Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Jūrmala gatava motocikliem nepiemērot iebraukšanas maksu

MOTOPARĀDES. Līdz šim kūrortpilsētā tās uzņemtas labprāt, jo piesaista tūristus un maksātspējīgu publiku. Nepamatota stāvvietas maksas iekasēšana no domes puses būtu visai nelaipns žests © F64

Politiķi, kas iepriekš nebija iepazinušies ar motocikla priekšrocībām attiecībā pret citiem transportlīdzekļu veidiem, šodien Jūrmalas domes sēdē labos saistošajos noteikumos iestrādāto brāķi. Viņi maldīgi pielīdzināja motociklus mašīnām, attiecinot uz tiem gan automašīnu novietošanas priekšrakstus, gan iebraukšanas maksu kūrortpilsētā.

Kad ziņas par paklusām bīdīto grozījumu nonāca publiskajā telpā, Jūrmalas dome tika apbērta ar motociklistu protesta vēstījumiem. Pašvaldības organizētajā aptaujā uz jautājumu Vai motociklistiem būtu jāpērk iebraukšanas caurlaide? līdz vakardienai noliedzoši bija atbildējuši vairāk nekā 15 tūkstoši dalībnieku, par bija vien divi. Diskusijās iesaistījusies arī Latvijas Moto klubu asociācija, un, reaģējot uz tās izklāstītajiem argumentiem, domes priekšsēdētāja Rita Sproģe rosinājusi skatīt šo jautājumu domes sēdē.

Galvenais pamatojums, kāpēc saistošajos noteikumos Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā parādījās motocikli, ir vicemēra Jāņa Lediņa personīgā nepatika pret šo transporta līdzekli. To viņš krāšņi nodemonstrēja atbildīgās Drošības, kārtības, transporta un komunālo lietu komitejas sēdē, ko pats arī vada. Deputāta skatījumā motocikli esot «kūpoši un vidi degradējoši», sadarbība ar motociklistiem problemātiska, konkursam Jaunais vilnis traucēja un tādā garā. Tāpēc galu galā jāievieš maksa par stāvvietām. Preses dienestā motociklu aplikšanu ar nodevu skaidro diplomātiskāk, taču būtība tā pati - motocikls piesārņo vidi un rada transporta plūsmu.

Tomēr stāvvietu maksas neesamībai un īpašai labvēlībai pret motocikliem Eiropas Savienības valstīs ir loģisks pamatojums. Motocikls uz ceļa aizņem mazāk vietas, mazāk noslogo infrastruktūru, ir draudzīgāks videi nekā lielākā daļa transporta, jo rada ievērojami mazāk izmešu. Turklāt saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumu 117. punktu «uz ietves atļauts stāvēt velosipēdiem, divriteņu mopēdiem un motocikliem bez blakusvāģa, ja tas netraucē gājēju pārvietošanos».

Konceptuāli iebraukšanas maksa Jūrmalā tiek pamatota ar bezmaksas stāvvietu pieejamību pilsētā, taču motociklam speciāla stāvvieta nav nepieciešama. Ja nu vienīgi ļoti resnam, bet tādu nav daudz. Kā paziņojumā norāda Latvijas Moto klubu asociācijas prezidents Aivars Freimanis, lielkubatūras motocikli, procentuāli rēķinot, veido nepilnus 5% no kopējā reģistrēto motociklu skaita. Un arī tas nav liels. Tehnisko apskati izgājušo skaits ir ap 15 000. Tātad vien 3% no kopējā transporta līdzekļu skaita valstī. Savukārt, ja Jūrmalas vicemēram ir principiāli iebildumi pret iekšdedzes dzinējiem, tad ar iebraukšanas maksu būtu apliekami arī kvadricikli, mopēdi, motorlaivas, varbūt arī pļaujmašīnas un motorzāģi.

Visticamāk, tas tomēr nenotiks. Ja jau noteikumu grozījumi nonākuši līdz domes sēdei, motosabiedrības sašutums kūrortā ir sadzirdēts.