Ceturtdiena, 2.maijs

redeem Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

Aviopasažierus spiež maksāt par bagāžu

© F64 Photo Agency

Bez bagāžas, tievs un izsalcis – tāds varētu būt nākotnes aviopasažieris, jo lidsabiedrības sāk iekasēt naudu par pakalpojumiem, kas iepriekš lidojumos tika uzskatīti par standartu.

Ja kādreiz uzkodas un vīna glāze lidojumos bija norma, tad tagad vairs tikai atsevišķas aviokompānijas ekonomiskās klases pasažieriem pasniedz cienastu. Lidojot ar airBaltic, Ryanair un citām aviokompānijām, par izsalkuma vai slāpju apmierināšanu pasažierim ir jāmaksā pašam. Arī personisko mantu ņemšana līdzi ceļojumā pamazām pārvēršas par maksas pakalpojumu.

Ceļojumā bez bagāžas

Kopš maija vidus aviokompānija KLM Royal Dutch Airlines par reģistrētās jeb nododamās bagāžas pārvadāšanu ekonomiskās klases pasažieriem prasa papildu samaksu. Iepriekš šādi KLM pasažieri vienu 23 kg somu varēja nodot bagāžā bez maksas. Ungārijas zemo cenu aviokompānija Wizz Air spērusi soli vēl tālāk – jau kopš pagājušā gada rudens iekasē maksu ne tikai par nododamo bagāžu, bet arī par rokas bagāžu, kas pārsniedz 42x32x25 cm izmēru. Tāpat rīkojas arī ASV lidsabiedrība Spirit Airlines, kas no pasažieriem prasa papildu maksu par rokas bagāžu, kuras izmēri pārsniedz 40x35x30 cm. Arvien vairāk signālu liecina, ka nākotnē teju visas aviosabiedrības gan rokas bagāžu, gan nododamo bagāžu pārvadās par papildu samaksu.

«airBaltic izvērtē šo tendenci un analizē, vai maksa par rokas bagāžu ir nepieciešama,» Neatkarīgajai atzina airBaltic Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags. Viņš arī piebilda, ka tādā gadījumā, ja klients šobrīd iegādājas biļeti nākamajam gadam un rokas bagāža šajā biļetē ir iekļauta kā bezmaksas pakalpojums, tad tas arī būs bezmaksas pakalpojums, neatkarīgi no turpmākajiem lēmumiem.

Dažādi standarti

Pārlūkojot lidostas Rīga apkalpojošo aviokompāniju bagāžas noteikumus, Neatkarīgā secināja, ka gandrīz katra lidsabiedrība ir noteikusi savu pieļaujamo rokas bagāžas lielumu, tāpēc iegādāties tādu koferi, kas atbilstu visu aviokompāniju standartiem un reizē arī būtu gana ietilpīgs, ir praktiski neiespējami. Ko darīt pasažierim, kuram līdz galamērķim ir jānokļūst ar vairākām aviokompānijām, un katrai no tām ir savi bagāžas pārvadāšanas noteikumi.

J. Vanags skaidroja, ka savienotajos reisos lielākoties tiek piemēroti pirmās aviokompānijas nododamās bagāžas noteikumi. Starp atsevišķām aviokompānijām pastāv arī savstarpēja vienošanās par to, kuras kompānijas noteikumi būs vadošie bagāžas jautājumos. Savukārt uz rokas bagāžu parasti šādas vienošanās neattiecas, kas nozīmē, ka katrā lidojuma posmā iespējami atšķirīgi noteikumi. Lai nebūtu nepatīkamu pārpratumu, J. Vanags iesaka pirms lidojuma noskaidrot pieļaujamos bagāžas izmērus un svaru pie aviobiļešu pārdevēja.

