Saruna ar Latvijas Tranzītbiznesa asociācijas prezidentu, Ventspils mēru un Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētāju Aivaru Lembergu.
– Kāds tranzītbiznesam ir bijis šā gada pirmais ceturksnis?
– Pirmā ceturkšņa rādītāji ir labi. Ventspils brīvostā pirmajā ceturksnī pārkrauti 9 miljoni tonnu kravas, kas ir par gandrīz 2 miljoniem tonnu vairāk nekā plānots, jo prognoze bija visai piesardzīga. Tas ir ļoti labs radītājs, jo jāņem vērā, ka bija ļoti maiga ziema un šis faktors minimizēja Ventspils un Liepājas neaizsalstošo ostu priekšrocības. Par spīti tam, ka ostu darbību negatīvi ietekmē valdības lēmums aplikt ostu nodevas ar nodokli, kas stimulē klientus pārorientēt kravas uz citām ostām, šogad ceram saglabāt kravu apjomu iepriekšējā gada līmenī. Diemžēl ģeopolitiskās cīņas saasināšanās starp Krieviju un ASV, visticamāk, tranzītbiznesu ietekmēs negatīvi. Vismaz uz kādu laiku. Šobrīd nevar teikt, ka būtu kādi konkrēti kravu apjomu samazinājumi, bet nākotnes prognozei ir jābūt krietni piesardzīgākai un pat pesimistiskākai, nekā tā bija vēl nesen. Pirmkārt, tas attiecas uz banku sektoru. Tas nozīmē, ka saņemt no bankām kredītus tranzītbiznesa nodrošināšanai un attīstībai kļūs grūtāk. Proti, kredīti būs dārgāki, tas ir, ar augstākiem procentiem un smagākiem nosacījumiem. Līdz ar to varam teikt, ka aukstā kara saasināšanās starp Rietumiem un Austrumiem transporta, loģistikas nozari ietekmēs. Ne uz labo pusi.
– Kādi ir lielākie riski, uz kuriem jāvērš uzmanība?
– Pagaidām es runāju tikai pesimistisko prognožu līmenī. Mēs redzam draudus, kuri rada riskus nākotnē. Šobrīd tie ir kredītu iegūšanas apgrūtinājumi – augstākas procentu likmes un lielākas prasības kredītu nodrošinājumam. Es nerunāju par situāciju, kad ASV un/vai Francija, Vācija, Lielbritānija noteiktu ekonomiskās sankcijas, kuras tieši skar tranzītbiznesa nozari. Ja tiktu noteiktas šādas sankcijas pret Krieviju, tad realitātē tās būtu sankcijas pret Latviju. Ja nonāktu līdz šādām sankcijām, tad situācija izmainītos absolūti radikāli un pilnīgi neprognozējami. Tas radītu ārkārtīgi smagas sekas visai transporta nozarei, visai loģistikas nozarei. Piemēram, ja Latvijas dzelzceļš samazinātu kravu pārvadājumus, tad samazinātos kravu pārvadātāju maksājumi par infrastruktūru, bet infrastruktūra ir jāuztur un pasažieri jāpārvadā jebkurā gadījumā. Tas nozīmē, ka šī infrastruktūras apmaksas starpība gultos uz pasažieru pārvadātājiem. Vai nu ar dārgākām biļetēm, vai palielinot valsts subsīdijas.
– Finanšu ministrs Andris Vilks ir izteicis versiju, ka ES varētu kompensēt zaudējumus tām valstīm, kuras visvairāk ciestu no šīm sankcijām. Vai mums ir iespējams kaut ko reāli prasīt?
– Nekādas kompensācijas nevar kompensēt reālas saimnieciskas darbības neesamību. Tādas kompensācijas nevar būt. Ja desmiti tūkstoši cilvēku zaudē darbu, tad nav iespējams dotēt šiem cilvēkiem kompensācijas, jo viņi nestrādā; viņi meklē darbu, kuru tautsaimniecība vairs nepiedāvā, un galarezultātā viņi izbrauc uz citām valstīm. Nekādās kompensācijas nevar aizstāt tautsaimniecības funkcionalitāti. Tautsaimniecība ir kā dzīvs organisms, kuram ir jādarbojas. Ja tautsaimniecībā kaut kas nefunkcionē, tad tā nozare tiek zaudēta.
– Vai tiek izstrādāts plāns, kaut idejiskā līmenī, ko darīt, ja notikumi attīstās pēc visļaunākā scenārija? Piemēram, Krievija iebrūk Ukrainā, sākas aktīva karadarbība un tiek iedarbinātas vissmagākās sankcijas?
– Es neticu, ka Krievija iebruks Ukrainā. Domāju, ka tas nav iespējams.
