še­ra kos­mo­sa mis­tē­ri­ja

Mi­ķe­lis Fi­šers: «Kā jeb­ku­ra māk­sla, arī glez­nie­cī­ba ir ļo­ti tu­va me­di­tā­ci­jai. Jo tu va­ri vai­rāk un il­gāk kon­cen­trē­ties uz to, ko da­ri, jo la­bāks re­zul­tāts. Ja gal­vā ir ci­tas do­mas, tad ne­kas ne­sa­nāk. Pro­tams, tās ie­zo­gas, un to uz­reiz re­dzi. Viss aiziet tin­tē.» © f64

Māk­sli­nieks, ja vien viņš nav ra­fi­nēts, sa­vos dar­bos ir ļo­ti at­klāts. Var­būt pat ne­aiz­sar­gāts. Glez­no­tājs Mi­ķe­lis Fi­šers starp «ti­cēt» un «ne­ti­cēt» ba­lan­sē da­žos nie­ka mi­li­met­ros. Kos­moss, ār­pus­ze­mes dzī­vī­bas un ci­vi­li­zā­ci­jas for­mas, sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jas, okul­tās zi­nī­bas un ezo­tē­ri­ka te­pat, uz Ze­mes, ir vi­ņa paš­rei­zē­jās in­te­re­ses. Lai ko pa­jau­tā­tu, viņš at­bild go­dī­gi, vien­lai­kus pa­tu­rot tie­sī­bas par vi­su ne­ru­nāt. Vi­ņa dar­bos jā­mek­lē pla­šāks sa­turs, ne­kā for­mā­li re­dzams. Kā­dā re­ali­tā­tē dzī­vo Mi­ķe­lis Fi­šers?

– Ir ba­nā­li ra­do­šam cil­vē­kam jau­tāt: ko tu ar to gri­bē­ji pa­teikt? Kā ir jums – vai ļau­jat ska­tī­tā­jam sa­vos dar­bos brī­vi dzī­vo­ties, vai arī gri­bat, lai gan­drīz katrs, kurš at­nāk uz iz­stā­di, sa­prot vēs­tī­ju­mu ie­spē­ja­mi pre­cī­zi?

– Vien­mēr do­du sa­viem dar­biem no­sau­ku­mus un uz­ska­tu, ka bū­tu ve­se­lī­gi tos iz­la­sīt. Ja ir par maz, tad ci­tiem dar­biem vēl rak­stu klāt ko­men­tā­rus. Uz­ska­tu, ka man tas ob­li­gā­ti jā­iz­da­ra. Bet ne­do­mā­ju, ka ska­tī­tā­ja brī­vī­ba bū­tu jā­ie­ro­be­žo, un es ne­būt ne­vē­los ie­tek­mēt ska­tī­tā­ju. Ja ne­gri­bas la­sīt, lai ne­la­sa. Mans pie­nā­kums – ja ko gri­bu pa­teikt, tad pa­teik­šu vis­skaid­rā­ka­jā vei­dā. In­te­re­san­ti, cik man pa­šam ne­gai­dī­tas no­zī­mes ska­tī­tā­ji at­rod ma­nos dar­bos.

– Sā­kot ska­tī­ties iz­stā­di «Ne­tais­nī­ba», par ku­ru sa­ņē­māt Pur­vī­ša bal­vu, pirm­ā do­ma bi­ja – kas tas tāds?! Vē­lāk, kad re­dzē­ju vi­su ko­pu­mā, sa­pra­tu, ka sa­ska­tu tur iro­ni­ju. Uz­tvē­ru to kā iro­ni­ju par ste­reo­ti­piem.

– Pil­nī­gi pa­rei­zi. Bet ne ti­kai par ste­reo­ti­piem. Ir dau­dzas lie­tas, kas ir tik no­piet­nas, ka par tām no­piet­ni ne­var ru­nāt, jo tad sma­dze­nes at­sa­kās šo draus­mo in­for­mā­ci­ju ap­strā­dāt. Tā­pēc hu­mors vai iro­ni­ja ir, ma­nu­prāt, uni­kā­la sma­dze­ņu aiz­sar­gsis­tē­ma, kas jā­iz­man­to, un tā mums daudz kur pa­līdz. Īpa­ši krī­zes si­tu­āci­jā.

– Man jau bi­ja uz mē­les sa­kā­mais, ka iro­ni­ja ir aiz­sar­gme­hā­nisms. Se­ko jau­tā­jums: vai sa­vus uz­ska­tus māk­slā va­rat aiz­stā­vēt arī bez iro­ni­jas?

– Ne­va­ru. Tā­pēc aiz­stā­vu ar iro­ni­ju. (Sme­jas.) Ja ru­nā­jam par ma­niem uz­ska­tiem, ku­ru vie­na da­ļa ir arī sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jas, tad man bū­tu jā­sāk ša­jā brī­dī mest ka­žo­ku uz ot­ru pus­i. Tā kā par šīm sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jām es­mu sa­ņē­mis Pur­vī­ša bal­vu, tad ir pil­nī­gi skaidrs, ka tas jau ir meins­trīms*. Bet es ne­kad meins­trī­mā ne­strā­dā­ju. Tas ir pret ma­niem uz­ska­tiem. Do­mā­ju, ka ir pē­dē­jais laiks mek­lēt kaut ko jaun­u, ko likt pre­tim sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jām.

