«Būt par mācītāju – tas ir mans hobijs, mans brīvais laiks, dzīves jēga un mans darbs vienlaikus. Līdz ar to esmu tajā visā iekšā līdz ausīm un pāri vēl,» savās pārdomās dalās Saulkrastu un Skultes luterāņu baznīcu mācītājs Ivo Pavlovičs.
Viņa ceļš no garīgajiem meklējumiem līdz garīdznieka amatam bija mērķtiecīgs un stingras gribas vadīts.
Tas nenotika ar vienu rāvienu. Vispirms Ivo, tāpat kā viņa tēvs, izmācījās un ieguva elektriķa kvalifikāciju. Tas bija 90. gadu pats sākums. «Mani pirmie garīgie meklējumi sākās, kad man bija 18–19 gadu, un tad es nonācu Raunas draudzē,» atceras Ivo. Jāsaka, pirmais impulss radās, satiekot draudzes mācītāju. «Mēs bijām divi puiši, un viņš mūs mērķtiecīgi sāka apmācīt,» stāsta mācītājs. Sākumā, tāpat kā daudzi citi, abi jaunieši īsu laiku piedalījās dievkalpojumā, tā teikt – sēdēja beņķos. Pēc tam draudzes mācītājs teica, ka jauniešiem vajadzēšot dievkalpojumos lasīt Svēto Rakstu lasījumus. Tā pamazām, ar aktīvāku iesaistīšanos dievkalpojumos, viss aizsākās... Nedaudz vēlāk Ivo ar savu draugu Ediju Kalniņu jau vadīja jauniešu vakarus, taču pirmā garīgā pieredze kalpošanā atnāca laikā, kad bija jābraukā uz Raunas psihoneiroloģisko pansionātu pie garīgi slimiem, veciem cilvēkiem. Tad nu reizi nedēļā abi jaunieši devās uz pansionātu noturēt svētbrīdi. Tālāk sekoja pirmie evaņģēlistu kursi Rīgā, kur luterāņu Baznīca sagatavoja evaņģēlistus. Ivo kristīja un iesvētīja 1993. gadā, un 1995. gadā evaņģēlistu kursi bija pabeigti. Mācītājs atminas – toreiz viņam šķita, ka tas viss notiek diezgan ātri pēc viņa ienākšanas baznīcā. «Kaut kā viss tā ļoti strauji, kāpēc tā?» prātoja Ivo. Kādā brīdī radās sajūta un doma – ko darīt tālāk? Un vai vispār ir kas labāks, ko es varu darīt, kā sākt kalpot Baznīcā? Iegūstot evaņģēlista pakāpi luterāņu Baznīcā, Ivo sāka vadīt savus pirmos dievkalpojumus. Taču jautājums par to, vai šis amats viņam ir pilnīgi atbilstošs, joprojām palika. Ivo izauga klasiskā padomju ģimenē, tāpēc kristīgo audzināšanu saņēmis nebija. Pēc evaņģēlistu kursiem viņš mācījies Svētā Gregora kristīgās kalpošanas skolā. Taču tobrīd vēl topošo mācītāju arvien nodarbināja jautājums – tas, ka es gribu kalpot Dievam un Baznīcai, ir viens, bet vai pats Dievs to grib? «Es jau varētu iedomāties, ka gribu kļūt par baletdejotāju, rokzvaigzni vai sazin ko vēl, bet svarīgi, kāda ir Dieva griba,» domīgi saka mācītājs. Īpaši svarīgi tas ir tad, ja runājam par garīdznieka amatu, jo te ir jābūt tai otrai pusei – aicinājumam. Pēc ilgākām pārdomām un kādas aizlūgšanas Gregorskolā nāca atziņa, ka būt par mācītāju ir viņa aicinājums.
Sirdsdarbs
Kalpošanai Baznīcā un Dievam Ivo pievērsies jau no 1995. gada kā evaņģēlists un pēc teoloģijas studijām, sākot ar 2007. gadu, ieņem ordinēta mācītāja amatu. Šobrīd mācītājs kalpo Saulkrastu un Skultes luterāņu draudzēs. Viņš jūtas patiesi privileģēts, jo būt par mācītāju viņam nozīmē ko vairāk par tikai darbu. Tas ir aicinājums, kuru viņš ar vislielāko sirds patiku realizē un jūtas par to priecīgs. «Es esmu no tiem laimīgajiem, kuri dara to, kas patīk, turklāt saņem par to algu. Tā nav norma, tā ir privilēģija,» teic Pavlovičs.