– Tādā gadījumā arī sankcijas diez vai būs gaidāmas.
– Galvenais spēlētājs šeit ir ASV. Latvijas tirdzniecības apgrozījums ar Krieviju 2013. gadā bija 11 reizes lielāks nekā ar ASV. Ja Latvijai nav ekonomisko attiecību ar ASV, tad mēs to ikdienas dzīvē tikpat kā nejūtam. Ja Latvijai nav ekonomisko attiecību ar Krieviju, tad Latvijas tautsaimniecība faktiski apstājas. Vienkārši apstājas. Tas nozīmē, ka apstājas tranzīts, pārtikas rūpniecība un, protams, enerģētika. Viss. Finita la comedia. Tāpēc situācija ir tik bīstama. ASV tas neko nenozīmē, bet Latvijai tas nozīmē ārkārtīgi daudz. Es redzu, ka ASV vēlas novietot savus kareivjus un savas raķetes pēc iespējas tuvāk Krievijai.
– NATO karabāze Latvijai, iespējams, nestu kādu ekonomisku labumu?
– Tās NATO lidmašīnas, kuras virs mūsu galvām lidinās, mēs jau paši finansējam. Par to maksājam mēs paši no valsts budžeta. Tā nav nekāda dāvana. Tas pats attiecas arī uz karabāzēm, kuru uzturēšanu mēs būtu spiesti finansēt.
– Kā vērtējat Latvijas amatpersonu reakciju uz Ukrainas notikumiem?
– Uzskatu, ka tā bija pilnīgi bezatbildīga. Kad notiek ģeopolitiskā cīņa par pasaules pārdali starp pasaules varenajiem, Latvijai nevajag kļūt par šīs cīņas dalībnieku. Šī cīņa nav nekas jauns. Tā ir notikusi jau kopš faraonu un senās Romas laikiem, Bizantijas un Napoleona laikiem. Tā nekad nav rimusi un nerims. Mēs šajā cīņā kā režisori nekādu lomu nevaram spēlēt, tāpēc mums pēc iespējas mazāk tajā jāpiedalās.
– Vai tad mēs izrādām aktīvu vēlmi piedalīties?
– Vajag mazāk bļaustīties.
– Tagad jau daži parakstās zem vēstulēm pret Valsts prezidentu Andri Bērziņu, jo viņš esot pārāk maz bļaustījies.
– To dara bezatbildīgi cilvēki, kuri nesaprot, kas notiek pasaulē. Savā nozarē viņiem kaut kāda izpratne ir, un, iespējams, viņi ir pat talantīgi, bet viņi neizprot ģeopolitisko cīņu. Viņi uz notikumiem skatās pārāk šauri un fragmentāri. Jo Latvija ietur lielāku klusuma pauzi, jo Latvija ir gudrāka. Tie, kam patīk bļaustīties, lai bļaustās, bet, ņemot vērā mūsu ekonomiskās attiecības ar Krieviju, Latvijai nav citu variantu kā tikai paklusēt, jo ekonomiskās sekas var būt ārkārtīgi smagas un mums tās neviens nekompensēs. Tās kompensēs vienīgi Latvijas tauta, aizbraucot pie tiem pusmiljons tautiešiem, kuri jau aizbraukuši. Tā bļaustīšanās ir vai nu bezatbildība, nedomājot par valsti, vai arī vēlme kādam izkalpoties. Tagad politiķi rīkojas tāpat kā padomju laikā. Pastrādāja Latvijā, kļuva par lielu priekšnieku un tad centās darīt visu, lai viņu paņem uz Maskavu. Uz augstāku amatu, labāk apmaksātu, ar lielāku prestižu un vasarnīcu Piemaskavā. Tagad viss tas pats, tikai skatās uz Briseli, uz ES vai NATO struktūrām, uz SVF vai Pasaules Banku. Viņi redz labu vietu sev un iespēju nodrošināt sev augsta līmeņa pensiju. Pārticību visam mūžam. Līdz ar to viņiem ir svarīgi skatīties mutē un kliegt skaļāk, nekā to dara Vašingtona, Parīze, Berlīne un Londona kopā ņemot. Tas izskatās bērnišķīgi un mazliet klauniski.
– Kurš no Latvijas politiķiem, jūsuprāt, ar to nodarbojas?
– Ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs bija aizrāvies. Pēc viņa izteikumiem spriežot, viņam pietrūkst izpratnes par Latvijas tautsaimniecību un Latvijas tautsaimniecības integritāti starptautiskajā darba dalīšanā. Premjere Laimdota Straujuma, cik nu viņa varēja atļauties, bija ļoti nosvērta un izturēta. Arī prezidents Andris Bērziņš nodemonstrēja gana pārdomātu, tolerantu pozīciju. Jautājums – vai viņš izturēs šo sorosītu uzbrukumu, kas pret viņu uzsākts?