– Māk­slas zi­nāt­nie­ce Eli­ta An­so­ne jūs «ie­skai­tī­ju­si» «New Age» kus­tī­bā, kas pa­už māk­slas jaun­ā laik­me­ta ide­jas. Vi­ņa at­sau­cas uz rak­stu­ro­ju­mu «se­ku­lārs Rie­tu­mu ezo­tē­risms mūs­die­nās». Kas vei­ci­nā­jis jū­su ezo­tē­ri­kas un okul­to zi­nā­ša­nu mek­lē­ju­mus, vēl­mi to vi­su sa­prast?

– Tad tas bū­tu bio­grā­fisks stās­tī­jums. (No­pū­šas.) Man ļo­ti pa­tīk, kā Kas­pars Bin­de­ma­nis in­ter­vi­jā tei­ca: ja re­li­ģi­ja ir bū­ris, ku­rā tu se­vi ie­liec, tad ate­isms ir kas­te. Es va­ru ti­kai pie­vie­no­ties. Tā kā kas­tē es dzī­vot ne­spē­ju, bet bū­rī man dzī­vot ne­gri­bas, tad šis «New Age» ska­tī­jums uz pa­sau­li man pie­dā­vā daudz vai­rāk va­ri­an­tu. Tā, pro­tams, ir Eli­tas An­so­nes da­rī­ša­na, ka vi­ņa ma­ni ie­vie­to­ju­si «New Age». Es kā cil­vēks mē­ģi­nu ap­zi­nāt vi­su pie­eja­mo in­for­mā­ci­ju, kas ma­ni in­te­re­sē. Da­ļa no tās ir arī «New Age» kus­tī­ba. Ja ru­nā­jam par to, kas ma­ni mu­di­nā­ja pie­vēr­sties ezo­tē­ri­kai, tad ap­tu­ve­ni 18 ga­du ve­cu­mā ti­ku pie Ni­ko­la­ja Rē­ri­ha rak­stiem. Ma­ni ār­kār­tī­gi su­ģes­tē­ja ap­rak­sti par cil­vē­ces ra­sēm un ro­si­nā­ja ār­kār­tī­gi iz­teik­tu tē­lu pa­sau­li ma­nī. Kopš tā lai­ka es­mu sa­pra­tis, ka tas man kā māk­sli­nie­kam ir lie­lisks ie­dves­mas avots.

– Ko­lē­ģe pie­ko­di­nā­ja: pa­jau­tā par Rē­ri­hu, jo man šķiet, ka vi­ņa glez­nās var sa­ska­tīt Rē­ri­ha mo­tī­vus!

– Jā, glez­nās tas ir. Bet jā­pa­sa­ka tais­nī­ba – pirms Rē­ri­ha bi­ja Čur­ļo­nis, vēl daudz ag­rāk. Jā, ir tā­di mir­kļi ma­nā bio­grā­fi­jā, kas to ir ro­si­nā­ju­ši, un es­mu prie­cīgs, ka tā­di bi­ju­ši.

– Vai māk­sli­nie­ka go­dam kan­tes ne­rī­vē, ja tā sa­lī­dzi­na?

– Tas var rī­vēt ti­kai Rē­ri­ha go­dam kan­tes. (Sme­jas.) Man tas, pro­tams, ir kom­pli­ments.

– Ir lie­tas, ko ne­maz nav ie­spē­jams pa­rā­dīt ci­tā­dāk, ne­kā pirms te­vis kāds jau ir iz­da­rī­jis, vai ne? Jo jūs re­dzat un do­mā­jat līdz­īgi.

– Glu­ži pa­rei­zi. Dzi­ļā­kā bū­tī­bā māk­sla ir ener­ģi­ja. Jo ir tī­rāks māk­slas veids, jo ta­jā ir vai­rāk ener­ģi­jas. Glez­no­jot aina­vas, pē­dē­jā lai­kā es­mu sa­pra­tis, ka vis­la­bā­ko re­zul­tā­tu sa­snie­dzu, ja aina­vu uz­tve­ru ne­vis kā kaut ko ma­te­ri­ālu, bet kā ener­ģi­ju un cen­šos at­tē­lot ener­ģi­jas plūs­mu. Šā­dā vei­dā ab­stra­hē­jo­ties, man šķiet, var­būt tu­vo­jos pa­tie­sī­bai vai­rāk ne­kā mē­ģi­not at­vei­dot ne­ap­zi­nā­ti.

– Kas Mek­si­kā ir tāds, ko ne­va­rat da­būt, pie­mē­ram, Si­gul­dā? Arī Lat­vi­jā gūs­tat ie­dves­mu?

