Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā

NRA PĒTA: Veikalu akciju patiesums apšaubāms

Kopumā 55% gadījumu cenas identiskiem akcijas produktiem gada laikā ir pieaugušas, bet 25% gadījumu vispār nav mainījušās, kas liek šaubīties par atlaižu patiesīgumu. * Izmaiņas ņemtas vērā identiskiem produktiem vienos un tajos pašos veikalos 2014./2015. gada un 2015./2016. gada mijā, kā avotu izmantojot lielveikalu akciju avīzes © F64

Alkohols, atsevišķi augļi un dārzeņi, kā arī vairākas mājsaimniecības preces, ko pārdod ar atlaidi, šajā gadumijā veikalos maksāja dārgāk nekā pirms gada, liecina Neatkarīgās veiktais pētījums. Kopumā 55% gadījumu cenas identiskiem akcijas produktiem gada laikā ir pieaugušas, bet 25% gadījumu vispār nav mainījušās, kas liek šaubīties par atlaižu patiesīgumu.

Neatkarīgā veica pētījumu, proti, apskatījās, cik maksāja produkti lielveikalos pagājušajā gadumijā un kādas ir to cenas šogad, kā avotu izmantojot lielveikalu akciju avīzes. Izskatot lielveikalu (Maxima, Rimi, Mego, Prisma), Latvijas balzama, Mēness aptiekas Jysk, Krūza un KRauta 2014./2015. gada akciju avīzes un jaunākās šo tirgotāju izdotās akciju avīzes, Neatkarīgā secināja, ka tikai 20% gadījumu cenas ir samazinājušās. Lētāk nekā pirms gada šajos svētkos varēja nopirkt akcijas lasi, cūkas kakla karbonādi, maizi. Pārējos akciju gadījumos cenas ir pieaugušas vai palikušas iepriekšējā līmenī. Piemēram, viskija Grant’s family Reserve vai Jim Beam pudele šogad vienā un tajā pašā veikalā maksā par 1 eiro dārgāk nekā pērn.

Cenas pieaugums alkoholam skaidrojams ar akcīzes nodokļa izmaiņām pagājušā gada augustā, kad akcīzes nodoklis alum pieauga no 3,1 eiro par 100 litriem līdz 3,8 eiro, alkoholiskajiem dzērieniem ar spirta saturu līdz 15% – no 64,03 eiro līdz 70 eiro, bet starpproduktiem ar lielāku spirta saturu – no 99,6 eiro līdz 110 eiro. Savukārt akcīzes nodoklis spirtam un pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem tika palielināts no 1337,5 eiro par 100 litriem līdz 1360 eiro.

Tomēr neskatoties uz to, atsevišķi vīna un viskija veidi šogad bija lētāki nekā iepriekšējā gadumijā, piemēram, Latvijas balzama veikalā viskija Chival regal cena bija samazināta par 4 eiro, salīdzinot ar pagājušā gada akcijas cenu.

Cenas nav mainījušas atsevišķu tirgotāju piedāvātajiem mandarīniem, karstajam dzērtienm Gutta, tuncim, lašu ikriem kārbiņā, dažu veidu maizei, tortei Roko, cāļu šķiņķiem, brokastu pārslām, miltiem un dažām mājsaimniecības precēm.

Būvmateriālu veikalos cenas kāpušas atsevišķiem ūdens maisītajiem, instrumentu komplektiem, līmes pistolēm, ko gan iepriekš, gan arī tagad veikali pārdod par akcijas cenām.

Arī Centrālās statistikas pārvaldes pieejamie jaunākie dati liecina, ka lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2015. gada novembrī, salīdzinot ar 2014. gada novembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem. Savukārt pārtikas grupā cenas pieauga dārzeņiem un kartupeļiem, augļiem. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,0%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums alum un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

Tomēr, tā kā, aprēķinot vidējo patēriņa cenu līmeni, statistiķi ņem vērā daudzus un dažādus produktus un pakalpojumus, tad vidējais patēriņa cenu līmenis 2015. gada novembrī, salīdzinot ar 2014. gada novembri, saglabājās nemainīgs. Precēm cenas samazinājās par 0,8%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,2%.