Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Pasaulē

Astronomi ap kādu zvaigzni atklājuši unikālu spirālveida struktūru

Astronomi, izmantojot Čīlē uzstādīto spēcīgo radioteleskopu, ap sarkano zvaigzni "R Sculptoris" atklājuši unikālu spirālveida kosmisko putekļu un gāzu veidojumu.Šī ir pirmā reize, kad zinātnieki atklājuši šādu struktūru un ieguvušu pilnu trīsdimensiju informāciju par to.

Zinātnieki uzskata, ka šo putekļu un gāzu veidojumu, visticamāk, radījusi zvaigzne - pavadonis, kas riņķo ap "R Sculptoris".

"Mēs esam redzējuši apvalkus ap šāda veida zvaigznēm arī iepriekš, bet šī ir pirmā reize, kad kopā ar aptverošo apvalku redzam spirāli no materiāla, kas nāk no zvaigznes," norādījis viens no Eiropas Dienvidu observatorijas zinātniekiem.

Viņš atzīmē, ka astronomi cerējuši sagaidīt no radioteleskopa jaunu informāciju par visumu, bet jaunu negaidītu lietu atklāšana jau pirmajos novērojumos ir patiešām saraucoša.

Līdz šim astronomi nebija konstatējuši, ka zvaigzni "R Sculptoris" aptver spirālveida oreols.

Atklājums izdarīts, pateicoties ārkārtīgi spēcīgajam radioteleskopam, kura tapšanā spēkus apvienojušas Amerikas Savienotās Valstis, Eiropas Savienība (ES), Japāna un Čīle.

Teleskops pilnībā tiks pabeigts 2013.gadā. To veido 66 savstarpēji saistītas antenas, kas darbojas kā viens milzīgs teleskops, ļaujot astronomiem ielūkoties dziļāk neizpētītajās Visuma dzīlēs un tverot arī tādus objektus, ko nav iespējams atklāt ar infrasarkano un rentgenstaru observatorijām. Zinātnieki cer ar tā palīdzību gūt jaunus datus, kas palīdzētu izskaidrot Visuma evolūcijas procesus.

Spēcīgais radioteleskops un observatorija izvietoti Čīles ziemeļos, Atakamas tuksnesī, vairāk nekā 5000 metru virs jūras līmeņa.

Šī unikālā vieta, kas atrodas tālu no lielpilsētu ugunīm, ar savu tīro un sauso tuksneša gaisu ir īpaši piemērota radioteleskopiskajiem novērojumiem, šai ziņā gandrīz neatpaliekot no atklāta kosmosa.

Eiropas Dienvidu observatorija pārrauga trīs objektus Čīlē. Observatoriju atbalsta Austrija, Beļģija, Brazīlija, Lielbritānija, Čehija, Dānija, Francija, Somija, Vācija, Itālija, Nīderlande, Portugāle, Spānija, Zviedrija un Šveice.