– Līdz šim viņš ir pierādījis, ka ir izturīgs.
– Lai nu Dievs dod. Devīzei ir jābūt pavisam vienkāršai – Latvijas intereses pāri visam. Latvijas tautai nav jāmaksā par kaut kādiem ģeopolitiskiem konfliktiem, ja no tiem var izvairīties.
– Vai Ukrainas krīze ir likusi mums kļūt saliedētākiem?
– Diemžēl Latvijas valstij naidīgi spēki darbojas, lai sabiedrību pēc iespējas vairāk šķeltu, lai saasinātu iekšējos konfliktus un nostiprinātu divkopienu situāciju valstī. Ir pilnīgi skaidrs, ka, jo Latvija ir iekšpolitiski vājāka, nestabilāka, neiecietīgāka, jo esam vairāk apdraudēti. No šā viedokļa skatoties, jāsaka, ka Latvijai nav lielāka ienaidnieka kā mēs paši. Ja esam neapdomīgi. Gribu tomēr atzīmēt arī pozitīvu piemēru. Pirms kāda laika bija aktīva diskusija par sankcijām pret Baltkrieviju. Toreiz Latvijas valdība un Ārlietu ministrija ieņēma ļoti izsvērtu un pareizu pozīciju. Proti, nevar pieņemt tādas sankcijas, kuras negatīvi ietekmē mūsu tautsaimniecību. Un šīs sankcijas tā arī netika pieņemtas. Šoreiz jādara tieši tas pats. Vēl jo vairāk tāpēc, ka ASV Latvijas attīstībā nav ieguldījušas ne santīma un ir pagājuši desmit gadi, kopš Latvija de iure ir NATO, bet de facto nav, jo Latvijā nav militāri rūpnieciskā kompleksa.
– Vai no NATO apgādes ziemeļu koridora mums neatlec savs labums?
– Pa Latvijas teritoriju šis tranzīta koridors iet mazliet virs 300 kilometriem, bet cik pa Krieviju, Kazahstānu, Uzbekistānu? Tūkstošiem kilometru. Tā ka lielākais pelnītājs no šī tranzīta koridora ir tieši Krievija, kura nav NATO dalībvalsts, arī Kazahstāna un Uzbekistāna, kuras nav NATO dalībvalstis. Latvija šajā koridorā ir tik, cik tas ir ekonomiski izdevīgākais variants.
– Varbūt šis tranzīta koridors varēja iet caur Klaipēdu?
– Caur Klaipēdu nevar iet, jo tādā gadījumā koridoram jāiet caur Baltkrieviju, kas sadārdzina tranzītu. Tā ka Klaipēda atkrīt. Alternatīva varētu būt Tallina. Tallina varētu būt, bet viņiem ir problēmas ar to, ka novāca to bronzas zaldātu. Ar to viņi būtiski kaitēja savai tautsaimniecībai.
– Šogad divas vēlēšanas. Kā prognozējat, vai Latvijas attīstībai tās nāks par labu?
– Prognozēju, ka pēc nākamajām vēlēšanām 12. Saeima būs sakarīgāka un arī valdošā koalīcija būs sakarīgāka. Nesalīdzināmi labāka nekā laikā, kad bija trīs partiju koalīcija – Vienotība, NA un Zatlera partija. Labāka arī nekā tagad, kad ir četras partijas koalīcijā. Tie, kas bija koalīcijā no iepriekšējām vēlēšanām līdz 2014. gadam, to laiku atcerēsies kā murgu. Domāju, ka tāds murgs neatkārtosies vēl diezgan ilgi. Vismaz gadus desmit piecpadsmit. Es domāju, ka vēlēšanu rezultāti būs labi. Ar to domāju – labi valstij.
– Pēdējā laikā atkal parādījušās runas, ka jūs varētu pretendēt uz premjera amatu.
– Pēc pašvaldību vēlēšanām, kurās partija Latvijai un Ventspilij parādīja ļoti labus rezultātus – gandrīz 70% balsu, paziņoju, ka vairs neuzskatu sevi par premjera kandidātu no ZZS. Šobrīd no šī politiskā spēka ir izvirzīti trīs kandidāti, kuri papildina cits citu. Katram no viņiem ir savas stiprās un kādas ne tik stiprās puses. Tie ir cienījami kandidāti. Līdz ar to šis jautājums šobrīd nav diskutēts un es uz to neesmu skatījies kā uz reālu.