Rīgas Pašvaldības policijas (RPP) Centra rajona pārvaldē šodien nolemts piemērot desmit latu sodu divu velorikšu vadītājiem, uz kuru braucamajiem nebija izvietota informācija par pakalpojuma cenu.
Kā aģentūrai LETA pastāstīja RPP sabiedrisko attiecību speciāliste Inese Tīmane, abus velorikšu vadītājus, visticamāk, sagaida arī citi sodi, jo oktobrī, veicot pārbaudes, policisti pieķēruši abus velorikšu vadītājus virknē pārkāpumu, neievērojot domes saistošos noteikumus, tāpēc katram no braucējam sastādīti pa četriem protokoliem.
Papildus pakalpojuma cenas nenorādīšanai viens administratīvā pārkāpuma protokols sastādīts par to, ka velorikšai nebija izņemta licence, vēl viens - par neatbilstošu aprīkojumu, jo transportlīdzeklim nebija ne gaismu, ne pagrieziena rādītāju, ne pasažieru drošības jostu. Šos pārkāpumus vērtēs Rīgas domes Administratīvās komisijas apakškomisija.
Ceturtais protokols sastādīts par ienākumu nereģistrēšanu, jo velorikšu vadītāji nespēja uzrādīt ne kvītis, ne aparātus, ar kuriem reģistrēti klientu veiktie maksājumi. Šis protokols nosūtīts izvērtēšanai Valsts Ieņēmumu dienestam, pastāstīja Tīmane.
Kā aģentūra LETA uzzināja Rīgas domes Satiksmes departamentā, kopumā divu mēnešu laikā pasažieru velosipēda kustības maršrutu atļaujas izsniegtas 19 velorikšām. Pakalpojumus sniedz viens uzņēmums ar desmit pasažieru velosipēdiem un deviņas privātpersonas.
Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests līdz šim nav piemērojis nevienu administratīvo sodu pasažieru velosipēdu pakalpojumu sniedzējam vai velosipēda vadītājam.
Kā ziņots, Rīgas domes apstiprinātajos saistošo noteikumu grozījumos, kas stājušies spēkā no 13.oktobra, ir nosauktas ielas, pa kurām drīkst pārvietoties ar velorikšām, un minēts, kuras ielas velorikšu maršrutos ir aizliegts iekļaut. Noteikumi paredz, ka pasažieru velosipēdi varēs braukt dzīvojamās zonās, parku teritorijās un pa tām piegulošajām ietvēm - kustības maršruta diennakts atļaujas tiks izsniegtas maršrutiem, kas savienos netālu esošas dzīvojamo zonu vai parku teritorijas, kā arī tos ielu posmus, kas palīdzēs nokļūt līdz pasažieru ostai Eksporta ielā, un ielu posmos jūgendstila ēku apskatei klusajā centrā. Diennakts atļaujas paredzēts izsniegt arī maršrutiem pa velosipēdu ceļu Skolas ielā un Ģertrūdes ielas posmā no Skolas līdz Baznīcas ielai.
Darba dienās no plkst.21 līdz 6, brīvdienās un svētku dienās visai diennaktij jāsaņem papildu atļauja kustības maršrutiem ielu posmos, ko ierobežo Daugavas krastmala, Hanzas iela, Stabu iela, Valmieras iela, Satekles iela, Marijas iela, 13.janvāra iela un Tērbatas ielā posmā no Stabu ielas līdz Artilērijas ielai.
Velorikšu maršrutos aizliegts iekļaut Aleksandra Čaka ielu, Brīvības ielu, Eksporta ielu, Hanzas ielu, Krišjāņa Barona ielu, Krišjāņa Valdemāra ielu, Marijas ielu, Pulkveža Brieža ielu, Satekles ielu, 11.novembra krastmalu un 13.janvāra ielu.
Velorikšu vadītājiem jāslēdz civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgums, paredzot atbildības limitu katram ne mazāku kā 200 000 latu gadā.
Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez tehniskā kārtībā esoša aprīkojuma, par pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies ar drošības jostu, un līdzīgiem pārkāpumiem var uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 50 latiem. Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez apdrošināšanas līguma, par kustības maršrutu atļaujā norādītā pasažieru skaita pārsniegšanu un par transportlīdzekļa vadīšanu bez apliecības var uzlikt administratīvo sodu no 20 līdz 150 latiem. Savukārt bargākais sods paredzēts par maršruta pārkāpšanu un tehnisko drošības prasību ignorēšanu - no 50 līdz 250 latiem.
Noteikumos arī iekļautas dažādas prasības velorikšu aprīkojumam, piemēram, numurzīmei, pirmās palīdzības aptieciņai, velorikšai jābūt aprīkotai ar drošības jostu pasažieriem, gaismas virzienrādītājiem un sarkanas un baltas gaismas lukturiem.
Velorikšu drīkst vadīt persona, kas nav jaunāka par 18 gadiem, un vadītājam vienmēr jābūt līdzi vadītāja apliecībai un pasažieru velosipēda kustības maršrutu atļaujai. Rīgas dome arī noteikusi, ka velorikšai redzamā vietā ir jāpiestiprina pakalpojuma sniedzēja vizītkarte un informācija par pakalpojuma maksu, kā arī lietošanas un drošības noteikumi latviešu valodā un vismaz vēl divās svešvalodās.
Jau ziņots, ka Rīgas dome šos saistošos noteikumus pieņēma 14.augustā, taču gan velorikšu vadītāji, gan arī domes opozīcija kritizēja šos noteikumus un aicināja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Edmundu Sprūdžu (RP) neapstiprināt šos noteikumus. Tikmēr Sprūdžs aģentūrai LETA atzina - ir apsveicami, ka Rīgas dome ir ķērusies pie velorikšu biznesa sakārtošanas galvaspilsētā. "Tomēr tā ir zināma problēma - Vecrīgai iziet cauri nevar, jo visur ir sastopamas velorikšas. Tajā brīdī, kad uzņēmējdarbība sāk traucēt pārāk lielam skaitam rīdzinieku, domes pienākums ir rīkoties," uzsvēra ministrs.
Latvijas Velorikšu asociācijas vadītājs Gvido Čaikovskis biznesa portālam "Nozare.lv" savukārt atzinis, ka jaunās prasības šajā sezonā vairs būtiski neietekmēs šī pakalpojuma sniedzējus, jo asociācija šajā sezonā plānoja strādāt līdz 1.oktobrim. Noteikumi, kas 12.septembrī stājušies spēkā, nosaka, ka noteikumu prasības jāizpilda līdz šī gada 12.oktobrim.
Čaikovskis piebilda, ka gandrīz visas Velorikšu asociācijas rikšas esot jau aprīkotas ar nepieciešamo aprīkojumu - numurzīmi, pirmās palīdzības aptieciņu, drošības jostu pasažieriem, gaismas virzienrādītājiem un sarkanas un baltas gaismas lukturiem.
Patlaban Velorikšu asociācijā ir 32 velorikšas.