– Gūs­tu. Ļo­ti lab­prāt glez­no­ju Lat­vi­jā, at­zī­šos, ka es­mu glez­no­jis Ro­ču da­bas lie­gu­mā. Arī Po­kai­ņos un vien­kār­ši pa­ras­tās vie­tās, kas man pa­šam šķiet in­te­re­san­tas. Mek­si­ka ir ze­me, ku­rā val­da at­šķi­rī­ga re­ali­tā­te ne­kā pie mums, tur līdz­īgi kā In­di­jā – brī­nums ir daudz pie­eja­māks.

– Tik skais­ti pa­tei­cāt, ka skau­dī­ba me­tas.

– Ja ņem­sim Kas­ta­ņe­du, tad vi­ņa mā­cī­ba ir tā­da, ka pa­ši vei­do­jam re­ali­tā­ti. Mek­si­kā dzī­vo ļo­ti daudz in­di­āņu, un re­ali­tā­te, ko vi­ņi vei­do, ir stip­ri at­šķi­rī­ga. Tā ir pil­na ar da­žā­du ma­ģi­ju no­slē­pu­mu, un tas ma­ni sais­ta. Bet ir kaut kas, kas nav vār­diem iz­sa­kāms. Ce­ļo­jot turp vai­rā­kas rei­zes, ir sa­jū­ta, ka at­grie­žos mā­jās. Es pie­ļau­ju, ka tas ir sais­tīts ar kā­du no ma­nām ie­priek­šē­jām dzī­vēm.

– Ti­cat re­in­kar­nā­ci­jai?

– Kā arī vi­sam, par piec­des­mit pro­cen­tiem. Man pa­tīk, ja tas tā bū­tu. Ti­cī­ba ir jau­tā­jums, kas man līdz ga­lam nav skaidrs. Jo īs­ta ti­cī­ba, te es aizie­šu tā­dā kak­tu fi­lo­zo­fi­jā – īs­ta ti­cī­ba pa­ģēr ne­kri­tis­ku at­tiek­smi, vai ne? Es paš­reiz tā­du ne­es­mu se­vī ra­dis.

– Pie­ļau­ju, ka ti­cī­ba bez iro­ni­jas kļūst pā­rāk ne­cil­vē­cis­ka, tur no cil­vē­ka ne­kas daudz ne­pa­liek. Iro­ni­ja pa­da­ra ti­cī­bu pie­eja­mā­ku.

– Acīm­re­dzot var pie­krist. Jā.

– Jums pie­mīt ezo­tē­ris­kas spē­jas?

– Ko jūs sa­pro­tat ar ezo­tē­ris­kām spē­jām? Spē­ju ār­stēt? Psiho­ki­nē­zi? Tele­pā­ti­ju?

– Spē­cī­gu in­tu­īci­ju, spē­ju pa­re­dzēt.

– Man pie­mīt in­tu­īci­ja, bet tā nav uz­ska­tā­ma par ezo­tē­ris­ku spē­ju, vai ne? To ir ie­spē­jams at­tīs­tīt, tre­nēt. Dro­ši vien vi­sas spē­jas ir ie­spē­jams tre­nēt. Ir cil­vē­ki, ku­riem ir lie­lis­ki ģe­nē­tis­ki priekš­no­tei­ku­mi un daudz kas pa­do­das la­bāk. Va­ru no­teikt āde­res, bet tas arī nav ne­kas īpašs. Dro­ši vien man ne­pie­mīt ne­kā­das pār­da­bis­kas, ezo­tē­ris­kas spē­jas.

– Hm, pirms es ko pa­gūs­tu pa­jau­tāt, jūs jau to pa­sa­kāt. (Sme­jas abi.) Par kri­tis­ko do­mā­ša­nu. Ir ta­ču cil­vē­kam jā­ap­šau­ba un jā­ana­li­zē.

– Ne­zi­nu, var­būt arī nav. Ne­es­mu ne par ko pār­lie­ci­nāts. Zi­nu, ka ša­jā ma­nā at­tīs­tī­bas pe­ri­odā es­mu šāds. Bet ne­iz­slē­dzu, ka kād­reiz kā­dā sa­vā dzī­ves pe­ri­odā var­būt no­nāk­šu pie fa­nā­tis­kas ti­cī­bas. Jo mēs jau ne­zi­nām, kur ceļš mūs aiz­ve­dīs.

– Un nav in­te­re­san­ti to uz­zi­nāt?

– Ir.

– Uz­zi­nāt pirms vēl no­ti­cis?

– Cik sa­pro­tu, mēs va­ram ie­tek­mēt sa­vu nā­kot­ni un tā nav simt­pro­cen­tī­gi no­lem­ta.

– Būs tā­di cil­vē­ki, ku­ri teiks, ka ne­ko ne­va­ram ie­tek­mēt.

– Okei. Bet es la­bāk iz­vē­los dzī­vot tā­dā re­ali­tā­tē, ku­rā var. Ja zi­nā­šu sa­vu nā­kot­ni, kā­du tās ver­si­ju, tad būs jā­pie­ņem, ka tā ir vie­nī­gā ie­spē­ja.

