Rīgas pilsētas arhitekta kolēģija šodien atbalstīja SIA "Metrum" izstrādātā detālplānojuma redakciju plašai teritorijai Torņakalnā, kurā paredzēta vieta arī plānotajiem Rīgas pašvaldības un Latvijas Universitātes ēku kompleksiem.
Lai nākotnē veidotu vienotu un ērtu sabiedriskā transporta mezglu, detālplānojuma autori iesaka uzbūvēt jaunu Torņakalna dzelzceļa staciju vienotā kompleksā ar starptautisko autoostu.
Torņakalna administratīvā centra teritorijas detālplānojumā tāpat izstrādāti priekšlikumi jaunu pilsētas tramvaja līniju izbūvei un veloceliņu attīstībai.
Detālplānojumā kā galvenie teritorijas attīstības stūrakmeņi ir definēti Rīgas domes administratīvais komplekss no vienas puses un Latvijas Universitātes komplekss no otras puses.
Arhitektu kolēģija šodien pēc ilgām diskusijām detālplānojumu atbalstīja, bet tika norādīts, ka jādomā par nākotnē plānotajiem ēku apjomiem, piemēram, vai domes struktūrām būs nepieciešams tik daudz telpu, kā bija plānots 2007.gadā.
Arhitekti atzīmēja, ka Vienības gatves un Raņķa dambja savienojumu vajadzētu būvēt tā, lai netiktu izlietotas pārāk daudzas vērtīgas teritorijas, tādēļ ieteica apsvērt domu par tuneļa būvniecību.
Tāpat kolēģija atzina, ka pašvaldības administratīvajam kompleksam labākā vieta būtu teritorijā pie Uzvaras bulvāra.
Arhitekti detālplānojuma izstrādātājiem ieteica pievērst uzmanību iespējām nākotnē ēkās izmantot alternatīvās enerģijas avotus.
Detālplānojuma izstrādi Torņakalna administratīvā centra teritorijai domes deputāti nolēma sākt 2007.gadā. Detālplānojuma teritorija ir starp Uzvaras bulvāri, Jelgavas ielu, Vienības gatvi, Torņakalna dzelzceļa staciju, kā arī Mārupītes posmu no Arkādijas parka līdz Uzvaras bulvārim. Teritorijas aptuvenā platība ir 45,7 hektāri.
2009.gada jūnijā tika sagatavota detālplānojuma 1.redakcija.
Detālplānojums izstrādāts, par pamatu ņemot 2007.gada rudenī Rīgas domes organizētā atklātā starptautiskā metu konkursa "Jaunā Rīgas centra Torņakalnā, Rīgas domes un valsts administratīvā kompleksa pilsētbūvnieciskā vīzija" rezultātus. Konkursa žūrija par labāko atzina arhitektu biroja no Lielbritānijas "Fletcher Priest Architects" projektu.
Kā norādīja žūrija, šī meta arhitektoniskā forma un urbānā vide rada pilsētas modeli ar daudzām variācijas iespējām, spēcīgu pilsētvides raksturu un kompaktu risinājumu. Apbūves izkārtojums koncentrējas ap skaidru kompozīcijas asi, kas respektē šīs vietas kultūrvēsturisko mantojumu un organizē iekšējo komunikāciju tīklu. Administratīvajam centram izmantota veiksmīga un simboliska saikne ar Vecrīgu, veidojot aicinošus "ieejas vārtus" jaunajā apbūves teritorijā.
Tālākā būvprogrammas un detālplānojuma izstrādē ir attīstīta ideja par apbūves koncentrēšanu ap skaidru kompozīcijas asi, kas savieno plānoto Muzeja skvēru ar Torņakalna staciju.
Kā galvenie teritorijas attīstības stūrakmeņi ir definēti Rīgas domes administratīvais komplekss no vienas puses un Latvijas Universitātes komplekss no otras puses. Lai nākotnē veidotu vienotu un ērtu sabiedriskā transporta mezglu, ir izskatīti priekšlikumi jaunas Torņakalna dzelzceļa stacijas izbūvei vienotā kompleksā ar starptautisko autoostu, kā arī izstrādāti priekšlikumi jaunu pilsētas tramvaja līniju izbūvei un veloceliņu attīstībai.
Atļautais stāvu skaits detālplānojuma teritorijā ir no četriem līdz deviņiem stāviem.
Detālplānojuma teritorijā daļēji saglabājusies vēsturiskā publiskās ārtelpas daļa Akmeņu ielā, pie Dzelzceļa muzeja Vilkaines ielā un apstādījumu teritorija gar Mārupīti. Šo publisko ārtelpu daļas arī tiek plānots saglabāt un attīstīt, paredzot atbilstošu labiekārtojumu.
Būvvaldes padome nolēma sagatavoto detālplānojuma redakciju konceptuāli atbalstīt un virzīt uz sabiedrisko apspriešanu, bet līdz sabiedriskās apspriešanas sākšanai detālplānojuma saistošajos noteikumos ietvert prasību par arhitektūras ideju konkursa rīkošanu sabiedriskajām ēkām un ēkām, kurām tiek veidoti augstuma akcenti, precizēt augstuma akcenta apjomu procentuāli no kopējās ēkas platības, kā arī līdz detālplānojuma izskatīšanai Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas sēdē detālplānojumam izstrādāt telpisku maketu mērogā 1:1000.