Brīvais plānojums
Katra jauna diena nav identiska iepriekšējai, kā tas, iespējams, ir cilvēkiem, kuri strādā ofisos vai dara tā dēvētos mehāniskos darbus. «Mēs pašreiz atrodamies manā mazajā paradīzē,» nedaudz sapņaini teic draudzes gans. Šī ir tā vieta, kurā mācītājs uzturas visbiežāk. Tas ir darba kabinets, kurā mācītājs tiekas ar cilvēkiem, gatavojas Bībeles stundām, iesvētes mācībām, gatavojas sprediķiem, svētbrīžiem un radio raidījumiem. Kā jau katram ģimenes cilvēkam, draudzes mācītāja rīts sākas ar bērnu palaišanu uz skolu. Lai arī mācītāja ikdiena lielākoties ir brīvi plānojama, ir vairāki pieturas punkti nedēļā, kuriem jāsagatavojas, tāpēc viena diena no otras var ļoti atšķirties. Ir dienas, kuras mācītājs pavada tikai baznīcā, vadot dievkalpojumus un laulības, vai bērēs kapos. Tas viss prasa laiku. Starp daudzajiem darbiem mācītājs Pavlovičs atrod arī laiku, lai vadītu pārraides Kristīgajā radio. «Man patīk, ka es pats varu organizēt savu ikdienu, bet teikšu godīgi – ne vienmēr tas ir viegli,» saka mācītājs. Savas ikdienas plānošana draudzes mācītājam prasa vairāk pūļu nekā tad, ja būtu darbavietā, kur ir noteikts reglaments – kur, kad un cikos jābūt. Tāpēc ne vienmēr viss ir tik vienkārši, kā tas varētu izskatīties no malas.
Kārtībai jābūt visur
Kārtībai jābūt visur, arī Baznīcā. «Kurš cilvēks var būt pats sev saimnieks un priekšnieks!» pasmej mācītājs. Viņš ir pārliecināts, ka pa īstam pats sev kungs nav neviens no mums. Tostarp arī cilvēks, kas kalpo par mācītāju. Katrs mācītājs ir draudzes faktiskais vadītājs. Viņa uzdevums ir pārraudzīt visu draudzes darbību. Luterāņu Baznīcā ir tāda kārtība, ka katra mācītāja tiešais priekšnieks ir prāvests, kurš vērtē un seko līdzi draudzes gana darbībai. Saulkrastu un Skultes draudžu mācītāja Ivo Pavloviča tiešais priekšnieks ir prāvests Dzintars Laugalis. Savukārt prāvesta tiešais priekšnieks ir bīskaps. Pavisam Latvijas evaņģēliski luteriskajā Baznīcā ir trīs bīskapi, kuri pārstāv Vidzemi, Kurzemi un Latgali. Arhibīskaps Jānis Vanags ir Latvijas evaņģēliski luteriskās Baznīcas augstākais vadītājs.
Pamatu pamats
Jāteic, draudzē var iestāties jebkurš, taču galvenajam motīvam vajadzētu būt ticībai. Cilvēks, kurš vēlas iestāties draudzē, iziet iesvētes mācību un tiek sagatavots. Mācītājs paskaidro, ka ir jāsaprot, kāpēc tu te ej, ko tu te dari. Vārdu sakot, ir jābūt skaidrai motivācijai. Šādas mācības notiek reizi nedēļā, un tajās saskaņā ar Mazo Katehismu māca ticības pamatus. Jāatzīmē, šīs mācības notiek brīvā formā. Ir zināma lekcijas daļa vai priekšlasījums, taču jebkurā laikā apmeklētāji var pārtraukt mācītāju un uzdot jautājumus. Tādā veidā cilvēki izzina, mācās. Un tad, kad pamats ir iegūts, šos cilvēkus var kristīt un iesvētīt. Pēc iesvētībām viņi kļūst par draudzes locekļiem.
Sevis meklējumos
Garīdznieks uzskata, ka jebkuram cilvēkam vissvarīgākais ir uzdrīkstēties iet garīgo meklējumu ceļu. «Tad, kad cilvēks sāks meklēt, viņš nonāks, viņš atradīs,» saka mācītājs. Daudzi labprāt runā par to, kurš ceļš ir labāks, taču tā arī neuzdrīkstas spert pirmos soļus. Viņi neiet šo ceļu. Pēc mācītāja domām, tad, kad cilvēks sāk meklēt Dievu, dzīves jēgu, patiesību, meklēt atbildes uz jautājumiem – kas es vispār esmu, ko es daru, tad tas ir pareizais virziens. Šajā brīdī Dievs pats sāk rādīt ceļu un ikvienam cilvēkam rodas jautājumi, atraisās pārdomas, taču daudzi atļauj tam noslāpt ikdienībā. «Es esmu savā garīgo meklējumu ceļā gājis caur hinduismu, esmu interesējies par dievturību un latviešu folkloru. Mans garīgo meklējumu ceļš mani ir atvedis pie Kristus un Viņa Baznīcas un mācītāja kalpošanas,» stāsta mācītājs.