– Mē­dzat se­vi ana­li­zēt – kā­pēc es tā do­mā­ju, kā­pēc tā rī­ko­jos?

– Jā, es mē­dzu. Ir daudz si­tu­āci­ju, īpa­ši at­tie­cī­bās ar ci­tiem cil­vē­kiem, kad bez tā ne­var.

– Kā jū­ta­ties pēc tā­da iek­šē­jā mo­no­lo­ga ar se­vi?

– Cit­reiz tā ne vi­sai. (Sme­jas.) Man lie­kas, cī­ņa ar sa­vu ego ir vis­grū­tā­kā.

– Kur nu bez ego. Pat mā­tei Te­rē­zei tas pie­mi­ta, pre­tē­jā ga­dī­ju­mā vi­ņa ne­da­rī­tu to, ko da­rī­ja – glā­ba pa­sau­li.

– Tā ir cil­vē­cis­kās būt­nes sa­stāv­da­ļa, ci­tā­di jau mēs bū­tu ti­kai ga­rī­gas būt­nes. Tā kā esam da­ļē­ji ma­te­ri­ālas būt­nes, klāt nāk arī šis as­pekts, kas acīm­re­dzot mums ir ļo­ti ne­pie­cie­šams pie­re­dzes gū­ša­nai.

– Cik no­piet­ni vai iro­nis­ki ir jā­uz­tver jū­su rak­stī­tais vai teik­tais, ka ie­dves­mu gūs­tat ār­pus­ķer­me­ņa pie­re­dzē?

– Itin bie­ži. Ne­gri­bas pie­ze­mēt, ru­nā­jot par to pub­lis­ki. Tā nav pub­lis­ka in­for­mā­ci­ja, tas to­mēr ir kaut kas in­tīms.

– Jūs uz­trauc, ko par jums ru­nā?

– Ja mi­nē­ju šā­du pie­mē­ru, tad acīm­re­dzot sa­trauc. Man pa­šam gri­bē­tos do­māt, ka ne­maz. Lai­kam tā nav.

– Skan­dā­lis­ta re­pu­tā­ci­ja jums pie­li­pa stu­di­ju lai­kā Lat­vi­jas Māk­slas aka­dē­mi­jā de­viņ­des­mi­ta­jos ga­dos. Īpa­ši pēc tam, kad no glez­nas ti­ka iz­zag­tas vai it kā iz­zag­tas «Extasy» tab­le­tes. Skan­dā­lis­ta lo­ma ir Mi­ķe­ļa Fi­še­ra bū­tī­ba?

– Ta­jā lai­kā tā bi­ja da­ļa no ma­nas ra­do­šās iz­paus­mes. Bi­ja dum­pī­gums un kontr­kul­tū­ra.

– Ta­gad jau arī pro­tes­tē­jat – ne­gri­bu, ka ma­ni ie­liek rā­mī­tī!

– Bet jūs jau re­dzat, ka pro­tests vairs nav ār­iš­ķīgs. Uz­ska­tu, ka ir par maz kri­ti­zēt, ir jā­pie­dā­vā ri­si­nā­jums. Ar to es šo­brīd at­šķi­ros no tā Fi­še­ra, kas bi­ja de­viņ­des­mi­ta­jos. Ja es bū­tu de­viņ­des­mi­ta­jos tai­sī­jis iz­stā­di «Ne­tais­nī­ba», tad bū­tu ti­kai kok­grie­zu­mi un ne­bū­tu tā video, ku­rā eju pār­i og­lēm.

– Ta­gad var at­ska­tī­ties, kā bū­tu, ja bū­tu. Ma­nu­prāt, pat šaus­mas jū­su glez­nās nav ag­re­sī­vas.

– Ce­ru, ka nav ag­re­sī­vas, es gri­bu, lai tās ir mis­tis­kas, brī­nu­mai­nas, no­slē­pu­mai­nas.

– Ta­ču va­ja­dzī­gas zi­nā­ša­nas, lai spē­tu sa­ska­tīt sim­bo­lus, kas tur ie­tver­ti. Pre­tē­jā ga­dī­ju­mā ska­tī­tājs redz ti­kai, at­vai­no­jos, zar­nas un pa­sa­ka: fui!

– Pie­krī­tu. Un arī ap­zi­nos, ka maz ir māk­sli­nie­ku, kas pa­tīk vi­siem. Es no­teik­ti ne­gri­bē­tu būt viens no tā­diem, jo arī tie māk­sli­nie­ki, kas pa­tīk man, ne­būt ne­pa­tīk vi­siem.

– Ku­ri pa­tīk jums?

