© Publicitātes foto

Jauns apavu pāris gandrīz vienmēr smaržo pēc pārmaiņām. Ar neviltotu un gandrīz bērnišķīgu prieku to, glīti iesaiņotu zīdpapīrā, nu nesu uz mājām. Dzīve jaunās kurpēs pavisam noteikti iegūst citu garšu un nokrāsu. Pie sevis nodomāju - tagad noteikti viss izdosies!

Gandrīz desmit gadu garumā apavu dizaina pasaule ir bijusi daļa no mana ikdienas darba, tāpēc rudens un modes nedēļu laiku vienmēr sagaidu ar lielu interesi. Tā ir ne tikai estētiskā bauda acīm, bet arī zināms ik sezonas rituāls, kas vieno visus dizaina un modes mīļus. Strādājot par modes apavu buyer jeb iepircēju un rūpīgi atlasot kolekcijas, jaunākās tendences lielākoties tiek apskatītas jau pusgadu iepriekš, līdz ar to it kā dzīvojot ar vienu kāju nākotnē. Te nu ir tā unikālā iespēja visas jaunās vēsmas apskatīt vēl pirms tās parādās ielās.

Eiropas zināmākajās modes un apavu mesēs šis laiks ir īpaši krāšņs un ļoti aizraujošs - svaigas idejas, krāsu, faktūru un formu dažādība. Gardi!

Katru gadu amerikāņu kompānija Pantone un The Pantone Color Institute kādu krāsu (tās var būt arī vairākas ) pasludina par īpašu un piešķir tai gada toņa statusu. Lai to noteiktu, tiek veikta pamatīga izpēte un novērojumus esošajās krāsu tendencēs apkopo, ņemot vērā vairākus aspektus - sākot no modes, mākslas, medijiem, sociālā mārketinga, līdz pat globāliem un politiskiem notikumiem. Tādā veidā šīs krāsas tad arī parādās gan modes dizaineru apģērbā gan interjera dizainā, modes apavos un mūsu apziņā.

2023.gada rudens/ziemas sezonā par tādu ir kļuvusi sārtā. Viva Magenta! Spēcīga un kaisles pilna, dramatiska, vitāla un radošumu izstarojoša. Un patiesībā jau teju par klasisku “bāzes” toni kļuvusī, tikai nedaudz piekāpjoties melnajai vai tumši zilajai jeb “navy”. Veidojot koptēlu, sārts akcents aksesuāros un apavos atdzīvinās monohromu apģērbā. Savukārt, drosmīgi spēlējot ar krāsām, sarkanais piešķirs papildus noskaņu un raksturu.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Kopumā, salīdzinot ar iepriekšējām sezonām un it īpaši pandēmijas laiku, kad daudzi dizaineri ļāvās piesātinātu krāsu eksplozijai, kompensējot tik daudzos ierobežojumus mūsu visu sadzīvē, šī rudens/ziema atšķiras ar pieklusinātāku toņu gammu. Izņēmumi, protams ir, ņemot vēr “Barbie” kinofilmas mārketinga fenomenu, šur tur pavīd arī pa kādai spilgtākai krāsai.

Sievišķība šķiet ir tas, kas šoreiz dominē vairāk par ērtajiem snīkeriem un citām sporty-chic variācijām. Tā šķiet atdzimstam, jau tik ierastajā casual un ērtajā ikdienā.

Daudz vairāk modes skatēs redzamas klasiskās laiviņas, pie nosacījuma, ka tās ir ar spicu purngalu. Papēža augstums variē no stiletto līdz kitten heel, tātad no aptuveni 10,5 līdz 3 cm augstumam.

Jā, arī zempapēžu laiviņas un visas balerīnu (zempapēžu laiviņas, kas vizuāli līdzinās baleta dejotāju puantēm un ir katras sevi cienošas francūzietes garderobē) variācijas, taču aktuālākās tomēr būs tieši ar spico purngalu un kādu īpašu detaļu, piemēram banti. Vienas no manām favorītēm ir Prada Origami.