Pārmaiņas
Gan mūsdienās, gan arī agrākajos laikos Baznīca sniedz atbildes uz nozīmīgiem jautājumiem. Tie ir eksistenciāli jautājumi. 90. gados cilvēki lielā daudzumā un ar milzīgu entuziasmu ieplūda baznīcā. Cilvēku pieplūdums bija tik liels, ka baznīca nebija gatava to saņemt. Tas bija augsts pacēluma vilnis – ļoti daudz cilvēku kristījās, iesvētījās, laulājās, nāca uz dievkalpojumiem. Taču pēc jebkura paisuma seko bēgums. Arī pēc garīgās atmodas sekoja zināmi atplūdi. Cilvēku kļuva mazāk, un sākotnējais entuziasms noplaka... «Tagad Baznīca lēnām atgūst vietu sabiedrības apziņā. Tā vairs nav kaut kāds svešķermenis,» paskaidro mācītājs. Vēl jo vairāk, tā ir ievērojama un nozīmīga sabiedrības daļa, daļa no kultūras.
Gribēt ticēt
Visa pamats ir ticība un uzdrīkstēšanās. Kad runājam par ticību, būtiski ir ieraudzīt, ka mēs nerunājam par kaut ko mākslīgu, uzspiestu, nedabisku, kas stāv ārpus cilvēka. Ticība ir tikpat neatņemama cilvēka sastāvdaļa kā viņa spēja domāt, spēja apzināties sevi. Tā ir kā apziņa, kā saprāts. Līdz ar to nav tāda cilvēka, kas netic. Jautājums ir tikai – kam viņš tic. Pavloviča kungs uzskata, ka ticība darbojas beznosacījuma refleksu līmenī, sākot no vienkāršām lietām. Ir lietas, par kurām mēs nepadomājam, mēs saprotam, ka tā tas ir, tā tam jābūt. Mēs skrienam pa pakāpieniem un nedomājam, ka kāds vienu pakāpienu var uztaisīt augstāku. Mēs vienkārši paļaujamies un noticam. Ticība virza mūsu dzīvi. «Tas ir tas orgāns, tā maņa vai cilvēka interfeiss, kurš ļauj no materiālās pasaules, no empīriskās pieredzes – no taustāmā, redzamā, dzirdamā, ostāmā – pārcelties uz to, kas nav gluži ar maņām satverams,» stāsta mācītājs. Ticība kļūst par virzītājspēku, kurš palīdz cilvēkam uz kaut ko tiekties un kaut ko sasniegt. Tāpēc, lai redzētu Dievu, tuvotos Viņam, cilvēkam jāizkāpj no materiālās pasaules rāmjiem. Vienīgais veids, kā no tiem izkāpt, ir ticība.
Gaišu prātu
Mācītājs pauž viedokli, ka jaunajai paaudzei šis ir ļoti grūts laikmets, jo visapkārt ir tik daudz izaicinājumu, pārbaudījumu, kārdinājumu! Mēs dzīvojam informācijas pārblīvētībā, un tajā visā var ļoti ātri apjukt. Pavlovičs ir pārliecināts, ka jaunība ir tas laiks, kad cilvēkam ir jāizdara lielas izvēles, kuras ietekmēs visu viņa dzīvi. «Trakākais, ka jaunieši to pat neapjauš,» saka mācītājs. Varētu likties, ka izvēles, kuras izdarām jaunības gados, tādi mirkļa impulsi vien ir, bet vēlāk pārliecināmies par to, ka bijām neapdomīgi un pavirši. Tāpēc ticība uz Dievu ir tā, kura palīdz neapjukt tajā informācijas jūklī, kas ir ap mums, un palīdz konkretizēt dažādas vērtību sistēmas. Ticība palīdz šīs lietas sašķirot, saprast un pieņemt lēmumus. «Es esmu pateicīgs Dievam par to, ka Viņš mani atrada un veda pie ticības manā jaunībā, kad es vēl daudzas savas lielās izvēles nebiju izdarījis,» stāsta mācītājs. Pēc viņa domām, labākais, kas ar jaunu cilvēku var notikt, ir tas, ka viņš iet pa šo dabisko ceļu, meklē atbildes uz eksistenciāliem jautājumiem un spēj jaunības gados arī tās atrast. Jaunībai piemīt enerģija un spēks, taču jāmāk to neizmainīt sīknaudā.
