Mēģina apkrāpt valsti, pērkot licences motokrosa rīkošanai

© F64

Aizvadītajā nedēļā Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) saņēmis brīdinājumu par plānu izmānīt no valsts naudu, pērkot licences Pasaules čempionāta posmu motokrosā rīkošanai Latvijā. IZM informāciju nosūtījusi prokuratūrai, šodien ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums vēsta, ka trases, kurā šogad paredzēts rīkot pasaules čempionāta posmu motokrosā, īpašnieks nonācis nopietnās finanšu grūtībās. Un papildus iespējamai plānotajai valsts naudas izkrāpšanai, tagad vienai no Eiropā labākajām motosporta trasēm Ķegumā - trasei “Zelta zirgs” - parādu piedzinēji meklē jaunu īpašnieku.

Trase pieder firmai “Baltijas kausa fonds”, kuru vada uzņēmējs Salvis Freimanis. Viņš trasi mēģinājis uzturēt paša spēkiem, ņēmis kredītus, tomēr bizness sašķobījies līdz ar "Latvijas Krājbankas” krahu. Tiesības kredītu atgūt pārpirka ar "Deutsche Bank" saistītas firmas un tagad tās grib trasi pārdot. Neoficiālā cena esot ap 200 000 eiro.

Uzradušies arī interesenti, kas ar juristu palīdzību mēģina izpētīt firmas saistības. Pirmdien, 2.februāri, par sportu atbildīgajai IZM un arī KNAB viens no trases pirkt gribētājiem esot nodevis iesniegumu, kurā brīdināts par plānu izmānīt no valsts naudu. Ceturtdien ministrija iesniegumu esot aizsūtījusi uz prokuratūru.

Tiesības organizēt pasaules čempionāta posmu motokrosā piešķir Starptautiskā motosporta federācija. Par to ir jāmaksā. Licenču tirgošanu federācija nodevusi privātfirmai "Youthstream", ko vada itālis Džuzepe Luongo. Latvijā par licenci maksā valsts un summas ir dažādas. Par pasaules kausa posmu ap 300 000 eiro, bet par nāciju kausu, kas pagājušogad notika Ķegumā - ap 900 000 eiro.

Par finansējuma piešķiršanu lemj valdība, savukārt Valsts kase naudu pārskaita Latvijas Motosporta federācijai. Tā naudu nodod sacensību rīkotājam - šajā gadījumā “Youthstream”. Tā arī pēc tikai sev zināmiem parametriem nosaka licences maksas lielumu, kas katrai valstij var būt citādāks.

Raidījums rīcībā nonākusi gadu mijā notikusi e-pastu sarakste, kas liecina, ka uzņēmējs Freimanis valsts maksājumu par licenci bija iecerējis izmantot kā veidu kā segt savas 202 000 eiro parādsaistības pret “Youthstream”. Freimanis firmas direktoram piedāvājis, ka viņš varētu katru gadu Latvijai par 20 000 eiro palielināt licences maksu. Šādi desmit gadu laikā Freimaņa parādu, izmānot valsts budžeta naudu, firmas vadītājs Longo būtu atguvis. Italis šādai shēmai piekrītot.

Maksa par pasaules kausa posma licenci šogad bija plānota 320 000 eiro apmērā. Par naudas piešķiršanu sacensībām Ķegumā jau lemts premjeres vadītajā Nacionālajā sporta padomē. Nauda budžetā ieplānota arī nākamajiem diviem gadiem. Valsts kasē nauda ir rezervēta, bet pārskaitījums vēl nav izdarīts.

Uz “Nekā personīga” zvaniem Ķeguma trases īpašnieks neatbild. Viņam esot arī nopietnas veselības problēmas. Atbildi nav sniedzis arī itāļu uzņēmējs.

Savukārt Latvijas Motosporta federācijā apgalvo, ka par uzņēmēja Freimaņa finansu grūtībām bijis zināms, bet par plānu izmānīt valsts naudu privātu parādu segšanai dzird pirmo reizi. "Tā informācija, ko jūs mums esat piegādājuši, ir patiesībā sakot man personīgi tas ir reāls pārsteigums un šoks,” raidījumam pauda federācijas ģenerālsekretārs Kaspars Kuļikovs. Vienlaikus viņš nenoliedz, ka teorētiski šādas diskusijas varētu būt notikušas federācijai to nezinot.

Tikmēr par jauno trases īpašnieku varētu kļūt pazīstamais motobraucējs Kristers Serģis, vēsta raidījums. Viņš apstiprina, ka viņa juristi jau kārto dokumentus par trases iegādi un sacelto skandālu skaidro ar konkurentu greizsirdību. Par solījumiem un shēmām, ko sarakstē ar itāļu uzņēmēju minējis līdzšinējais trases īpašnieks, Serģis neesot informēts. Tā pat viņam neesot zināms, vai itālis pieturēsies pie plāna sacensību licences maksu katru gadu palielināt, lai atgūtu parādu.