Priecājos, ka aktuālas atkal ir Mary-Jane veida kurpes. Manuprāt, tā ir viena no stilistiski ilglaicīgi nepārejošām vērtībām. Arī šajā gadījumā tās redzamas visdažādākajos izpildījumos - ar vienu vai vairākām siksniņām, ar un bez platformas, augsta, zemas, biezāku vai smailāku papēdi. Jāpiebilst, ka smailie papēži arī redzami daudz vairāk nekā līdz šim. Un interesanti, ka vairāk kā iepriekš dizaineri izmanto sling-back veida apavus.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Atsevišķi jāizceļ tieši papēži, jo te nu sastopamas ārkārtīgi neparastas formas. Spāņu zīmols Loewe jau iepriekšējā sezonā apspēlējis cirka tematiku un apavos parādījās papēdīši gaisa balonu formā. Tāpat var redzēt gan olu čaumalas, nagu laku pudelītes, ziedus, ģeometriskas figūras un citas pārsteidzošas formas.

Daudzi dizaineri apspēlējuši ieslīpus papēžus. Šī humora deva it kā atsvaidzina mazliet par nopietnu uztverto quiet luxury stila trendu. Arī pilnā platforma šajā sezonā ieguvusi nedaudz modificētu veidolu, taču arī ierastajā skatā joprojām ir aktuāla, gan kurpēs, gan zābakos.

Visai amizanti iezīmējas arī mājas un omulīgo apavu tendence. Jau iepriekš manīta Miu Miu zīmola adījuma zeķu un balerīnu apvienojumā, šogad tādi zīmoli kā JW Anderson un Bottega Veneta uz mēles palaiduši modeles adītās zeķēs, šķiet Bottega tās tik tiešām ir valkājamas kā apavi. Citi zīmoli veidojuši laiviņas un klogus, iešļūcenes no pūkainām kažokādām. Vārdu sakot viss, kas saistās ar nepiespiesto un silto mājas atmosfēru.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Gadījumā, ja smalkās laiviņas un papēžu kurpes pie sirds neiet un ikdienai vajadzīgs kas ērtāks, tad tie noteikti būs louferi. Te var spēlēties ar zoles biezumu un izvēlēties ko klasiskāku, pietuvinātu vīriešu kurpju izskatam, vai pamēģināt masīvāku zoli. Starp citu, no praktiskās valkāšanas puses, tieši biezāku zoļu apavos ir siltāk.

Par zābakiem

Ja runājam par zābakiem, tad jāsaka, ka vairākas no šīs sezonas tendencēm, aizsākušās jau iepriekšējos gados. Tādēļ joprojām droši valkājami visu veidu masīvie cargo zābaki ar biezāku un masīvāku zoli.

Ja iepriekš zābaki bija vizuāli vienkāršāki, tagad apdarēs jau ir vairāk dažādu detaļu - sprādzes, šņores un metāla kniedes, kā atsauce uz 90. gadu stilistiku.

Tāpat visu veidu zeķzābaki, īsāki un garāki. Īpaši aktuāli atkal kļuvuši botforti un visu veidu garāku stulmu zābaki. Tie var būt kā taisnu un stingrākas ādas stulmu, gan viegli sašļukuši, zamšādas vai pat denim (džinsa). Varbūt mūsu platumu grādos ne tik izplatīti un kārojami, taču vienmēr izskatās īpaši zābaki gaišā, sudraba un citā metallic krāsas izpildījumā.

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Publicitātes foto

Neskatoties uz spico purngalu atdzimšanu, joprojām droši valkājami arī kantainie jeb nošķeltie purngali. Vēl tagad atceros, kā tīņa gados tieši šādas bijušas manas pirmās stilīgās kurpes - nošķelts purngals, vidēja augstuma papēdis 70. gadu stilistikā.

Kārtējo reizi pārliecinos, ka modei un tendencēm ir spirālveida trajektorija - agrāk vai vēlāk aktuāls būs kas tāds, kas kādreiz jau ir bijis aktualitāte.

Īsteni kurpju mīļi labi zina, ka jauna apavu pāra iegāde ir īpašs un ļoti intīms process, to pat kaut kādā mērā var pielīdzināt mākslas darbu kolekcionāra darbam. It sevišķi, ja runa ir par limitēto kolekciju apavu pāriem, kas tiek uzražoti minimālos daudzumos.

Te vairs nav runa tikai par sausi praktisko pirkuma pamatojumu. Te ir dzīves dzirkstele, dzīves garša un procesa bauda. Modes tendences ir tikai ieteikums, bet ne likums. Ar zināmu devu nenopietnības tas tomēr ir brīvs lauciņš ideju izpausmēm.

Uzdod sev interesējošo jautājumu NRA Dzīvesstila ekspertiem, sūtot to uz e-pastu: dzivesstils@nra.lv