Šā gada pirmajos sešos mēnešos ārzemju viesi, izmantojot "Tax Free Shopping" pakalpojumu, Latvijā veikuši pirkumus par 1,2 miljonu latu, kas ir par 33% vairāk nekā pagājušā gada sešos mēnešos, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja sistēmas apkalpotāja SIA "Global Blue Latvija" direktore Vineta Kalmane.
Pērn pirmajā pusgadā ārvalstu viesi no nodokļiem brīvajās zonās Latvijā bija iztērējuši 902 321 latu.
Kā norāda Kalmane šā gada pirmā puse bijusi ļoti veiksmīga, jo, neskatoties uz to, ka Latvijā tūrisma pieaugums bijis tikai 14%, pirkumu skaits, izmantojot "Tax Free Shopping" pakalpojumu, pieaudzis par 38%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu.
Vislielākā aktivitāte bijusi vērojama tieši no Krievijas tūristu puses, viņu pirkumu apjoms audzis par 62%. "Šie pircēji kļūst ar vien nozīmīgāki Latvijas veikaliem, jo viņu pirktspēja tikai palielinās. Latvija ir viena no tuvākajām Eiropas Savienības (ES) valstīm Krievijai, līdz ar to viņiem ir ērti veikt šeit pirkumus," skaidro Kalmane.
Patlaban pircēji no Krievijas veido 68% no visiem "Tax Free Shopping" pakalpojuma lietotājiem Latvijā, pagājušajā periodā šis skaitlis bija tikai 58%. Norvēģu tūristi veido 9%, baltkrievi - 8%, ukraiņi - 3%. Tūristi no Uzbekistānas, Azerbaidžānas, Izraēlas, Kazahstānas, Armēnijas un Ķīnas veido pa vienam procentam. Tūristi no vēl citām valstīm veido 6% no pircējiem beznodokļu zonās.
Vidējā pirkuma summa, salīdzinot ar pagājušo gadu, nedaudz samazinājusies, no 299 latiem līdz 272 latiem, kas, pēc Kalmanes teiktā, pierāda, ka, arī veicot nelielus pirkumus, cilvēki izmanto "Tax Free Shopping" pakalpojumu, lai ietaupītu naudu.
Vienlaikus pieaugusi arī intereses no veikaliem ieviest "Tax Free Shopping" pakalpojumu - šogad vairāk nekā 100 veikali sākuši piedāvāt saviem ārvalstu pircējiem nodokļu atlaides. Patlaban "Global Blue Latvija" reģistrēti vairāk nekā 1000 veikali Rīgā.
"Global Blue Latvija" statistika liecina, ka šogad pirmajā pusgadā ārvalstu viesi bija iecienījuši "Stockmann", "Plaza", "AutletA", "Podium", "Peek & Cloppenburg", "Emporio Armani", "Hugo Boss".
Visiecienītākie tirdzniecības centri savukārt ir "Galerija Centrs", "Stockmann" un "Spice", kuros kopsumma veikti 46% no visiem "Tax Free" pirkumiem.
Nemainīgi visvairāk naudas tiekot tērēts apģērbu, apavu juvelierizstrādājumu un pulksteņu iegādei.
Vienlaikus Kalmane norāda, ka augšupejoša tendence "Tax Free Shopping" pakalpojuma lietošanā novērota gandrīz visās ES valstīs, vidēji pirkumu skaitam augot par 44%, kas ir pozitīva zīme pēc krīzes sasaluma perioda, kad cilvēki vairījās daudz ceļot un tērēt naudu pirkumiem.
"Global Blue Latvija" prognozē, ka arī gada otrā pusē būs pozitīvā gultnē un pieaugs "Tax Free" pirkumi.
Kā ziņots, "Tax Free" sistēma Latvijā tika ieviesta 2000.gadā un tā paredz pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atmaksu ārvalstu fiziskām personām.