Aizvadītais gads medijiem Centrālajā un Austrumeiropā bija īpaši smags, bet 2010.gads var izrādīties vēl grūtāks, brīdina biznesa žurnāls "Business Week".
Pēc nemierīgā 2009.gada, kad ekonomikas piedzīvoja dramatisku lejupslīdi, liekot reklāmdevējiem apcirpt savus mārketinga budžetus, Austrumeiropas medijiem nevajadzētu 2010.gadā gaidīt kādus brīnumus. Gluži pretēji, ļaunākais vēl ir priekšā, norāda izdevums.
Sagaidāms, ka reklāmu ienākumi arī turpmāk būs nelieli, bet mediju tirgus un ekonomikas cīnīsies par izkļūšanu no recesijas, liekot ārvalstu investoriem pamest valstis, bet sabiedrisko mediju budžeti tiks samazināti vēl vairāk, izspiežot dažus no tiem no spēles.
Lielākā daļa reģionālo ekonomikas prognožu šim gadam ir balstītas uz pieņēmumu, ka ekonomikās atgriezīsies pieaugums. Būtībā šis pieaugums būs pagājušā gada milzīgā IKP krituma palēnināšanās.
Ekonomiskā krīze tieši atsaukusies uz reklāmu tirgu - 2009.gadā Centrālajā un Austrumeiropā reklāmu tēriņi samazinājās par 21%, liecina "ZenithOptimedia" dati.
Sagaidāms, ka 2010.gadā reklāmu tēriņi uzlabosies, bet tas būs tikai 2% pieaugums, salīdzinot ar 2009.gadu.
Viens no lielajiem notikumiem, kas 2010.gadā palielinās reklāmu tēriņus, ir jūnijā un jūlijā paredzētais Pasaules kausa izcīņas finālturnīrs futbolā, taču Centrālās un Austrumeiropas reģionam tas lielu labumu nenesīs. Tikai trīs maza tirgus valstis - Slovēnija, Slovākija un Serbija - tikušas līdz finālam Dienvidāfrikas Republikā (DĀR).
Mediju tirgus fragmentācijas turpināšanās, kā arī pieaugošā konkurence no interneta mediju puses jau radījusi nopietnas problēmas tradicionālajiem medijiem. Reklāmu tirgus lejupslīde izrādījies pēdējais piliens daudziem tradicionālajiem medijiem, liekot ārvalstu investoriem masveidā pamest tirgu.
Kā piemērus "Business Week" min Latvijas laikraksta "Diena" pārdošanas darījumu, kā arī Vācijas koncerna "Westdeutsche Allgemeine Zeitung" risinātās sarunas par Bulgārijas divu dienas laikrakstu "Trud" un "24 chasa" pārdošanu. Šie abi laikraksti kopā piesaista aptuveni 55% no Bulgārijas laikrakstu lasītājiem.
Sagaidāms, ka 2010.gadā turpināsies ārvalstu investīciju aizplūšana un mediju izdevumu slēgšana, īpaši drukātajā sektorā.
Arī sabiedriskajiem medijiem šis gads būs grūts, jo ekonomiskās krīzes dēļ valdībām nācies samazināt budžeta izdevumus, ierobežojot arī finansējumu valsts medijiem. Vairākiem sabiedriskajiem medijiem pat varētu draudēt maksātnespēja, prognozē izdevums.
Tām reģiona valstīm, kurām ir saistoša Eiropas Savienības (ES) regula par analogo televīzijas signālu apturēšanu līdz 2012.gadam, šis gads būs izšķirošs digitālo pārraižu uzsākšanai, kas varētu piesaistīt jaunus skatītājus un reklāmdevējus.