– Mu­ze­jā ar vis­lie­lā­ko bi­jī­bu eju pie Mat­ve­ja un Pēr­les, ne­vis pie Ro­zen­tā­la un Pur­vī­ša. Ta­gad jau zi­nu, ka man ir sa­va mēr­ķau­di­to­ri­ja, un es­mu ļo­ti lai­mīgs, ka tā­da ir. Es ti­kai va­rē­ju ce­rēt uz to. Tas, pro­tams, ne­no­zī­mē, ka tā nav arī ci­tiem. Gri­bē­ju teikt, ka man ir in­te­re­san­ti strā­dāt tiem cil­vē­kiem, ku­ri do­mā par šīm tē­mām.

– Kas cits at­liek, ja aizej uz iz­stā­di un ap­jaut, ka īs­ti ne­sa­pro­ti, par ko ir stāsts. Tad ir jā­do­mā un jā­at­rod sa­ka­rī­bu ķē­dī­te, kā­pēc māk­sli­nieks to vi­su ir re­dzē­jis tie­ši tā.

– Tas ir brī­niš­ķī­gā­kais, tad jau mans darbs ir iz­da­rīts. Ko vai­rāk va­ru vē­lē­ties?

– Jums ne­ro­das sa­jū­ta, ka tie­kat pa­da­rīts par kul­ta māk­sli­nie­ku un jū­su audi­to­ri­ja kā grū­pi­jas (sme­jas abi) skrien pa­kaļ sa­vam el­kam, kaut arī tai ir vien­al­ga, ko da­rāt? Jo viss, ko da­rāt, ap­ri­ori ir lie­lis­ki.

– Ne­bi­ju par to aiz­do­mā­jies, bet acīm­re­dzot jā­pa­liek uz­ma­nī­gam. Acīm­re­dzot past­āv tāds risks. (Sme­jas.) Tā­dā ga­dī­ju­mā tā ir mil­zī­ga at­bil­dī­ba.

– Dau­dziem ra­do­šu pro­fe­si­ju pār­stāv­jiem ir mēr­ķau­di­to­ri­ja. Jau­tā­jums, ko māk­sli­nieks ar to iz­da­ra, uz ku­rie­ni viņš aiz­ved?

– Ir di­vas da­žā­das lie­tas. Viens ir ie­do­mā­ta mēr­ķau­di­to­ri­ja, kas ek­sis­tē ti­kai ma­nā ap­zi­ņā, tas ir N cil­vēks ar N in­te­re­sēm. Pil­nīgs fan­toms. Var­būt tāds ne­maz ne­ek­sis­tē. Ja man ir pa­vei­cies, tad es­mu uz­mi­nē­jis, bet var arī ne­pa­veik­ties. Tad šos fa­nus var mo­ti­vēt kaut kas tāds, ko pat ie­do­mā­ties ne­va­ru. Jā, māk­sli­nie­kam ir jā­ap­zi­nās, ka vi­ņam ir no­teik­ta at­bil­dī­ba. Ir tik daudz gar­lai­cī­gas un ne­vie­nam ne­va­ja­dzī­gas māk­slas pa­sau­lē. (Sme­jas.)

– Var­būt kā­dam va­jag – māk­sli­nie­kam pa­šam.

– Reiz glez­no­jot Kri­mā, Vo­lo­ši­na vie­tās, ie­pa­zi­nos ar krie­vu māk­sli­nie­ku. Viņš sa­ka – es tā­dus ma­zus dar­bi­ņus tai­su. Es sa­ku – man pa­tīk bai­gi lie­los tai­sīt, trīs reiz čet­ri met­ri, mans mī­ļā­kais for­māts. Viņš sa­ka – la­bi, bet tu pa­do­mā, ja no­mir­si, tad tev vel­ni el­lē sa­bā­zīs tos di­be­nā ar vi­siem rām­jiem. Nu tā... Tas ir hu­mors, bet ar dzi­ļu bū­tī­bu. Ja ga­lī­gi nav ko teikt, tad ne­va­jag smē­rēt audek­lu. Lai gan tas arī ir ab­pus­grie­zīgs as­mens, jo nav jau ne­pie­cie­ša­mi vie­nī­gi dar­bi ar dzi­ļu jē­gu. Ir ne­pie­cie­ša­mi zie­di un Vec­rī­gas aina­vas.

– Su­nī­ši un ka­ķī­ši.

– Arī. Ru­na ir par ener­ģi­ju. Lai nu kā­di tie dar­bi bū­tu, bet tie iz­sta­ro po­zi­tī­vu ener­ģi­ju un sniedz cil­vē­kiem prie­ku un bau­dī­ju­mu. Tas nav ne­kas slikts.

– Se­vī ne­spē­jat sa­ska­tīt ro­zī­šu, kaut starp­ga­lak­tis­ku, glez­no­tā­ju?

– Tas nav mans pro­fils. Tur nav pro­blē­mas, bet ma­ni in­te­re­sē ci­tas lie­tas, un par tām es ru­nā­ju. Ma­ni šo­brīd in­te­re­sē jau­tā­ju­mi.

– Mē­dzat sev sa­gā­dāt pro­blē­mas?

– Ne­pār­trauk­ti. Tas ir tas, ko pār­sva­rā da­ru. (Sme­jas.)

