Sestdiena, 4.maijs

redeem Vijolīte, Viola, Vizbulīte

arrow_right_alt Ekonomika

Finanšu ministrija neatbalsta bezbērnu nodokli

Lai arī politiķi iepriekš ir minējuši iespēju ieviest bezbērnu nodokli, Finanšu ministrija (FM) ir pret iespējamu nodokļu politikas pārskatīšanu, palielinot nodokļu slogu tiem iedzīvotājiem, kam nav bērnu.

Kā uzsvēra FM Komunikācijas nodaļas vadītājas vietnieks Aleksis Jarockis, par bezbērnu nodokli ministrijas viedoklis ir noraidošs, jo personas, kurām nav apgādājamo, jau tagad atbilstoši Latvijas iedzīvotāju ienākuma nodokļa likuma nosacījumiem, maksā lielāku nodokli nekā personas, kurām ir apgādājamie.

Personām, kam nav apgādājamo, nav tiesību piemērot nodokļa atvieglojumu par apgādībā esošu personu. Pašlaik Latvijā nodokļa atvieglojuma apmērs ir noteikts 63 lati mēnesī, kas veido 756 latus gadā. Tādējādi fiziskā persona bez apgādājamajiem gadā samaksā par 196,56 latiem lielāku iedzīvotāju ienākuma nodokli, nekā fiziskā personā ar vienu apgādājamo, un par 393,12 latiem lielāku iedzīvotāju ienākuma nodokli, nekā fiziskā persona ar diviem apgādājamajiem.

Lai arī nominālā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme visiem nodokļa maksātājiem ir vienāda - 26%, tomēr efektīvā nodokļa likme, ko nosaka kā aprēķināto nodokli pret personas bruto ienākumu, atšķiras un tā ir daudz augstāka personai bez apgādājamajiem.

Piemēram, personai, kas saņem minimālo mēnešalgu un kam nav apgādājamo, efektīvā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme ir 18,6%, savukārt personai ar vienu apgādājamo un diviem apgādājamajiem tā attiecīgi ir 9,5% un 0,4%. Ja personas atalgojums atbilst 2009.gada vidējai mēneša darba samaksai - 461 lats, tad efektīvā nodokļa likme attiecīgi ir 21,7%, 18,1% un 14,6%.

Šie skaitļi skaidri parāda, ka maksājamais nodoklis ir lielāks personai bez apgādājamajiem, uzsvēra Jarockis.

Tādējādi, ja bezbērnu nodokļa mērķis ir uzlikt lielāku nodokli tiem iedzīvotājiem, kuru aprūpē nav apgādājamo, šis mērķis ir sasniegts. Bezbērnu nodokļa gadījumā, kā FM to vairakkārt jau ir norādījusi, fiziskas personas tiesības varētu tikt aizskartas, ja tai nevar būt bērnu, kā arī būtu grūti pamatot, kādēļ tiem iedzīvotājiem, kuriem bērni ir jau izauguši, ir jāmaksā papildus nodoklis. Turpretim, ja nodokli uzliktu tikai iedzīvotājiem, kuriem nav un nav bijuši bērni, iespējamais fiskālais ieguvums būtu mazs.