Šajās Lieldienās balto olu deficīts nav gaidāms, un līdz arī to cenas veikalos ir zemākas nekā pērn. Pēc vairāku gadu pārtraukuma Lieldienās pārdošanā būs arī strausu olas.
Lielveikalos un Rīgas Centrāltirgū baltās olas jau ir nopērkamas kopš marta vidus, taču tirgotāji lēš, ka vislielākais pieprasījums pēc tām varētu būt nedēļas beigās – Lielajā piektdienā un sestdienā.
«Raugoties uz pircēju aktivitāti pēdējo divu nedēļu laikā, pieprasījums pēc olām ir audzis, taču prognozējam, ka tas vēl būtiski palielināsies, jo šie ir svētki, kurus svin lielākā daļa iedzīvotāju,» Neatkarīgajai uzsvēra Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Podskočija.
Tā kā šogad vistu audzētāji un olu importētāji parūpējušies, lai Lieldienās netrūktu ne balto, ne brūno olu, šogad arī to cenas ir mērenākas nekā pērn. Pēc Maxima Latvija preses sekretāra Ivara Andiņa teiktā, šogad baltās olas Maxima veikalos maksā par 36% lētāk nekā pagājušajā gadā, savukārt brūno olu cena ir tāda pati kā pērn. Arī ELVI veikalos baltās olas šogad maksā vismaz par trešdaļu lētāk nekā pērn.
«Taču jāņem vērā, ka ELVI ir franšīzes tipa uzņēmums, tāpēc olu cenas veikalos var nedaudz atšķirties. Piemēram, vienā no veikaliem Rīgā to cena ir 0,95 lati par 10 olām. Pagājušajā gadā šajā paša veiklā 10 baltās olas maksāja 1,35 latus,» Neatkarīgajai skaidroja Pārtikas tirdzniecības apvienības (ELVI franšīzes turētāja) komercdirektore Laila Vārtukapteine. Arī Rimi un IKI veikalos balto olu cenas šogad ir zemākas nekā pērn.
Tirgotāji cer, ka šī gada zemākās cenas mudinās pircējus olas iegādāties vairāk, lai pietiktu gan krāsošanai, gan olu kaujām. Maxima veiktā aptauja liecina, ka Latvijas iedzīvotāji Lieldienās ir naski olu ēdāji, jo teju puse aptaujāto apēd vairāk par četrām olām. I. Andiņš lēš, ka šogad balto olu pārdošanas apjomi Maxima veikalos varētu četrkāršoties, jo «no Balticovo varējām iegādāties tās pietiekamā daudzumā, pateicoties tam, ka viņi paši šogad audzē baltās vistas».
ELVI šogad plāno pārdot vismaz trīs reizes vairāk balto olu nekā pērn, savukārt IKI prognozē, ka olu pārdošanas apjomi varētu palielināties pat par 40%. «Tas saistīts ar šogad zemākām vistu olu cenām un lielāku iedzīvotāju pirktspēju, nekā tas bija pērn,» domā SIA Palink mārketinga vadītājs Raimonds Janševskis.
Par iedzīvotāju pirktspējas palielināšanos liecina arī tas, ka šogad pēc vairāku gadu pārtraukuma Maxima XXX un Maxima XX būs atkal nopērkamas strausu olas, kas krīzes gados bija pilnīgi pazudušas no lielveikalu plauktiem. Par lielo putnu olu tirgošanu domā arī ELVI. «Lai gan strausu olas pagaidām nav bijušas mūsu sortimentā, taču neizslēdzam iespēju nākotnē tās arī piedāvāt saviem klientiem,» atklāja L. Vārtukapteine.
Tiesa, olas nav vienīgais, ar ko Latvijas iedzīvotāji mielojas Lieldienās. Kā liecina Maxima aptaujas rezultāti, 39% respondentu, iegādājot visu svētku galdam nepieciešamo, šogad plāno tērēt no
11 līdz 20 latiem, bet 30% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju – no 21 līdz 40 latiem. Gandrīz katrs piektais aptaujātais (18%) Lieldienas svinēs ekonomiski, svētku mielastam atvēlot ne vairāk kā 10 latu. Savukārt 6% respondentu svētku galdu klās ar vērienu, šim nolūkam tērējot no 41 līdz 60 latiem.