Nespried par vīru pēc cepures
Pirmais iespaids mums rodas no tā, ko redzam, kā tas izskatās no ārpuses, un tikai vēlāk ienākam dziļāk. Tas pats ir ar baznīcu. No sākuma redz tās ārpusi, un tikai vēlāk nāk pamudinājums ienākt iekšā. «Kad sāku kalpot Skultes draudzē, man bija svarīgi pateikt cilvēkiem – nāciet, te lietas notiek,» atceras mācītājs. Tāpēc viņš pieņēma lēmumu, ka vispirms ir jāsakārto dievnama apkārtne. Jācenšas panākt, lai baznīca ir skaista, jo ticība ir skaista, Dievs ir skaists, tāpēc par garīgo skaistumu ir jāliecina arī ārējam skaistumam. Vispirms tika savākti atkritumi, izzāģēti krūmi, izlīdzināta zeme un uztaisīts stāvlaukums. Jāteic, darba bija daudz. Šodien Skultes baznīcai jau ir uzlikts jauns jumts, kā arī atjaunota fasāde. «Tagad baznīca izskatās kā skaisti nokrāsota Lieldienu ola,» pasmej mācītājs. Aiz tā visa stāv daudz darbarūķu, kas gan finansiāli, gan morāli, gan tīri praktiski palīdz un dara. Kopīgs darbs satuvina cilvēkus, jo īpaši ja tas ir darbs pie baznīcas.
Vairot labo
Kad apkārtne vairāk vai mazāk ir uzkopta, gribas ieaicināt dievnamā iekšā. Vairums cilvēku pēc savas dabas ir bikli, viņiem ir zināma nedrošība kāpt pāri baznīcas slieksnim. «Tad es iedomājos, ka vajag iznest kaut ko no tā, kas ir iekšā, ārpusē,» paskaidro mācītājs. Tā nu tapa ideja projektam Lielākais Adventa vainags Latvijā. Šis projekts salīdzinoši nelielajai draudzei bijis ļoti svarīgs, jo caur to tika uzrunāta visa Latvija. Idejas mērķis bija uzrunāt cilvēku, kas ir ārā, par to, kas ir baznīcā iekšā. Šogad vainags tapa jau otro reizi pēc kārtas, un visticamāk aizsāktā tradīcija turpināsies arī turpmākajos gados. Baznīcā viss notiek lēni, līdz ar to mācītājs negaida tūlītēju cilvēku skaita pieaugumu. Draudzes mācītājs uzskata, ka tagad, lai cilvēks tuvotos Baznīcai, viņam ir jānoņem dažādi aizspriedumi, stereotipi. «Man ir svarīgi, lai cilvēks, lūkojoties uz Baznīcu, uz draudzi, uz mācītājiem un uz kristietību, ierauga to labo,» teic Pavlovičs. Viņš uzskata, ka mācītājam ir jācenšas atrast veidus, kā cilvēkus uzrunāt, jo šajā informatīvi pieblīvētajā laikā ar vienkāršu pasludinājumu ir grūti sasniegt cilvēkus, kuri stāv ārpus Baznīcas. Jādara kaut kas liels, jo lielas lietas ir vieglāk pamanīt. «Es redzu to prieku un pozitīvās emocijas, veidojot šo milzīgo Adventa vainagu,» atminas mācītājs Pavlovičs. Kas to lai zina, varbūt tieši šim pozitīvajam piedzīvojumam būs bijusi izšķirošā nozīme.
Nākotnes vīzija
Ir iecerēti dažādi projekti, bet visa centrā ir cilvēks. Tam pēc savas būtības vajag pavisam nedaudz. Vietu, kur atslābināties un izrauties no ikdienas vāveres riteņa. Cilvēkam ir jādod iespēja pabūt vienatnē ar sevi un Dievu. Mācītājs stāsta, ka Amerikā lielu popularitāti ieguvušas mikro mājas. Te nav runa tikai par kādu jaunu pieeju būvniecībai, bet par neierastu skatu uz dzīvi. Tas ir vienkāršības un pieticības skaistums. Pie mums, Latvijā, šāds mikro mājas piemērs nav manīts. «Man ir iecere – mēģināsim eksperimentālā kārtā uzbūvēt vienu šādu mikro māju tepat pie mums Skultē, lai cilvēki var atbraukt garīgi atveldzēties, pabūt lūgšanās, mazliet pastrādāt pie dievnama un palūkoties uz dzīvi un dzīvošanu no cita skatu punkta,» savās idejās dalās mācītājs.
Virzība
Visi mēs esam tikai cilvēki, un jebkuram no mums ir savi paguruma brīži, taču svarīgākais ir neapstāties pusceļā. «Es domāju, ka cilvēkam vajag uzdrīkstēties rakt dziļāk un meklēt, jo Pestītājs ir sacījis – kas meklē, tas atrod,» saka mācītājs. Kad cilvēks meklēs, ies uz priekšu, viņš noteikti nonāks pie ticības. Vajag tikai rakt.