– Un ri­si­nāt tās caur māk­slu?

– Caur māk­slu ma­zāk. Caur in­ter­vi­jām. Man in­ter­vi­jās nav ko teikt. Jo par to, ko tie­šām gri­bu teikt, es­mu iz­ru­nā­jies sa­vās iz­stā­dēs un, to vi­su at­kār­to­jot, sev šķie­tu muļ­ķis. Sā­ku jus­ties no­žē­lo­ja­mi. Kad stās­tu jau tre­šo rei­zi, tas ne pēc kā ne­iz­klau­sās, jo stās­tu bez iek­šē­jas in­te­re­ses. Ar ne­ga­tī­vu emo­ci­ju. Otrs as­pekts – dro­ši vien kā jeb­ku­ram cil­vē­kam arī man gri­bas iz­lik­ties ci­tā­dā­kam, tā­dam, kāds var­būt gri­bē­tu būt.

– Ta­gad ru­nā­jat par sa­viem dar­biem vai in­ter­vi­jām?

– Par in­ter­vi­jām. Tā­pēc es­mu sa­pra­tis, ka ir ļo­ti la­bi cen­sties būt mak­si­mā­li pa­tie­sam, bet tas iz­slīd tik vieg­li, ka kat­rā tei­ku­mā ir jā­ķer se­vi gan­drīz vai aiz ma­tiem. Tik ne­ma­nā­mi pār­aug fan­to­mā, ko tu cen­ties ne­ap­zi­nā­ti par se­vi ra­dīt, ka tas ir grūts darbs – in­ter­vi­jas…

– Pie­krī­tu. Ne­re­ti aiz­do­mā­jos, ka tas cil­vēks, kurš šo­dien sēž man pre­tim un ru­nā, rīt par to pa­šu tē­mu do­mās jau ci­tā­dāk. Die­nā, kad tiks pub­li­cē­ta sa­ru­na, vi­ņa vār­di būs vēl tā­lā­ka pa­gāt­ne. Kā lai sa­gla­bā sa­vu šo­die­nas do­mu un uz­ska­tu ak­tu­ālu arī rīt un pa­rīt?

– Per­so­nī­ba mai­nās vi­su lai­ku, pat diez­gan īsā lai­kā. Ir bi­jis pat tā, ka pēc im­pul­sī­vas vār­du ap­mai­ņas ti­kai pēc di­vām stun­dām, mā­jās at­brau­cis, sa­pro­tu, kā man bū­tu va­ja­dzē­jis at­bil­dēt. Tad at­ro­das īs­tie vār­di, un tik trā­pī­gi.

– Dzī­vo­jat skais­tā vie­tā, Balt­eze­ra kras­tā. Da­ba un ap­kār­tē­jā vi­de spēj daudz ko mai­nīt cil­vē­kā.

– No­teik­ti. Tas uz­ska­tā­mi re­dzams Lat­vi­jas ar­hi­tek­tū­rā. Pie­mē­ram, bū­vē­jot šķū­nī­ti vai na­mi­ņu pirms div­simt ga­diem, cil­vēks bi­ja dzī­vo­jis har­mo­ni­jā ar da­bu vi­su mū­žu, un vi­ņam pro­por­ci­ju iz­jū­ta – lo­gu lie­lums pret dur­vīm, pret sie­nu – bi­ja da­bis­ka. Mūs­die­nās cil­vē­ki nav spē­jī­gi pro­por­ci­onā­li ie­likt lo­gu pa­ras­tas div­slī­pu jum­ta mā­jas sie­nā, ka­mēr kat­rā lau­ku mā­jā tas ir. Tas ir pie­mērs, kā da­ba har­mo­ni­zē cil­vē­ku.

– No­ti­cē­jāt kār­tē­jam pa­sau­les ga­lam kā sa­zvē­res­tī­bas te­ori­ju pie­kri­tējs?

– Pēc tā pē­dē­jā pa­sau­les ga­la, kas at­kal ne­bi­ja, un bi­ja jau skaidrs, ka ne­būs, sā­ku do­māt, ka mēs vi­su lai­ku dzī­vo­jam pa­sau­les ga­la priekš­va­ka­rā. Šī ir si­tu­āci­ja, kas jā­at­ri­si­na. Tas pra­sa mū­sos at­tīs­tīt īpa­šī­bas, ko ka­te­go­ris­ki ne­gri­bam da­rīt. Jo vai­rāk mēs ne­gri­bam, jo lie­lā­kā strup­ce­ļā no­nā­kam. Ga­lu ga­lā bū­sim spies­ti at­tīs­tīt tās īpa­šī­bas.

– No­sauk­siet?

– Ne­gri­bu mo­ra­li­zēt, bet gan valsts, gan per­so­nis­kā lī­me­nī iz­vē­la­mies tū­lī­tē­ju kom­for­tu tā vie­tā, lai pa­do­mā­tu tā­lāk. Vien­mēr iz­vē­le krīt uz tū­lī­tē­ju kom­for­tu, lai arī tūk­stoš zi­nāt­nie­ku klieg­tu, ka nā­ka­mais so­lis būs ka­tas­tro­fa. Tas ne­pa­līdz, nā­ka­ma­jā rei­zē mēs at­kal iz­vē­la­mies tū­lī­tē­ju kom­for­tu.

