Lai bankas klientu autentifikācija atbilstu Eiropas Savienības (ES) drošības prasībām, bankām, sākot ar 1. aprīli, ir jānodrošina papildu drošības risinājumi. Veicot par 30 eiro lielākus pārskaitījumus internetbankā, ar kodu karti vien nepietiks.
Lai gan līdz 1. aprīlim vēl ir vairāk nekā divi mēneši, komercbankas jau šobrīd sāk ieviest papildu autentifikācijas rīkus.
Darījums jāapstiprina ar SMS
Autorizējoties Swedbank internetbankā, klientiem lūgts apstiprināt savu mobilo telefonu, un sniegtās informācijas patiesumu pārbaudīs, nosūtot uz klienta norādīto telefonu īsziņu kodu, kurš jāievada internetbankas sistēmā.
Swedbank mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska Neatkarīgajai skaidro, ka no 1. aprīļa saskaņā ar ES un Latvijas likumdošanas prasībām Latvijā gaidāmas izmaiņas internetbanku kodu kartes lietošanā, proti, lai veiktu pārskaitījumus uz citu banku jaunam saņēmējam virs 30 eiro, kodu kartei būs nepieciešams papildu drošības kods. «Tāpēc banka strādā pie jauniem risinājumiem, kas ne vien atbildīs jaunajām prasībām, bet arī klientu mūsdienu paradumiem un padarīs klientu dzīvi ērtāku. Viens no risinājumiem ir papildu SMS kods, kas bez maksas tiks nosūtīts uz klienta apstiprināto tālruņa numuru un kas būs jāievada internetbankā. Lai šādu kodu varētu saņemt, aicinām klientus apstiprināt savu mobilā tālruņa numuru internetbankā vai filiālēs,» uzsvēra K. Jakubovska.
Viņa noraida bažas, ka mobilā telefona piesaiste varētu radīt drošības problēmas, ja gadījuma telefons nonāks svešās rokās. «Kodu kartes darbosies arī turpmāk. Šis SMS kods būs papildu elements kodu kartes lietošanai, tāpēc internetbankas lietošana patiesībā kļūs vēl drošāka. Mobilā tālruņa nonākšana trešās personas rokās neko nedod, jo papildus šim SMS kodam saglabājas arī pārējās autentifikācijas darbības,» teica K. Jakubovska.
Jaunas mobilas lietotnes
Tuvākajās dienās Swedbank un SEB banka plāno informēt par jaunu inovatīvu risinājumu internetbankas lietošanai, kuram būs nepieciešams tikai viedtālrunis. Tā būs atsevišķa mobilā lietotne. Arī šajā gadījumā raizēm par drošību neesot pamata, jo ja viedtālrunis nonāktu svešās rokās - tas neko nedos, jo autentifikāciju aizsargā tikai lietotājam zināmie PIN kodi.
«Taču, protams, mobilajam tālrunim kļūstot par aizvien nozīmīgāku rīku finanšu darbībām, ieteicams to aizsargāt tikai ar sev zināmu piekļuves kodu, jo mobilajā tālrunī mūsdienās glabājas ne tikai cilvēku finanšu informācija, bet arī sarakstes, sociālo mediju konti un cita jutīga informācija,» bilda K. Jakubovska.
Citadeles MobileSCAN jau sekmīgi darbojas
Savukārt banka Citadele jau kādu laiku klientiem piedāvā pāriet no kodu kartes uz maksājumu autorizācijas ierīci MobileSCAN, kas ir bankas Citadele mobilajā aplikācijā iebūvēta autorizācijas ierīce. Autorizēšanās notiek ar klienta mobilo telefonu vai planšeti, un MobileSCAN var izmantot, lai pieslēgtos internetbankai gan datorā, gan telefonā vai planšetē. Tas nozīmē, ka jau tagad Citadeles klienti, kas savam telefonam pieslēguši MobileSCAN, kodu kartes var neizmantot, bet internetbankai autorizēties un maksājumus apstiprināt ar telefonu, kas pie rokas ir vienmēr, skaidroja bankas Citadele ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece.
MobileSCAN risinājumam ir augsta drošība. Klients to piesaista vienai vai vairākām konkrētām ierīcēm - savam mobilajam telefonam, planšetdatoram. Katrai internetbankas pieslēguma sesijai MobileSCAN izveido unikālo pieslēguma kodu - līdzīgi kā to dara kodu kalkulators. MobileSCAN ir aizsargāts ar lietotāja paša sastādītu PIN kodu. Tātad MobileSCAN var izmantot tikai no autorizētas mobilās ierīces un tas ir aizsargāts ar kodu.
«Klienti arī turpmāk varēs izmantot, kā ierasts, parastos kodu kalkulatorus. Varēs lietot arī kodu kartītes, tikai papildu drošībai maksājumu apstiprināšanai ar kodu kartīti būs jāievada īsziņā uz mobilo telefonu nosūtītais kods. Tāpēc esam parūpējušies, lai klientiem būtu alternatīvs risinājums, kas izmantojams, lai pieslēgtos internetbankai, veiktu maksājumus, kā arī pieslēgtos datu bāzēm, kur var autorizēties ar pieslēgšanos internetbankai, piemēram, latvija.lv,» atklāja B. Ābelniece.
SEB internetbanka pārmaiņu priekšā
Papildus jaunajam mobilajam risinājumam SEB banka pēc trim nedēļām - 10. februārī - sāks pāreju uz jauno IT un klientu apkalpošanas sistēmu. Pirmais ieguvums klientiem pēc jaunās sistēmas ieviešanas būs jaunā internetbanka, kurai būs jauns dizains un plašas iespējas. Tā būs ērti lietojama arī mobilajās ierīcēs, jaunā internetbanka nodrošinās arī iespēju pašam noteikt galvenās lapas saturu. «Jau laikā, kad mēs kā banka gatavojām bankas IT sistēmu pārejai uz eiro, paralēli veicām analīzes procesu par jaunas IT un klientu apkalpošanas sistēmas ieviešanu. Pēdējo reizi SEB banka savu pamatsistēmu mainīja 2000. gadā. Kopā pārejas laikā uz jauno IT sistēmu tiks nomainītas vairāk nekā 10 dažādas klientu apkalpošanas un iekšējo procesu uzskaites sistēmas. Pēc 1. februāra nodrošināsim informāciju par bankas pakalpojumu ierobežojumiem sistēmas nomaiņas nedēļas nogalē, lai mūsu klienti var laikus plānot savus maksājumus vai pirkumus,» Neatkarīgajai teica SEB bankas vadītāja Ieva Tetere.