Ziemas riepu sezona teju klāt: četri būtiski jautājumi un atbildes, kas šogad jāņem vērā

 
©Pixabay.com

Ik gadu, termometra stabiņam arvien biežāk nokrītot zem +5 grādu atzīmes un tuvojoties decembrim, sāk sarosīties visi automašīnu īpašnieki. Iemesls pavisam vienkāršs, bet tajā pašā laikā svarīgs - šis ir laiks, kad garāžā, pagrabā vai arī veikalā jāsāk meklēt ziemas riepas. Par to, kā pārbaudīt ziemas riepu kvalitāti, ar ko tiek riskēts, ziemā pārvietojoties ar nepiemērotām riepām, kādas ir riepu iegādes un nomaiņas opcijas un kad šogad varētu būt gaidāms pirmais sniegs, uzzināsi šajā rakstā!

Kādi ir galvenie riski (un sodi), ziemā braucot ar vasaras riepām vai nodilušām ziemas riepām?

Nepieredzējušiem autovadītājiem un tiem, kuri autovadītāja tiesības vēl tikai iegūs, prātā varētu ienākt arī šāds jautājums: kāpēc visu cauru gadu nevarētu izmantot vasaras riepas? Iemesli tam ir vairāki:

  1. Ziemas riepas ir ar mīkstāku gumijas saturu, kas uzrāda labāku veiktspēju zemā gaisa temperatūrā. Piemēram, salīdzinot bremzēšanas ceļu ziemotos laikapstākļos, ziemas riepas automašīnu spēj apturēt pat par vairākiem desmitiem metru ātrāk (precīzi rezultāti atkarīgi no konkrēto riepu modeļa). Lieki piebilst, ka dažkārt ceļu satiksmes negadījumos būtisks var būt arī viens vai divi bremzēšanas ceļa metri;
  2. Pateicoties īpaši izstrādātai lameļu formai, ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļa segumu - tās samazina saslīdēšanas risku;
  3. Ziemas riepām ir dziļākas protektora rievas, kas palīdz izspiest ūdeni un sniegu, tādējādi ļaujot izvairīties no akvaplanēšanas riska.

Nepiemērotu riepu izmantošana ziemas mēnešos draud ne tikai ar nedrošu pārvietošanos, bet arī ar naudas sodiem un soda punktiem. Ja no 1. decembra līdz 1. martam autovadītājs tiek pieķerts, neizmantojot ziemas riepas, tiek saņemts 30 eiro liels naudas sods, kā arī viens soda punkts. Savukārt, ja ir nepietiekams riepu protektora dziļums (ziemā tie ir 4 milimetri, savukārt vasarā - 1,6 milimetri) vai arī riepas ir bojātas, arī tiks saņemts gan viens soda punkts, gan naudas sods. Fiziskām personām nāksies šķirties no 15 līdz 55 eiro (vadītājam) un 55 līdz 140 eiro (transportlīdzekļa īpašniekam), savukārt juridiskām personām sods ir sekojošs - 15 līdz 55 eiro vadītājam un 70 līdz pat 700 eiro transportlīdzekļa īpašniekam.

Kā pārliecināties par savu ziemas riepu kvalitāti?

Viens no galvenajiem riepu parametriem, kā iespējams secināt arī pēc iepriekšējā paragrāfā minētās informācijas, ir riepu protektora dziļums. Lai riepas būtu derīgas lietošanai ziemas apstākļos, minimālajam protektora dziļumam jābūt vismaz 4 mm, taču jaunas un labas ziemas riepas ir ar vismaz 8 mm dziļu protektoru.

Pixabay.com

Kā izmērīt protektora dziļumu?

Daļai riepu ir protektora nodiluma indikatori, taču, ja Tavām ziemas riepām tādu nav, ērtākais variants ir iegādāties speciālu riepu protektora mērītāju. Ja arī šāds mērītājs nav pa rokai un to iegādāties nevēlies, atliek visai izplatītais variants protektora rievā ievietot monētu - cik dziļi tā ieies protektora kanālā, tik dziļš arī ir protektors. Protams, izmantot vari arī lineālu vai kādu citu mērierīci, taču rēķinies, ka specializēts protektora mērītājs uzrādīs visprecīzākos rezultātus.

Protektora dziļums gan nav vienīgais parametrs, pēc kura vērtēt riepu stāvokli. Papildus tam jāveic arī regulāra riepu vizuālā apskate vismaz vienu reizi mēnesī. Par to, ka riepas ir bojātas, liecina šādi aspekti:

  • Nevienmērīgs protektora nodilums - ja lielāks nodilums vērojams riepu iekšmalā un ārmalā, visticamāk, to spiediens nav pietiekams, savukārt, ja vairāk nodilusi vidusdaļa, tas parasti nozīmē, ka gaisa spiediens riepā ir pārāk liels. Viena izteikti nodilusi riepa signalizē par to, ka rati nav precīzi nobalansēti, bet izteikti nodilušas priekšējās riepas norāda uz pārāk agresīvu braukšanu;
  • Plaisas riepu sānos - tās var rasties, ja riepas nav pareizi uzglabātas (atradušās tiešā saules gaismā vai nepiemērotā temperatūrā);
  • Pumpas riepu sānos - šādu riepu izmantošana ir īpaši bīstama, jo tās jebkurā brīdī var sprāgt. Šādas pumpas var rasties gan gadījumos, kad riepa saņēmusi triecienu, gan tad, ja tā ir brāķis.

