Pirktākie Latvijas zīmoli - gaļas un maizes produkti; alkohols netiek pat desmitniekā

© F64 Photo Agency

Latvijas iedzīvotāji 2012. gadā visvairāk naudas iztērēja par vietējiem gaļas, piena un maizes produktiem. TOP5 zīmoli ir Rīgas miesnieks, Rēzeknes gaļas kombināts, Hanzas maiznīca, Kārums un Ķekava - tas noskaidrots žurnāla Forbes pirmo reizi veidotajā 30 Latvijas pirktāko zīmolu topā.

Minimālais pārdošanas apjoms, lai zīmols iekļūtu Forbes 30 pirktāko zīmolu topā, bija 5,6 miljoni latu.

"Pretēji gaidītajam, ka vismaz kāds no pirktāko zīmolu pirmā trijnieka pārstāvēs alkoholiskos dzērienus, visvairāk pirktais alkohola ražotāju zīmols - Cēsu alus - ir tikai 11. vietā. Tas var liecināt, ka lielākā daļa cilvēku joprojām nevar atļauties neko vairāk par iztikas minimuma grozu. Salīdzinājumam - lielajā kaimiņvalstī Krievijā pirmajā vietā pirktāko zīmolu topā ir alus," saka topa veidotāja, Forbes galvenā redaktora vietniece Katrīna Iļjinska.

Latvijas pirktāko zīmolu topā no stiprajiem dzērieniem pārstāvēts vien Rīgas melnais balzams, kurš ir iecienīts tūristu vidū, un brendijs Bonaparte, kas ieņem 26. vietu. Neviens degvīna zīmols šajā topā nav iekļuvis. Tas būtu noticis, ja vien, kā aplēsuši eksperti, 40% no nelegālā alkohola būtu tirgoti legāli.

TOP 30 iekļuvušie zīmoli atklāj interesantu ainu - Latvijas iedzīvotāji vislabprātāk maksā par pārbaudītām vērtībām. Tikai viens no topā iekļautajiem zīmoliem - Dobele - ir izveidots pēdējo piecu gadu laikā, pārējie ir stiprinājuši savas pozīcijas daudzu gadu garumā. Arī to vizuālā noformējuma vai nosaukuma veidošanā roku pielikuši ilggadējie uzņēmumu ierindas darbinieki, nevis mūsdienīgās aģentūras, kurām atsevišķos gadījumos nācies tikai uzfrišināt šos zīmolus.

Veidojot 30 pirktāko zīmolu reitingu, Forbes balstījās uz tirgus izpētes kompāniju Nielsen un Euromonitor datiem, uzņēmumu atskaitēm, VID akcizēto preču informāciju un vairāk nekā 100 intervijām ar uzņēmējiem. Pirktāko zīmolu topā tika iekļauti tikai Latvijā ražoto (vai Latvijai paredzēto) zīmolu plaša patēriņa produkti (bez pakalpojumiem), ko 2012. gadā patērētāji nopirkuši Latvijas veikalos.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.