Pilna ietekmes uz vidi novērtējuma iegūšana Tukuma lidostai varētu ilgt gadu

© Andrejs Terentjevs, F64

Pilna ietekmes uz vidi novērtējuma iegūšana Tukuma lidostai varētu ilgt aptuveni gadu, taču lidostas, kura tagad strādā ar zīmolu "Airport Tukums Jurmala", darbam tas netraucē, aģentūra LETA uzzināja Vides pārraudzības valsts birojā un SIA "Tukums airport".

Vides pārraudzības valsts biroja (VPVB) Sākotnējā izvērtējuma daļas vadītāja Iveta Jēgere aģentūru LETA informēja, ka ietekmes uz vidi novērtējums šim projektam ir nosacīti sākuma stadijā - projekta ierosinātājs ir veicis sākotnējo sabiedrisko apspriešanu un ir izdota ietekmes uz vidi novērtējuma programma (likumā paredzētās procesa stadijas).

Tālāk projekta ierosinātājam jāstrādā pie ietekmes uz vidi novērtēšanas, ziņojuma sagatavošanas un sabiedriskās apspriešanas, tāpat Vides pārraudzības valsts birojam būs jāsniedz par to atzinums, kad ierosinātājs to būs gatavs birojam iesniegt.

Jēgere skaidroja, ka ir grūti prognozēt, kad procedūra varētu tikt pabeigta. "Tas lielā mērā atkarīgs no tempa un kvalitātes, kādā ierosinātājs strādās pie ietekmju izvērtēšanas, gan no atsevišķo vērtējumu rezultātiem, sabiedriskās apspriešanas gaitas, iedzīvotāju sūdzībām un citiem apstākļiem procesa gaitā," skaidroja VPVB pārstāve.

Viņa pastāstīja, ka ietekmes uz vidi novērtējuma objekti pārsvarā ir lieli projekti un vidēji ierosinātājs pie ziņojuma izstrādes strādā no pusgada līdz pat gadam un vairāk, tāpat esot jāņem vērā arī projekta specifika, piemēram, ja veicams putnu monitorings, tad gluži fiziski nākas gaidīt rudeni un tad atkal pavasari, bet līdztekus tam, protams, var strādāt pie citu aspektu izvērtējuma.

Vadoties pēc pieredzes citos projektos, VPVB pārstāve lēsa, ka no pirmā lēmuma pieņemšanas līdz galējā atzinuma izdošanai tāda apjoma projektiem vidēji paiet vismaz gads.

Ietekmes uz vidi novērtējuma gaitā ir jāizpēta sagaidāmās ietekmes, jāizsver to būtiskums, jāizstrādā priekšlikumi ietekmes novēršanai vai mazināšanai, tie jāapspriež sabiedrībā, jāapkopo par tiem institūciju viedokļi. Tas viss prasa laiku. Turklāt jo kompleksākas ietekmes un asāka sabiedrības reakcija, jo samezglotāka procesa gaita, precizēja Jēgere.

SIA "Tukums Airport" direktora palīdze Marina Samuilova aģentūrai LETA pastāstīja, ka novērtējuma process patlaban netraucē lidostas darbam, kas ikdienā rit līdzšinējā režīmā, taču uz vēlāku laiku nācies atlikt ar lidostas attīstību saistītus jautājumus. Patlaban lidosta strādā ar zīmolu "Tukums Jūrmala", un tā ir Starptautiskās Lidostu Padomes loceklis (Airport Council International - ACI).

"Tas ir process, kurš mums jāiziet, biznesam tas nekaitē, un lidosta turpina strādāt līdzšinējā režīmā, tāpat risinot tādus attīstības jautājumus, kas nav saistīti ar nepieciešamību pēc pilna ietekmes uz vidi novērtējuma," skaidroja Samulova.

Šogad lidosta ir arī izstrādājusi jaunu oficiālo mājaslapu "jurmalaairport.com", kurā redzams, ka SIA "Tukums Airport" mārketinga komunikācijā izmanto zīmolus "Airport Tukums Jurmala" vai saīsināti - "Airport Jurmala", konstatēja aģentūra LETA.

Mājaslapā uzņēmums apkopojis, ka tuvākajā nākotnē plānota pasažieru termināla atklāšana, tālāka infrastruktūras attīstība, kravas pārvadājumi, pasažieru regulārie un neregulārie pārvadājumi, ugunsdrošības līmeņa sasniegšana ICAO 6.kategorijas līmenī.

Iepriekšējos gados uzņēmumā jau īstenota lidlauka skrejceļa renovācija, 300 hektāru lidlauka teritorijas nožogošana ar 10 kilometrus garu žogu, pievedceļu būvniecība un renovācija, angāru un kaponieru renovācija, elektrolīniju un transformatora ierīkošana, degvielas uzpildes stacijas uzstādīšana, lidlauka gaismas signālu sistēmas uzstādīšana un sertificēšana, renovācijas darbi tehniskajā zonā, meteoiekārtu uzstādīšana, sākta pasažieru termināla ēkas celtniecība, veikta instrumentālās nosēšanās sistēmas (ILS) uzstādīšana un radio navigācijas sistēmas VOR/DNJ uzstādīšana.