Ja arī Tavas ziemas riepas ir ar kādu no uzskaitītajiem bojājumiem, drošākais variants būtu doties uz uzticamu autoservisu, lai riepu stāvokli novērtētu profesionāļi un ieteiktu, ko ar šādām riepām iesākt.

Kā visefektīvāk organizēt riepu iegādi?

Jaunas ziemas riepas iespējams iegādāties vairākos veidos - sākot ar specializētiem internetveikaliem un beidzot ar supermārketiem. Katrai opcijai ir savas priekšrocības un trūkumi, taču arvien vairāk autovadītāju jaunas ziemas riepas meklē specializētajos internetveikalos. Kāpēc? Iemesli ir vairāki:

  1. Iegādāties riepas internetā iespējams 24 stundas diennaktī, septiņas dienas nedēļā - pretstatā parastajiem veikaliem un riepu centriem, kas darbojas noteiktā darba laikā. Tas ir ne vien ērti, bet arī ļauj ietaupīt laiku;
  2. Riepas var tikt piegādātas līdz pat garāžas vai mājas durvīm - kvalitatīvs internetveikals piedāvās iespēju automašīnas riepas piegādāt līdz pircējam izdevīgākajai vietai;
  3. Iespēja ērti atlasīt piemērotākās riepas - gan ziemas, gan vasaras riepu klāsts ir ļoti plašs, un izvēlēties piemērotāko modeli nav nemaz tik vienkārši. Taču internetā to izdarīt ir krietni ērtāk, jo visas riepas un to parametri var tikt salīdzināti un nepieciešamības gadījumā operatīvi vari atrast papildu informāciju par konkrēto riepu modeli ražotāja mājaslapā vai kādā no riepu testiem.

Taču arī internetveikali mēdz būt ļoti dažādi, tāpēc pirms tam pārliecinies, vai tas ir uzticams. Kā to izdarīt? Pirmkārt, iepazīsties ar vietnē esošo piedāvājumu - ja tajā atrodamas vien riepas no visai eksotiskiem ražotājiem, tas ir labs iemesls kļūt piesardzīgam. Labs riepu internetveikals noteikti piedāvās arī bezmaksas konsultāciju, ja pircējam radies kāds jautājums, kā arī riepu piegādi. Svarīgs aspekts ir arī tas, kā riepas tiek uzglabātas - ja par to mājaslapā nav minēts, sazinies ar internetveikalu un pajautā par uzglabāšanas apstākļiem, jo arī nelietotas un jaunas ziemas riepas var sabojāt nepiemēroti uzglabāšanas apstākļi.

Kādas ir līdzšinējās laikapstākļu prognozes un kad varētu būt pirmais sniegs?

Pixabay.com

Pirmais sniegs šoruden mūs jau patiesībā sasniedza kādu laiku atpakaļ - oktobra pirmajā nedēļā uz dažām stundām tas bija manāms gan atsevišķās Zemgales, gan Vidzemes pilsētās. Par to, kad sniegs varētu atgriezties, vēl pāragri prognozēt, taču, visticamāk, tas notiks vien novembra otrajā pusē vai pat decembrī. Taču vai tas nozīmē, ka ziemas riepu iegādi vari droši atlikt uz novembra pēdējām nedēļām? Tā nevajadzētu darīt vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, rudenī visai bieži ceļa segums ir slapjš, un labas ziemas riepas šādos apstākļos “uzvedīsies” daudz labāk nekā vasaras riepas - automašīnu būs ērtāk un drošāk kontrolēt, turklāt arī bremzēšanas ceļš būs ievērojami īsāks. Otrkārt, pateicoties mīkstākam gumijas sastāvam, ziemas riepas savas labākās īpašības uzrāda ne tikai uz slapja un sniegota ceļu seguma, bet arī tad, kad termometra stabiņš noslīdējis zem +7 grādiem pēc Celsija. Un, treškārt, kad līdz obligātajai riepu maiņai, proti, 1. decembrim, palikušas vien dažas dienas, rēķinies, ka rindas būs gan veikalos, gan servisos.

Ja arī Tu esi jaunu ziemas riepu meklējumos, ielūkojies specializētā riepu internetveikala Riepas1.lv piedāvājumā - šeit atradīsi gan savam auto piemērotākas vasaras, vissezonas un ziemas riepas un diskus, gan profesionālu padomu!

 

Rīgas namu pārvaldnieks