Kipra visas pasaules medijos tiek gluži vai plosīta nestabilās ekonomiskās situācijas dēļ. Tas ietekmē arī tūrisma industriju – pašlaik neviens no lielajiem ceļojumu organizētājiem Latvijā nenodrošina čārterreisus uz Kipras Republiku.
Vēl pirms dažiem mēnešiem tūrisma operators Novatours prezentēja savus vasaras ceļojumus, starp kuriem bija atrodami arī piedāvājumi atpūtai Kiprā. Taču tagad šo piedāvājumu vairs nav. Operatora Novatours pārdošanas direktors Enriko Ružickis Neatkarīgajai teic, ka ceļojumu programma uz Kipru ir slēgta, taču šim lēmumam neesot nekāda sakara ar ekonomiskajām problēmām. Proti, ceļojumu iepriekšpārdošanā visās trijās Baltijas valstīs – Latvijā, Lietuvā un Igaunijā – pieprasījums pēc atpūtas Kiprā bijis tik niecīgs, ka operators izlēmis programmu slēgt. Līdz ar to čārterreisu no Rīgas uz krīzes skarto valsti nebūs.
Taču dažādos reklāmas piedāvājumos Kipras vārds tomēr figurē. Piemēram, kolektīvās iepirkšanās portāls citylife.lv pārdod ceļojumus uz Kipru ar 50 procentu atlaidi, solot lidojumus un dzīvošanu piecu zvaigžņu viesnīcā Kirēnijā par 281 latu. Pētot šo piedāvājumu tuvāk, atklājas, ka čārterreisi ir nevis uz Kipras Republiku, kas ir Eiropas Savienības (ES) sastāvdaļa un šobrīd ir finanšu krīzes pārņemta, bet gan uz Ziemeļkipras Turku Republiku – Kipras salas daļu, kur jau kopš 1974. gada saimnieko turki. Un lai arī juridiski Ziemeļkipras Turku Republika ir neatkarīga valsts, tomēr reāli šīs salas daļas oficiālā norēķinu valūta ir turku liras un arī, iebraucot šajā salas daļā, līdzīgi kā kontinentālajā Turcijā, pasēs spiež iebraukšanas zīmogus. Proti, šī Kipras daļa nav Eiropas Savienības dalībvalsts, un atpūtniekiem, dodoties turp baudīt Vidusjūras dzidro ūdeni, jārēķinās, ka būtībā viņi nonāks Turcijā.
Uz Kipru ceļojumus nule sācis piedāvāt arī tūrisma operators Impro. «Mēs piedāvājam iepazīt Kipru – salu,» Neatkarīgajai teic Impro ceļojumu pārdošanas daļas vadītāja Arta Mende. Proti, tūristi tiks izmitināti Ziemeļkipras Turku Republikā, kas ir krīzes neskarta, taču ceļotāji varēs doties ekskursijās arī uz grieķu daļu, šķērsojot ES robežu. A. Mende teic, ka cenas ceļojumiem uz šo galamērķi ir, sākot no 195 latiem ar dzīvošanu trīs zvaigžņu viesnīcā.
Lai arī neviens tūrisma operators nepiedāvā doties atpūsties uz Kipru, tomēr pieprasījums pēc ceļojumiem ir pieteikami liels. Pirms dažām nedēļām tiešos lidojumus no Rīgas uz Kipras Republikas lidostu Larnakā uzsāka nacionālais aviopārvadātājs airBaltic. Jau pirmais reiss liecina, ka pieprasījums ir liels. «Sākoties ekonomiskajām grūtībām Kiprā, pieprasījums pieauga. Vismaz īstermiņā. Pirmajā lidojumā bija nopirktas 124 biļetes no 146 vietām, no tām septiņas biznesa klasē, kas ir vairāk par vidējo,» Neatkarīgajai teic airBaltic korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.
«Domāju, ka ekonomiskā situācija Kiprā tomēr negatīvi atsauksies uz tūrisma nozari – situācijas atspoguļojums plašsaziņas līdzekļos var radīt trauksmes sajūtu ceļotājos,» uzskata ceļojumu aģentūras Travel Art LV valdes priekšsēdētāja Inese Krūmiņa un prognozē, ka savā ziņā tas ietekmēs arī braucienus uz Ziemeļkipras Turku Republiku, jo daudziem vēl joprojām nav skaidrs par salas pušu atšķirībām. Taču tūrisma produktu kvalitāti krīze neietekmēs.
Paši kiprieši (grieķu daļas iedzīvotāji) gan jau ir sajutuši krīzes ietekmi uz tūrisma nozari. Proti, vasaras sezonas laikā, kas ilgst līdz pat oktobra vidum, ir jūtami samazinājušās viesnīcu cenas. «Bet uz ielām krīzi nejūt. Interesanti, ka, tikko sākoties visām nepatikšanām, cilvēki paradumus nemainīja. Piemēram, naktsklubos vēl joprojām ir pārpārēm apmeklētāju, un viņi priecājas,» teic Limasolas iedzīvotājs Nikoss Emvides, kurš 2011. gadā stažējās Latvijā. Viņš uzskata, ka Kipra tieši krīzes dēļ varētu būt pievilcīgs galamērķis Latvijas tūristiem, kuri domā par saviem tēriņiem – cenas varētu samazināties.