Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Tūrisma firma "Simply Travel" paņem naudu un pazūd

Daudzi Latvijas iedzīvotāji, ieklausoties uzņēmuma Simply Travel pārstāvju rožainajos solījumos par lētām brīvdienām Spānijas dienvidos un Kanāriju salās, samaksājuši iespaidīgas naudas summas.

Taču rezultāts – ne ceļojuma, ne naudas, un arī Simply Travel pārstāvji, kuri iepriekš, pirms samaksāta nauda, naski komunicēja, tagad pazuduši bez pēdām – ne atbild uz telefona zvaniem, ne uz e-pastiem, ne arī sastopami birojā.

Uz prezentāciju kopā ar laulāto

Simpy Travel darbības shēma bija itin vienkārša. Cilvēks saņem telefona zvanu, kurā viņu apsveic, ka ieguvis laimestu – planšetdatoru, videokameru vai vīnu kolekciju. Lai saņemtu balvu, zvanītājam ir tik vien jāizdara, kā jāaiziet uz prezentāciju kādā no Rīgas viesnīcām, bet līdzi noteikti jāņem laulātais draugs. Interesanti, ka firmas pārstāvji loterijas laimētāju uzrunāja vārdā.

Inese, kura pašlaik nevēlas publiskot savu uzvārdu, Neatkarīgajai stāsta, ka kādā jūlija dienā viņa labprāt piekritusi doties uz prezentāciju kopā ar savu vīru, tiesa gan, dažādu apsvērumu dēļ vairākkārt pārcēlusi tikšanās laiku. Arī braucot uz prezentāciju, kas notika vienā no Wellton grupas viesnīcām, viņa sapratusi, ka nokavēs sākumu, un mēģinājusi sazvanīt Simply Travel pārstāvi, taču velti, neviens telefonu necēla. «Nobrīnījos, bet ar vīru nodomājām, ka varbūt daudz cilvēku pasākumā, nav iespējams atbildēt uz telefona zvanu. Tagad saprotu, ka šim apstāklim bija jāpievērš lielāka vērība,» pauž Inese.

Prezentācijā bija sapulcējušies pieci pāri, kā arī trīs latviski runājošas meitenes, kuras uzreiz stādījās priekšā kā privātās konsultantes. Inesei ar vīru konsultanta pietrūka, tādēļ, lai negarlaikotos, viņiem piedāvāja aizpildīt anketu, kurā sīki un smalki bija jānorāda ģimenes ienākumi, ceļošanas paradumi. «Tagad saprotu, ka šī anketēšana tika veikta, lai tiešām pārliecinātos, ka cilvēki ir maksātspējīgi,» teic Inese.

Pēc anketēšanas notika prezentācija – anglis Pauls Evanss, kurš stādījās priekšā kā firmas pilnvarotā persona, sīki un smalki stāstīja par iespējām iegādāties īpašumtiesības uz laiku Malagā un Tenerifē – dzīvošanu luksusa apartamentos četrām personām. Manipulējot ar cipariem, pārstāvis uzbūra tik vilinošu ainu, ka daudzi klātesošie saprata – šī ir brīnišķīga iespēja, tikai jāatver maciņš. Nieka 450 latu par diviem nedēļas atvaļinājumiem Malagā un Tenerifē, turklāt šīs iespējas izmantojamas 18 mēnešu laikā. Tikai viena problēma – nauda jāsamaksā tūlīt un uzreiz – prezentācijas laikā.

Naudu samaksā, čeku neiedod

Arī Inesei un vēl vairākiem pāriem, kuri pulcējās šajā prezentācijā, šī ideja likās vilinoša. Daudziem naudas līdzi nebija, bet Simply Travel pārstāvji laipni lūdza doties uz tuvāko bankomātu, lai izņemtu naudu. Ineses vīrs devās mājās, lai paņemtu ilgi un dikti krāto naudu, kas bija paredzēta atvaļinājumam. Pa ceļam viņš sazvanīja paziņas un lūdza papildu informāciju par šo kompāniju – vai tiešām droša un stabila. Saņēmis atbildi, ka viss izskatās kārtībā, viņš atveda naudu, pāris parakstīja līgumu, kurā nebija nekādu parastam cilvēkam redzamu zemūdens akmeņu, un samaksāja prasīto summu. Aizdomīgi gan likās, ka Simply Travel pārstāvji neiedeva pirkuma čeku par samaksāto naudu – to solīja atdot nākamajā dienā firmas birojā Rīgā, Skanstes ielā 54. Tajā dienā ceļojumus iegādājās četri no pieciem pāriem. Laimīgie pircēji piedalījās loterijā. Inese un vīrs laimēja pudeli vīna (un nevis kolekciju), taču vēl joprojām laimestu nav saņēmuši.

