Velorikšu gabarītu un pārvietošanās ātruma dēļ to integrēšana vispārējā satiksmes infrastruktūrā nav iespējama - ne mehānisko transportlīdzekļu satiksmē, ne arī pa gājēju ietvēm un veloceliņiem, uzskata Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa.
Rīgas domes Satiksmes departaments sagatavojis saistošo noteikumu projektu par velorikšām, kas paredz, ka ar pasažieru velosipēdu turpmāk drīkstēs braukt tikai pa Satiksmes departamentā saskaņotiem maršrutiem dzīvojamās zonās un parku teritorijās.
Pret šo noteikumu punktu iebildumus paudusi biedrība "Velorikšu asociācija". Biedrības valdes loceklis Gvido Čaikovskis rosina neierobežot velorikšu kustību visā Rīgas administratīvajā teritorijā darba dienās no plkst.20 līdz 6, bet brīvdienās un svētku dienās - visas dienas garumā. "Velorikšas ir videi nekaitīgs pārvietošanās līdzeklis, un to skaita palielināšanās un maršrutu neierobežošana palīdzētu uzlabot gaisa kvalitāti Rīgas centrā un palīdzētu palielināt tūristu skaitu Rīgā, kā arī Latvijas sabiedrība būtu ieguvēja no šādiem dzīves apstākļu uzlabojumiem," klāsta Čaikovskis.
Velorikšu pārvadātāju priekšstāvis atsaucas uz citu Eriopas valstu pieredzi, kuru galvaspilsētās pasažieru pārvadāšanai izgatavotos velosipēdus labprāt izmantojot vietējie iedzīvotāji un tūristi, kā arī šiem pakalpojuma sniedzējiem ir atbalsts no pašvaldībām.
Innusa, atsaucoties uz Rīgas domes lūgumu, vēstulē pašvaldībai paudusi viedokli, ka šie transportlīdzekļi esošajā vispārējās satiksmes infrastruktūrā tomēr nav integrējami vairāku satiksmes drošības apsvērumu dēļ - velorikšas braukšanas ātruma un platuma gabarītu attiecība ir atšķirīga no velosipēda, tā aizņem platāku satiksmes telpu un tās braukšanas ātrums ir zemāks. Vienlaikus lielākā daļa velorikšu ir zemākas nekā velosipēds, kas pasliktina to saskatāmību starp citiem transportlīdzekļiem.
"Šie aspekti negatīvi ietekmē satiksmes drošību, jo velorikša rada vairāk traucējumu satiksmei nekā velosipēds, turklāt tā ir grūtāk pamanāma satiksmē. Velorikšas manevrētspēja un dinamiskās īpašības ir atšķirīgas no velosipēda. Šo apstākļu kopums pazemina velorikšas kā satiksmes dalībnieka drošību, apdraudot to gan tiešā veidā, gan radot traucējumus un apdraudējumu citiem satiksmes dalībniekiem," uzskata Innusa.
Satiksmes ministrijas speciāliste norādīja, ka nav pieļaujama velorikšu izmantošana regulārā satiksmē arī uz veloceļiem, gājēju un velosipēdu ceļiem un ietvēm, jo minēto celiņu parametri tiek veidoti, pamatojoties uz velosipēda dinamiskajiem parametriem, kas ir ievērojami mazāki kā velorikšai. Turklāt velorikšas veic pasažieru komercpārvadājumus, uzņemoties papildu atbildību par pasažieru drošību. "Šo apsvērumu dēļ velorikšu integrēšana vispārējā ceļu satiksmē nav iespējama neatkarīgi no tā, vai velorikšā atrodas pasažieri vai nē," uzsvēra Innusa.
Ņemot vērā pašvaldību nepieciešamību attīstīt tūrisma industriju, ceļu satiksmes noteikumos ir paredzēta iespēja pašvaldībām izstrādāt nosacījumus velorikšu izmantošanai un kustības maršrutiem. Innusa uzskata, ka velorikšu izmantošanas maršrutu izveidē būtu jāizvairās no vispārējas lietošanas ielu un ceļu iekļaušanas, izvēloties tikai teritorijas ar īpašu satiksmes režīmu - dzīvojamās zonas vai teritorijas ar samazinātu atļauto braukšanas ātrumu, piemēram, Vecrīgu.
Rīgas domes Satiksmes departamenta izstrādātie saistošie noteikumi otrdien, 26.jūnijā, tiks skatīti domes Satiksmes un transporta lietu komitejā, bet gala lēmums par tiem būs jāpieņem Rīgas domes sēdē.
Kā ziņots, Rīgas pašvaldība nolēmusi izstrādāt speciālu regulējumu velorikšu satiksmei, jo par to braukšanas paradumiem un kultūru vasaras sezonā tiek saņemts daudz sūdzību. Iedzīvotāji sūdzas par neērtībām un trokšņiem, ko rada velorikšas, kā arī pretenzijas, ka šie transportlīdzekļi apgrūtina pārvietošanos.
Sagatavotie noteikumi paredz ne tikai maršruta ierobežojumus, bet arī augstākas prasības pakalpojuma kvalitātei. Lai speciāli pasažieru pārvadāšanai izgatavotie velosipēdi, kas paredzēti komercpakalpojumu sniegšanai Rīgas pilsētā, varētu saņemt kustības maršrutu atļauju, pakalpojumu sniedzējam būs jāiesniedz dokumenti, kas apliecina pasažieru velosipēda īpašuma vai turējuma tiesības, velosipēda tehnisko dokumentu kopijas, izziņu par nodokļu parādu neesamību.
Pasažieru velosipēds būs jāreģistrē VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", kā arī pakalpojumu sniedzējam būs pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību par trešajām personām nodarītajiem zaudējumiem pasažieru velosipēda izmantošanas laikā.
Saistošie noteikumi nosaka prasības pasažieru velosipēda aprīkojumam - jābūt piestiprinātai numura zīmei, vizītkartei un informācijai par komercpakalpojuma maksu un lietošanas drošības noteikumiem. Tāpat pasažieru velosipēda vadītājam būs jāvadā līdzi vadītāja apliecība, maršrutu atļauja un darba līgums, kuri pēc kontrolējošo institūciju darbinieka pieprasījuma jāiesniedz pārbaudei.
Pasažieru velosipēdus drīkstēs apstādināt un novietot stāvēšanai vienā rindā paralēli brauktuves malai.
Saistošo noteikumu ievērošanas kontroli veiks Rīgas pašvaldības policija un Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests, kuri par saistošo noteikumu neievērošanu pakalpojuma sniedzējam vai pasažieru velosipēda vadītājam būs tiesīgi uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 250 latiem.