Tualete un liekais svars

2009. gadā Ryanair apsvēra domu lidojuma laikā iekasēt naudu no tiem pasažieriem, kuriem būs nepieciešamība nokārtot savas dabiskās vajadzības. Pagaidām no šīs idejas Ryanair ir atteicies. Savukārt Austrālijas aviosabiedrība Qantas nākusi klajā ar ideju likt pasažieriem ar lieko svaru par biļeti maksāt daudz dārgāk. Vairākām aviosabiedrībām šis priekšlikums šķitis interesants, un šobrīd tiekot apspriestas vairākas iespējas, proti: aviosabiedrība nosaka standarta pasažieru svaru, kuru pārsniedzot vai nesasniedzot, pasažieris piemaksā pie biļetes cenas vai saņem atlaidi; pasažieri un bagāžu sver kopā, ja svars pārsniedz noteikto standartu, pasažierim jāpiemaksā. Pagaidām gan neviena no aviosabiedrībām nav ieviesusi šādus jauninājumus. Apaļo pasažieru jautājums jau iepriekš ir nodarbinājis aviosabiedrību prātus, jo īpaši tāpēc, ka pasažieri, kuriem bijis jāsēž, iespiestiem starp diviem resnīšiem, bieži ir sūdzējušies. Atsevišķas aviokompānijas savulaik ir likušas izteikti korpulentiem pasažieriem pirkt divas lidmašīnas biļetes. Taču Kanādas tiesa 2008. gadā šādai praksei vismaz Kanādā pārvilka svītru, aizliedzot lidsabiedrībām pieprasīt no apaļiem pasažieriem maksu par divām biļetēm, ja viņi nevar ievietoties viena sēdvietā.

Air France 2010. gadā šo problēmu mēģināja risināt, piedāvājot izteikti apaļiem pasažieriem lidot ar citu reisu, ja uz konkrēto reisu visas sēdvietas ir aizpildītas. Līdzīgu praksi piekopj arī United Arlines.

***

UZZIŅAI

Ja radušās problēmas ar bagāžu

- Saskaroties ar bagāžas pārvadāšanas problēmām, svarīgi uzreiz lidostā aizpildīt ziņojumu par bagāžas problēmām (Property Irregularity Report).

- Tomēr šis ziņojums nav uzskatāms par sūdzību. Neatkarīgi no ziņojuma aizpildīšanas, jānosūta sūdzība aviokompānijai.

- Par reģistrētas bagāžas bojājumiem sūdzība aviokompānijai jāiesniedz ne vēlāk kā 7 dienu laikā pēc bagāžas saņemšanas.

- Bagāžas kavēšanās gadījumā sūdzība jāiesniedz ne vēlāk kā 21 dienu pēc dienas, kad bagāža nodota pasažiera rīcībā.

- Savukārt par nozaudētu reģistrēta bagāža uzskatāma, ja tā nav pienākusi 21 dienas laikā pēc paredzētās pienākšanas dienas.

Avots: Eiropas patērētāju informēšanas centrs

***

Maksa par bagāžas pārvadāšanu ekonomiskā klasē

Aviokompānija Rokas bagāža* Nododamā bagāža*

Aeroflot bez maksas 10 kg (115 cm kopsumma) bez maksas 23 kg

airBaltic bez maksas 8 kg (55x40x20 cm) Ls 14 (20 kg)

Belavia bez maksas 8 kg (50x40x20 cm) bez maksas 20 kg (50x50x100 cm)

Finnair bez maksas 8 kg (56x45x25 cm) bez maksas 23 kg

Iberia Express bez maksas 10 kg (56x45x25) bez maksas 23 kg

KLM bez maksas 12 kg (55x35x25 cm) Ls 10,54 (23 kg)

Lot bez maksas 8 kg (55x40x23 cm) bez maksas 23 kg

Lufthansa bez maksas 8 kg (57x54x15 cm) bez maksas 23 kg

Norvegian bez maksas 10 kg (55x40x23 cm) Ls 14,05 (20 kg)

Ryanair bez maksas 10 kg (55x40x20 cm) Ls 7,59–26,40 (15 kg vai 20 kg)

Turkish Airlines bez maksas 8 kg (55x40x23 cm) bez maskas 20 kg

Wizzair bez maksas (42x32x25 cm), Ls 7–14 (56x45x25 cm) Ls 11–21 (32 kg)

*Viena vienība