Nākamajā dienā Ineses vīrs devās uz Skanstes ielu, lai saņemtu čeku, bet... birojā neviena nebija. Ēkā satiktais apsargs pastāstījis, ka firma par īres nemaksāšanu izlikta no telpām. Zvanījuši uz visiem iespējamiem telefona numuriem, bet atbildes nav. Sapratuši, ka kaut kas nav kārtībā, abi izmantoja viltību – uz vienu no telefona numuriem, no kura iepriekš bija zvanījuši firmas pārstāvji, nosūtīja īsziņu, norādot, ka interesējas par ceļojuma iegādes iespējām. Atbilde atnāca zibenīgi – firmas sekretāre norādīja, ka uzņēmums pašlaik mitinoties birojā Rīgā, Brīvības ielā 55. Ineses vīrs devies turp, saticis firmas darbiniekus un paziņojis, ka vēlas atteikties no iespējas un atgūt iemaksāto naudu. Darbinieki norādījuši, ka viss būs kārtībā un desmit dienu laikā, varbūt pat ātrāk, nauda būs personas kontā. Pienāca norādītā diena, bet no naudas ne miņas. Ineses vīrs devies uz biroju, taču tur durvis slēgtas – kā viņš uzzinājis ēkā, firma par nemaksāšanu izlikta, durvīm nomainītas slēdzenes un visi dokumenti esot birojā.

Simply Travel shēmas mainījušās

Pēc šīs vizītes laulātais paris ne reizi vien mēģinājis sazināties ar Simply Travel. «Sekretāre Elīna Eriņa mums pēdējā telefona sarunā pateica, ka savu naudu mēs neatgūsim, jo firmai neesot līdzekļu, ar ko veikt apmaksu un, kamēr kompānija neatradīs sadarbības partnerus, nekādas atmaksas nebūšot. Tāda bija oficiālā atbilde telefona sarunā no kompānijas sekretāres,» norāda Inese. Vēlāk mēģinājumi sazināties bijuši nesekmīgi.

Inese noskaidrojusi, ka šādas prezentācijas, kuru laikā cilvēki maksājuši par īres tiesībām, notikušas sešreiz nedēļā, turklāt sākot vismaz no 2013. gada sākuma. «Pat ja pieļaujam, ka katrā prezentācijā tikai divi pāri iegādājās ceļojumus, tie ir jau 6480 latu nedēļā!» Inese aprēķina iespējamos Simply Travel ienākumus. Viņa nekavējoties sākusi meklēt šīs firmas apkrāptos cilvēkus – atsaukušies vairāk nekā desmit. Shēmas bijušas līdzīgas. Tikai sākotnēji uzņēmums gan dažus tiešām aizsūtījis atpūsties, daži arī tikuši pie tā dēvētās loterijas balvām, bet daudzi, kas laimējuši planšetdatoru, tā arī laimestu nav redzējuši. Uzņēmējdarbības sākumā Simply Travel piedāvājis iegādāties ekskluzīvus diskus ar informāciju par dažiem simtiem latu, vēlāk pārgājis uz citām shēmām. Vienu brīdi līgumos ar klientu bijis punkts, ka ir iespējas atteikties no ceļojuma un saņemt atpakaļ naudu, izņemot 100 latu, kas paredzēti administratīviem izdevumiem. Taču šobrīd, šķiet, cilvēku, kuri nav atguvuši ne naudu, ne devušies ceļojumos, ir krietni vairāk nekā laimīgo atpūtnieku.

Cilvēki sūdzas PTAC

Neatkarīgā vairākkārt mēģināja sazināties ar Simply Travel – gan biroja meitenēm, gan pārstāvi Paulu Evansu, gan arī īpašnieku Edvardu Džonu Vilsonu. Taču visi mēģinājumi neveiksmīgi.

Daudzi cilvēki par Simply Travel vērsušies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC). «Šobrīd PTAC saņemtas sešas oficiālas sūdzības par Simply travel. Kā arī PTAC sniedzis sešas konsultācijas (telefoniski, klātienē un e-pastā) par Simply Travel,» Neatkarīgajai norāda centra pārstāve Liene Kindzule. Viņa skaidro, ka sūdzības bijušas līdzīgas: «Patērētājam piezvanot uz telefonu, viņu uzaicina uz prezentāciju, kuras laikā tiek piedāvāts piedalīties izlozē un laimēt iespēju atpūsties kādā kūrortā. Patērētājam jāiemaksā noteikta summa, un viņu aicina parakstīt līgumu. Brīdī, kad patērētājs vēlas atkāpties no noslēgtā līguma un atgūt iemaksāto summu, komersants liedz šādu iespēju, piemēram, atmaksājot nepilnu summu, pārējo naudu atskaitot kā administrācijas izmaksas, vai vispār netiek atdota pat daļēja summa. PTAC atgādina, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 12. pantu un MK noteikumiem nr. 320 Noteikumi par ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas vai pakalpojumu sniegšanas vietas noslēgtajā līgumā ietveramo informāciju un atteikuma tiesību realizēšanas termiņu un kārtību patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā vienpusēji atkāpties no līguma, nemaksājot līgumsodu, procentus vai zaudējuma atlīdzību (arī administratīvās izmaksas).».