Apvienība "Lielo kapu draugi" vēstulē amatpersonām aicina apturēt Skanstes tramvaja līnijas izbūves projektu, aģentūru LETA informēja apvienības pārstāve Rita Našeniece.
Vēstule adresēta Valsts prezidentam Raimondam Vējonim, Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei (VL-TB/LNNK), Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS), satiksmes ministram Uldim Augulim (ZZS), kultūras ministrei Dacei Melbārdei (VL-TB/LNNK), finanšu ministrei Danai Reizniecei-Ozolai (ZZS), Saeimas deputātiem un Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) arhibīskapam Jānim Vanagam.
Vēstulē norādīts, ka Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova (S), Rīgas satiksmes departamenta pārstāvju un deputātu dažādie izteikumi ietver virkni pretrunu - gan apgalvojumus, ka neviens apbedījums netiks skarts, gan apbūves apstiprināšanu kapu teritorijā. Kā uzskata apvienības pārstāvji, Rīgas domes 11.oktobra sēdē izplatītā tramvaja projekta ieceres shēma apliecina, ka tramvaja līnijai nepieciešamais braucamās daļas paplašinājums neapšaubāmi atradīsies kapos.
Vēstulē uzsvērts, ka Rīgas Lielie kapi ir unikāls Latvijas vēstures objekts, ko politisku iemeslu dēļ slēdza padomju okupācijas gados.
"Iespējamā tramvaja līnija kapu teritorijā būtu amorālās padomju politikas turpinājums, vēsturiskās atmiņas iznīcināšanas mēģinājums. Tas vērstos pret kapos apbedīto Rīgas un Latvijas cēlāju, brīvības cīņu varoņu un tautas dižgaru piemiņu," vēstulē pauž "Lielo kapu draugi".
Vēstulē amatpersonas aicinātas nekavējoties apturēt šo projektu, līdz juridiski saistoši tiktu dokumentēts, ka tramvaja būves laikā netiks skarta Lielo kapu teritorija, tajā skaitā neviens no apbedījumiem. Tāpat vēstules autori aicina pieprasīt Rīgas domei izskatīt arī citas Rīgas pilsētas un Skanstes rajona transporta attīstības shēmas un tās publiski pamatot.
Tāpat vēstulē aicināts piešķirt Lielajiem kapiem nacionālo interešu objekta statusu un veidot atbilstošu aizsargzonu, kā arī atcelt ielu sarkanās līnijas Lielo kapu teritorijā, tādējādi mazinot apdraudējumu kapiem kā valsts nozīmes arhitektūras piemineklim.
"Lielo kapu draugi" aicina amatpersonas izvērtēt Lielo kapu juridiskās piederības jautājumu un nodrošināt, lai kapi vai to papildu daļa nepārietu pašreizējās Rīgas domes pārziņā.
Viņi arī vēlas, lai tiktu sākta Lielo kapu atdzimšanas projekta izveidošana un realizēšana, ņemot vērā publiski un ekspertu vidū izskanējušās idejas un priekšlikumus. "Lielo kapu draugi" aicina vēlreiz pārskatīt Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fondu piešķirtās naudas lietderību tieši Skanstes tramvaja projektam kopumā, ņemot vērā, ka tās izlietošana pretēji Rīgas aktuālām iedzīvotāju transporta vajadzībām grauj projektā iesaistīto pušu reputāciju, uzticību valstij un tās dalībai ES, jo notikusi bez pienācīgas publiskas izvērtēšanas.
Jau ziņots, ka Rīgas domes deputāti 11.oktobrī ārkārtas sēdē ar 34 balsīm "par" un 15 "pret" atbalstīja Skanstes tramvaja līnijas projektēšanas sākšanu.
Turpmāko gadu laikā Rīgā plānots izbūvēt jaunu tramvaja līnijas posmu, kas savienos 6.tramvaja maršrutu un 5., 9.tramvaja maršrutu, lai nodrošinātu videi draudzīga elektrotransporta kustību Skanstes ielā.
Ušakovs norādījis, ka tieši Skanstes rajons pašlaik attīstās visstraujāk un tieši tur būs jaunais pilsētas centrs, kur jau tagad ir jaunie banku biroji, kā arī top dažādas vīzijas par kultūras telpu. Viņš sacīja, ka šī līnija ļaus iedzīvotājiem mazāk izmantot privāto transportu.
Tāpat ziņots, ka Rīgas dome un "Rīgas satiksme" ir solījusi, ka tramvaja līnija tiks būvēta tikai pa jau esošo Senču ielu, neapdraudot kapu teritoriju.