– Nu­pat iz­la­sī­ju, ko kāds tei­cis: es ne­bai­dos no nā­ves, bai­dos no no­mir­ša­nas. Kā bēr­ni lai­kam katrs esam do­mā­jis par nā­vi, ta­gad, kā pie­au­gu­šie, spē­lē­ja­mies ar bai­lēm no pa­sau­les ga­la, lai arī tās ir ek­sis­ten­ci­ālas pār­do­mas. At­ce­ra­ties sa­vas pirm­ās do­mas vai sa­jū­tas par nā­vi?

– La­bi ne­at­ce­ros, ko es iz­do­mā­ju, bet at­ce­ros, ka kat­rās bai­lēs ir pie­re­dze, kur tev jā­ai­ziet līdz ga­lam. Vie­nā brī­dī no nā­ves bai­dies, bai­dies, bet tad esi spiests pie­ņemt, ka tu arī no­mir­si. Ja at­grie­zies pie tās do­mas, tad ag­ri vai vē­lu pie­nāk brī­dis, ka esi spiests pie­ņemt – lai­kam jau ne­iz­gud­ro­si to mū­žī­gās dzī­vo­ša­nas tab­le­ti. Un ta­jā brī­dī uz­reiz at­laiž. Tad vairs nav bail, vai pēc tam tie­šām nav ne­kā, vai tur ir kā­das kris­tī­gās lie­tas... Nē, kris­tī­gās lie­tas ir bai­lī­gā­kas, es teik­šu. (Sme­jas.) Kas pa­liek? Bai­les no no­mir­ša­nas, no tā pro­ce­sa. Jā.

– Ne­dzī­vo­jat ta­ču tik ide­āli, lai kat­ra die­na bū­tu kā pē­dē­jā?

– Nē. Tie ir ska­ļi vār­di – lai kat­ra die­na bū­tu kā pē­dē­jā. Tas jau ne­no­zī­mē, ka ta­jā die­nā jā­pa­veic va­roņ­dar­bi, vien­kār­ši nav jā­būt lie­lam kre­tī­nam pret ci­tiem. Es do­mā­ju, va­jag vis­maz cen­sties ne­da­rīt ot­ram to, ko ne­vē­lies, lai tev da­ra.

– Ne­sa­nāk vien­mēr tā.

– Sva­rīgs as­pekts – dzī­vot ap­zi­nā­ti. Ap­zi­nā­ties ne ti­kai rī­cī­bu, bet arī do­mas. Man ļo­ti pa­tīk bu­dis­ma teh­ni­kas, ka kat­ra rī­cī­ba ir ap­zi­nā­ta – ja maz­gā trau­kus, tad do­mā par to.

– Jums ir daudz do­mu­bied­ru, ar ku­riem jū­ta­ties la­bi un ku­riem nav jā­pie­rā­da sa­va pa­sau­les tais­nī­ba?

– Nē, daudz nav. Ne­viens īpa­ši acīs ne­sa­ka, ka nav tā, kā es sa­ku. (Sme­jas.) Tas lai­kam nav lat­vie­šu men­ta­li­tā­tei rak­stu­rī­gi. Ne­zi­nu, piec­i tu­vi drau­gi – tas lai­kam ir daudz? Man dro­ši vien ir ma­zāk. Nav arī tā, ka vi­si liek klau­su­li nost. Ne­sa­nāk daudz par tā­dām lie­tām ru­nāt, bet ir cil­vē­ki, ar ku­riem tas ie­spē­jams.

– Kā Lat­vi­jas māk­sli­nie­kus ie­tek­mē­ja pir­mais li­do­jums kos­mo­sā?

– Tas ie­tek­mē­ja vi­su cil­vē­ci, ne ti­kai māk­slu. Tas bi­ja no­pietns no­ti­kums mū­su cil­vē­ces vēs­tu­rē. Vēl no­piet­nāks no­ti­kums, man lie­kas, bi­ja vil­ša­nās, kad sa­pra­tām, ka ne­ce­ļo­sim uz tām tā­la­jām zvaig­znēm. Pre­tē­jā ga­dī­ju­mā mums bi­ja jau jā­būt starp­ga­lak­tis­ka­jam so­ci­ālis­mam vai jeb­kam ci­tam, kaut ka­pi­tā­lis­mam. Bet nā­cās sa­prast, ka tie re­sur­si ir prak­tis­ki ne­sa­snie­dza­mi. Es gan to re­dzu kā po­zi­tī­vu as­pek­tu, jo tas liek mek­lēt ci­tus lī­dzek­ļus šim ce­ļo­ju­mam.

– Jums bū­tu sva­rī­gi re­āli aiz­li­dot prom no Ze­mes vai pie­tiek ar sa­vu in­tui­tī­vo sa­jū­tu pa­sau­li, ku­ru pro­tat iz­man­tot?