Kā ziņots, šā gada sākumā VPVB pieņēma lēmumu, ka Tukuma lidostai nepieciešams pilns ietekmes uz vidi novērtējums, ko iepriekš pieprasīja iedzīvotāju aktīvisti. Savukārt pašvaldībai būs jālemj par atsevišķu atļauju.

"Ņemot vērā to, ka ir piemērots ietekmes uz vidi novērtējums, no šāda nolēmuma tik tiešām izriet, ka pašvaldībai būs atsevišķi jālemj par darbības pieļaujamību, jo darbībām, kurām ir piemērots ietekmes uz vidi novērtējums, likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir noteikta īpaša akceptēšanas kārtība," iepriekš skaidroja VPVB pārstāve.

Līdzšinējo lēmumu noprotestējušo un plašāku lidlauka attīstīšanas izvērtējumu pieprasošo Tukuma iedzīvotāju aktīvistu pārstāvis Jānis Frišfelds aģentūrai LETA komentēja, ka arī iedzīvotāji ir saņēmuši VPVB lēmumu par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu, un izteica atzinību, ka šoreiz iedzīvotāji jūtas uzklausīti.

Iedzīvotāju pārstāvis uzsvēra, ka VPVB lēmumā ir atzinusi par pamatotiem vairākus iepriekš iesniegtos iedzīvotāju iebildumus, kurus iedzīvotāji pieminējuši gan iepriekš notikušajā sabiedriskajā apspriešanā, gan vēstulē Eiropas Komisijai.

"Vadoties no savas kompetences, varam norādīt, ka konkrētajā gadījumā par SIA "Tukums Airport" ieceres akceptēšanu vai neakceptēšanu vietējai pašvaldībai būs vēl tikai jālemj, kā to paredz likums," aģentūrai LETA skaidroja Jēgere.

Savukārt iedzīvotāju aktīvisti uzskata, ka nepamatots un nelikumīgs bijis arī iepriekšējais Tukuma novada domes lēmums, saskaņojot lidostas darbības apjoma palielināšanu.

Šā gada 2.augustā Administratīvās rajona tiesas Jelgavas tiesu nams plāno skatīt lietu par Tukuma iedzīvotāju lūgumu atcelt Tukuma novada domes lēmumu "Par saskaņojumu Tukuma lidlauka izmantošanai", aģentūra LETA uzzināja tiesā.

Kā liecina tiesas informācija, iesniegumā domes lēmumu apstrīd septiņi tukumnieki - Jānis Frišfelds, Ainars Poga, Edijs Poga, Ilze Gaile, Dagnija Hermane, Eduards Egle un Māris Stubis. Lietu skatīs atklātā sēdē 2.augustā plkst.11.

Saskaņā ar dokumentiem tiesa neparedz visa novada domes lēmuma apstrīdēšanu, un lieta netiek ierosināta par lēmuma punktiem, kas ir saistoši pašvaldības struktūrām vai attiecas uz sadarbību ar citu pašvaldību un valsts iestādēm.

Tukuma novada domes priekšsēdētājs Juris Šulcs iepriekš skaidroja, ka, viņaprāt, tiesāšanās būtu bezjēdzīga, jo, pamatojoties tikai un vienīgi uz šādu lēmumu, lidostas apsaimniekotājs nevar turpināt vai pārtraukt lidostas attīstīšanas projektus. "Šis lēmums informē par pašvaldības interesēm un nosacījumiem, un šī informācija nepieciešama valsts iestādēm, kas izskata uzņēmējam paredzamo atļauju izsniegšanu," pauda Šulcs.

"Turklāt pašvaldība šādu saskaņojumu ar tajā ietvertajiem nosacījumiem akceptēja laikā, kad vēl nebija Valsts vides dienesta (VVD) lēmuma par sākotnējā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu Tukuma lidostas darbībai. Tāpat šī novērtējuma procedūra būs tikai pilnīgāka, ja VVD rīcībā būs šāda informācija par pašvaldības nosacījumiem," skaidroja Tukuma mērs.

Viņš atgādināja arī par lēmumā minēto pašvaldības noteikumu, ka lidlauks ekspluatējams saskaņā ar valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra", valsts akciju sabiedrības "Latvijas gaisa satiksme", Valsts vides dienesta, kā arī citu kompetentu institūciju saistošajiem priekšrakstiem.

Iepriekš Jēgere aģentūrai LETA skaidroja, ka Tukuma novada pašvaldībā augustā apstiprinātais saskaņojums nebūtu pietiekams piesārņojošas darbības atļaujas izsniegšanai, tāpat šis lēmums nav šķērslis ietekmes uz vidi novērtējuma procedūrai. "Tie ir tikai pašvaldības plāni," skaidroja VPVB pārstāve, nesaskatot konstruktīvu pamatu apstrīdēt tiesā pašvaldības lēmumu.

Latvijā

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais