"Islāma valsts" jeb "Daesh" rekrutējamos nāve vairs nespēj atbaidīt, jo viņi netiek pieņemti sabiedrībā, kurā dzīvo, intervijā aģentūrai LETA atklāja ASV Valsts departamenta NATO stipendiāts un sociālo mediju eksperts Džozefs Šahīns.
Vaicāts par iemesliem, kādēļ "Daesh" propagandas stratēģija ir tik veiksmīga, Šahīns, kurš Rīgā piedalījās konferencē "The Riga StratCom Dialogue: Perception Matters", norādīja, ka "Daesh" ļoti labi pārzina digitālās tehnoloģijas. "Viņus pārstāv ļoti jauna nācija, kas izprot sociālo mediju darbības principus. Nav tā, ka viņiem ir viens vai pāris cilvēku, kas uzbūvējuši šo milzīgo propagandas sistēmu. Tie pārsvarā ir cilvēki, tādi paši kā mēs, kas ikdienā lieto tādus sociālos tīklus kā "Twitter" un "Facebook", un viņi ļoti labi prot izmantot savas zināšanas," sacīja Šahīns.
Viņš arī pauda uzskatu, ka viņu pretinieki, kas cīnās ar šo propagandu, bieži vien ir daudz vecāki, bez īpaši lielas izpratnes par to, kā šīs lietas un sistēmas darbojas. Tāpat viņiem jāsaskaras ar lielu birokrātiju un lēni notiekošiem procesiem, lai vispār kaut ko sāktu darīt. Sabiedroto reakcija uz šāda veida draudiem bija ļoti lēna, tā prasīja pārāk ilgu laiku. Seši mēneši "Twitter" jomā ir gandrīz simts dzīves gadu, salīdzināja eksperts, uzsverot, ka līdz ar to droši var sacīt, ka mūsu atbilde "Daesh" propagandai nav bijusi pietiekami ātra.
Taujāts par organizācijas stāstījuma formām, Šahīns skaidroja, ka viena no tām ir šoka panākšana, savukārt cita kategorija vērsta uz mērķi emocionāli iedvesmot cilvēkus. "Piemēram, jūs dzīvojat Francijā, jūs tur esat dzimis, bet sabiedrībā nejūtaties kā savējais. Viņi spēlēs uz šīm emocijām, izpētīs katru valsti atsevišķi, mēģinot noskaidrot, kas cilvēkiem tajā nepatīk, un to mērķtiecīgi izmantos kā motivējošo faktoru, lai pievienotos organizācijai," viņš skaidroja. Tāpat pastāv tā sauktā kaujas stratēģija, mēģinot parādīt, cik lieliski ir "Daesh" cilvēki, kādi ieroči viņiem ir rokās, cik lielu ietekmi tie var radīt, fonā skanot sava veida rokmūzikai. "Tad vēl ir vienkārši vizuālie materiāli, piemēram, attēls ar tukšu ielu pustumsā. Šādi viņi parāda, ka ielas ir tīras, "Daesh" nav tie sliktie puiši, kurus jūs katru dienu redzat savā televīzijā, cik viss patiesībā ir jauki un patīkami," piebilda Šahīns.
Runājot par "Daesh" propagandas ietekmi, eksperts atzina, ka tā ir salīdzinoši ievērojama, jo teroristi regulāri spēj papildināt savas rindas ar jauniem cilvēkiem, neskatoties uz gaisa uzlidojumiem, kuri tiek veikti gandrīz katru dienu. "Divi līdz trīs tūkstoši jaunu cilvēku mēnesī ir ievērojams pieaugums. Nedomāju, ka pat ASV spēki savas rindas spēj papildināt tik bieži un ar tādu cilvēku daudzumu," viņš sacīja. Vienlaikus Šahīns norādīja, ka cilvēki, kuri dodas uz Irāku vai Sīriju, lai karotu "Daesh" labā, jau tagad saprot, ka viņu dzīves ilgums, sperot šādu soli, automātiski samazinās par 40 gadiem.
"Viņi zina, ka mirs pat viena gada laikā. Nāve nespēj atbaidīt, jo viņi vairs netiek īsti pieņemti sabiedrībā, kurā dzīvo. Viņiem nav, ko zaudēt," viņš sacīja, norādot, ka vairāku rietumvalstu valdību izstrādātās politikas migrācijas un migrantu jomās nav īsti pretimnākošas, taču to pašu var teikt par pašu sabiedrību. "Lai arī citās valstīs jau pieminētās politikas ir pietiekamas, tieši sabiedrība savā ziņā izstumj migrantus. Līdz ar to var sacīt, ka tā nav tikai "Daesh" propaganda, kas šos cilvēkus iedrošina doties pievienoties teroristiskajām organizācijām," rezumēja eksperts.