Piena produktu cenas veikalos raisa neizpratni – pārstrādes uzņēmumi un veikalnieki apgalvo, ka piens un tā produkti kļūst lētāki, taču pircēji un zemnieki ievērojuši pretējo.
Lai gan zemniekiem par pienu maksā arvien mazāk, veikalos piena produkti pēdējā pusgada laikā ir lielākoties kļuvuši dārgāki. Neatkarīgā kopš pagājušā gada augusta seko līdzi konkrētām piena produktu cenām Rimi, Maxima un Mego veikalos Ziepniekkalnā. Pārlūkojot piena produktu vitrīnas, Neatkarīgā secināja, ka 57% gadījumu piena produkti salīdzinājumā ar pagājušā gada 21. augustu ir kļuvuši dārgāki, 35% gadījumu – lētāki. Pārējos gadījumos izmaiņas nav bijušas. Vislielākais sadārdzinājums bijis sviestam – atsevišķos veikalos tā cena kāpusi pat par 40 procentiem. Savukārt lētāk nekā augusta beigās maksā, piemēram, Limbažu piena piens un kefīrs. To Neatkarīgajai apstiprina arī a/s Rīgas piena kombināts (Food Union grupa) valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs: «Turpinoties piena iepirkuma cenu samazinājumam februārī, Food Union vēl papildus samazināja cenas visiecienītākajiem un pirktākajiem piena produktiem valstī – Limbažu piena zīmola produktiem – no 25 līdz 35% atkarībā no produkta kategorijas, salīdzinot ar to cenu pirms embargo. Visu februāri Limbažu piena kefīra piena, biezpiena, skābā krējuma un svaigo sieru ieteicamā mazumtirdzniecības cena ir 0,69 eiro gabalā. Tomēr atgādinām, ka gala cenu produktiem plauktos nosaka mazumtirgotājs.»
Savukārt mazumtirgotāji Neatkarīgajai apgalvoja, ka produktu cenas veikalos esot adekvātas piegādātāju cenām. Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere Neatkarīgajai uzsvēra, ka kopš pagājušā gada septembra aptuveni 200 piena produktu Rimi Latvia veikalos ir lētāki nekā pērn: «Rimi no savas puses samazināja pārdošanas cenas šiem piena produktiem atbilstoši ražotāju iesniegtajam cenu samazinājumam. Šobrīd vidējais cenu samazinājums Latvijā ražotajiem piena produktiem salīdzinājumā ar 2014. gada februāri ir aptuveni 6%, bet salīdzinājumā ar pagājušā gada vidu pat lielāks. Citādi kopumā pēdējā gada laikā cenu līmenis ir bijis stabils, bez būtiskām izmaiņām.»
Maxima Latvija preses sekretārs Jānis Beseris gan Neatkarīgajai sacīja, ka, salīdzinot piena produktu cenas šogad janvārī ar pagājušā gada janvāri, vidēji piena produktu pamatpozīcijām cenas ir samazinājušās par aptuveni 4%, atkarībā no produktu veida. «Vislielākais cenu samazinājums bijis pasterizētam pienam, tāpat cenas samazinājušās kefīram, biezpienam, paniņām un krējumam. Savukārt sviesta cena saglabājusies līdzīga tai, kāda tā bija pirms gada. Ja vērtējam piena produktu cenu izmaiņas, tad tās veikalos pārsvarā ir proporcionāli pielāgotas tām izmaiņām, kuras veikuši produktu piegādātāji. Tāpat atsevišķu produktu cenas mainījušās atkarībā no tirgus situācijas un konkurences apstākļiem,» sacīja J. Beseris.
Normunds Staņēvičs, a/s Rīgas piena kombināts valdes priekšsēdētājs:
– Šā gada janvārī Food Union piena produktu cenas ir saglabājušās pērnā gada pēdējā ceturkšņa cenu līmenī jeb ar atlaidi līdz pat 22% atkarībā no produktu kategorijas, salīdzinot ar produktu cenām pirms Krievijas noteiktā piena produktu importa embargo (2014. gada augustā). Ja piena iepirkuma cena martā turpinās kristies, Food Union lems par vēl lielāku, proporcionālu cenu samazinājumu savai piena produkcijai.
Dace Valnere, Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste:
– Ņemot vērā, ka zemnieku organizācijas informē par ievērojamu piena iepirkumu cenu samazināšanu, mēs arī raugāmies uz saviem piegādātājiem cerībā, ka šīs izmaiņas tiks ņemtas vērā un piegādātāji samazinās piena produktu cenas, lai tie kļūtu lētāki veikalu plauktos. Tāpēc ar jautājumiem par to, kāpēc, piemēram, piena produktiem cenas krīt tik gausi, aicinām vērsties pie ražotājiem.
Pārtikas ķēdē līdz pircējam tirgotāji ir tikai pēdējais posms. Par cenu izmaiņām uzzinām brīdī, kad saņemam no ražotājiem pieteikumus ar pamatojumu, kādēļ cenas nepieciešams pazemināt vai paaugstināt. Iemesli parasti ir saistīti ar ražošanas izmaksu izmaiņām. Mēs pilnīgi noteikti esam ieinteresēti saviem pircējiem nodrošināt visizdevīgākās cenas, tādēļ cenu samazināšanas pieteikumus īstenojam labprāt, samazinot attiecīgi preču cenas veikalu plauktos. Savukārt cenu paaugstinājumu pieteikumu gadījumos rūpīgi izvērtējam, vai pieteikumā minētie sadārdzinājuma iemesli ir objektīvi, un tikai tad pieņemam lēmumu par cenu paaugstināšanu.