– Ja man būs jā­sēž di­vus ga­dus kvad­rāt­met­ru lie­lā kap­su­lā, lai pēc tam uz Mar­sa dzī­vo­tu no­slēg­tā bun­dži­ņā, tad no­teik­ti nē. Ja es to va­ru iz­da­rīt ne­dē­ļas lai­kā un pēc tam past­ai­gāt pa virs­mu, tad lab­prāt. To es lab­prāt gri­bē­tu.

Un ne­vis uz Mek­si­ku?

– Nav jau lie­la star­pī­ba – Mek­si­ka, Marss, An­tar­ktī­da. Viens pī­pis. Bū­tī­ba jau ir tā pa­ti.

– Vai ir gri­bē­jies aiz­bēgt no se­vis?

– Jā.

– Kā?

– Ja es bū­tu at­ra­dis to vei­du, tad va­rē­tu da­lī­ties.

– Kaut kā ar se­vi jā­tiek ga­lā.

– Ko cil­vē­ki da­ra? Kad grib aiz­bēgt no se­vis, vi­ņi ap­rei­bi­nās. Man ir ga­dī­jies tā, pro­tams. Bet ne­kur jau ne­var aiz­bēgt. Ja vēl līdz nā­ka­ma­jam rī­tam iz­do­das, to jau var uz­ska­tīt par veik­smi, bet ga­dās, ka tu kon­fron­tē­jies vēl vai­rāk.

– Ko­lē­ģu dar­bos spē­jat sa­ska­tīt vei­du, kā vi­ņi ri­si­na pro­blē­mas, kā iz­liek sa­vus iek­šē­jos dē­mo­nus?

– No­teik­ti iz­liek, jā. Tas var­būt ir viens no pro­duk­tī­vā­ka­jiem vei­diem, ko ar vi­ņiem da­rīt.

– Ra­dīt māk­slu.

– Ķī­nie­šiem ir pa­sau­les uz­skats, ka nav la­bu vai slik­tu ener­ģi­ju. Slik­tā ener­ģi­ja vien­kār­ši nav pa­rei­zā vie­tā. Tas no­zī­mē, ka va­ri jeb­kā­dus ne­ga­tī­vos re­sur­sus pār­vērst po­zi­tī­vos, ir jā­at­rod pa­rei­zais veids. Ja tā re­zul­tā­tā var ra­dīt la­bu māk­slu, tad tas ir pa­rei­zais veids. Ne­ga­tī­vais re­surss var iz­paus­ties uz audek­la po­zi­tī­vi.

– Rakst­nie­ki mēdz sūk­stī­ties, ka ne vien­mēr tiek uz­rak­stīts ie­ce­rē­tais si­žets, jo va­ro­ņi sāk dzī­vot sa­vu dzī­vi un vest sa­vā pa­va­dā. Jums arī tā no­tiek?

– Nav la­bi, ja tā no­tiek, jo tas trau­cē tam vei­dam, kā­dā strā­dā­ju. Glez­nie­cī­bā ir tik daudz paš­vēr­tī­bu – krā­su at­tie­cī­bas, trie­piens, fak­tū­ras, tūk­sto­šiem lie­tu, kas te­vi no­vir­za no do­mas, un tu vē­lies sa­gla­bāt kaut ko skais­tu, ko esi ra­dī­jis, bet tas ne­būt ne­pa­līdz paust pa­mat­do­mu. Tā­pēc ir pa­rei­zi me­to­dis­ki iz­nī­ci­nāt vi­sas skais­tās lie­tas un do­māt ti­kai par to, ko vē­lies uz­glez­not. Tas nav vieg­li.

(Mi­ķe­lim klē­pī pra­sās tak­šu pui­ka Ma­reks.) Dzīv­nie­ki jums daudz no­zī­mē?

– Jā. Es do­mā­ju, cil­vē­kiem ir do­ta tik brī­niš­ķī­ga pie­re­dze, ka vi­ņi var kon­tak­tē­ties ar ci­tu su­gu pār­stāv­jiem.

– Su­ņiem pie­mīt bez­no­sa­cī­ju­ma mī­les­tī­ba.

– To va­ram mā­cī­ties. Brī­niš­ķī­ga īpa­šī­ba. Kas var būt skais­tāks?

– Pie­die­nī­gi ir uz­ska­tīt – ja va­ri dot, ta­jā skai­tā bez­no­sa­cī­ju­ma mī­les­tī­bu, tas ir skais­tāk, ne­kā ja to sa­ņem.

– Es ne­zi­nu... Tas ir sa­rež­ģīts jau­tā­jums. Es tā­du sa­jū­tu lai­kam ne­maz ne­es­mu pie­dzī­vo­jis. Tā­du pil­nī­gu, vi­sap­tve­ro­šu, bez­maz ab­so­lū­tu.

__

* No an­gļu val. – gal­ve­nais vir­ziens, vai­rā­ku­ma.