Koplietošanas telpu uzkopšana daudzdzīvokļu namos

 

Mēs visi novērtējam tīrību un kārtību ne tikai mūsu dzīvoklī vai darba vietā, bet arī tā sauktajās sabiedriskajās vietās - sabiedriskajā transportā, veikalos un, protams, savas dzīvojamās mājas koplietošanas telpās. Savā kāpņu telpā vidusmēra iedzīvotājs uzturas vismaz divas reizes dienā - dodoties uz darbu un atgriežoties no tā. Maz ticams, ka kāds apgalvos, ka tīrība kāpņu telpā nav svarīga un ir maznozīmīga. Gluži kā priekšnams ir dzīvokļa seja, tā kāpņu telpa ir visu mājas iedzīvotāju vizītkarte.

Mūsdienās jautājumu par to, kā uzturēt tīrību un kārtību kāpņu telpā, var risināt dažādos veidos. Pārsvarā dzīvojamās ēkas koplietošanas telpu un piegulošās teritorijas uzkopšanu nodrošina mājokļu un komunālo pakalpojumu pārvaldības uzņēmums, taču nav arī nekas pārsteidzošs, ja iedzīvotāji šo šķietami nenozīmīgo pienākumu veic pašu spēkiem.

Bet vai pēdējais risinājums ir tik vienkāršs? Diezgan bieži no daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem ir dzirdētas sūdzības par tīrību kāpņu telpā. Kāds nav apmierināts ar sienu tīrību, kāds ir sašutis par uzkopšanas biežumu, bet kāds vienkārši pastāvīgi «aizmirst» savu uzkopšanas reizi un par to saņem kaimiņu greizos skatienus.

Ja tomēr izlemsiet veikt kāpņu telpu uzkopšanu pašu iedzīvotāju spēkiem, šajā rakstā mēģināsim atrisināt kāpņu telpas tīrības problēmu ar 6 soļu palīdzību. Tātad...

1. solis. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulces organizēšana

Protams, jo vairāk iedzīvotāju piedalīsies kopsapulcē, jo labāk. Noteikti vajadzētu sapulcēt vismaz pa vienam pārstāvim no katras kāpņu telpas.

2. solis. «Uzrauga» izvēle

Nepieciešams izvēlēties vienu aktīvistu, kurš kontrolēs uzkopšanas kvalitāti kāpņu telpās un palīdzēs atrisināt konfliktsituācijas. Tam vajadzētu būt cilvēkam, kurš izpelnījies pārējo nama iedzīvotāju cieņu. Nebūtu slikti, ja šis pārstāvis būtu nestrādājošs pensionārs, kuram ir pietiekami daudz laika šādām aktivitātēm.

3. solis. Darba apjoma apspriešana

Parasti tipiskās daudzstāvu ēkas koplietošanas telpās regulāri jāuzkopj grīdas un jānotīra lokālie traipi no sienām. Laiku pa laikam ir nepieciešama padziļināta tīrīšana, kuras laikā jāmazgā logi, radiatori, kāpņu margas.

4. solis. Uzkopšanas periodiskuma noteikšana

Varat balstīties uz kāpņu telpu tīrīšanas biežumu, kas noteikts likumdošanas līmenī, proti, MK noteikumiem Nr. 906 Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi, sadaļā Dzīvojamās mājas koplietošanas telpu apkope. Šeit pienākumu uzskaitījums gan nav nedz garš, nedz sarežģīts, vien nosaka, ka mitrā uzkopšana jāveic vismaz vienu reizi nedēļā, bet logu mazgāšana noteikta vienu reizi gadā. Tomēr vislabāk vienoties pašiem, ņemot vērā kāpņu telpas specifiku un sezonas laika apstākļus.

5. solis. Vienojieties par uzkopšanas darbu veikšanas kārtību

Izstrādājiet kāpņu telpas tīrīšanas grafiku. Vislabāk to pakārt redzamā vietā, nevis likt cerības tikai uz mutisku vienošanos. Jūs varat izvēlēties «dežūrdzīvokli» katrai nedēļai vai arī pagarināt katra dzīvokļa uzkopšanas pienākumus uz veselu mēnesi. Padziļinātajai tīrīšanai vislabāk rīkot talkas, kurās piedalās pa pārstāvim no katra dzīvokļa, lai nerastos nevajadzīgi pārpratumi. Ja kaimiņi ir draudzīgi, šīs talkas var izvērsties par jautru un vienojošu pasākumu.

6. solis. Izstrādājiet «sodu sistēmu»

No vienas puses, Administratīvajā kodeksā ir pants, kas paredz naudas sodu par koplietošanas telpu kārtības uzturēšanas noteikumu nepietiekamu izpildi, taču pret privātpersonu to piemērot nebūs tik vienkārši. Ja kāds kategoriski nevēlas piedalīties uzkopšanā, tad pārējiem kaimiņiem, visticamāk, būs jāmaina šā kaitnieka domāšana citos veidos - ar neatlaidīgām pārrunām. Ar dažu kaimiņu «aizmāršību» jūs varat mēģināt cīnīties, pakarot uz durvju roktura atgādinājumu rakstiskā veidā. Varbūt tas palīdzēs.