Rīgas domes Satiksmes departaments ir sagatavojis vairākus priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem tiesību aktos, kas sakārtotu vieglo taksometru pārvadājumu nozari, liecina Satiksmes un transporta lietu komitejas deputātiem sagatavotā informācija.
Departaments priekšlikumus izstrādāja, pamatojoties uz Rīgas vicemēra Aināra Šlesera (LPP/LC) uzdevumu un saskaņā ar domes ārkārtas prezidija sēdē nolemto.
Kā norāda departaments, grozījumi ir jāveic Autopārvadājumu likumā un vairākos Ministru kabineta (MK) noteikumos, kā arī nepieciešams precizēt Valsts ieņēmumu dienesta iekšējos normatīvos aktus.
Departaments uzskata, ka likumā jādeleģē pašvaldībai tiesības ierobežot vieglo taksometru skaitu, kuri veic pasažieru pārvadājumus attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī jāparedz, ka Rīgas pilsētas pašvaldība licences, kas dod tiesības veikt pārvadājumus ar vieglajiem taksometriem, izsniedz attiecībā uz pārvadājumiem pilsētas robežās un pārvadājumiem, kas līdz 15 kilometriem iziet ārpus Rīgas administratīvajām robežām.
Tāpat likumā būtu jāparedz pašvaldībai tiesības ieviest savā administratīvajā teritorijā taksometru vadītāju sertifikāciju un tiesības noteikt ierobežojumu transportlīdzekļu, ar kuriem tiek veikti vieglo taksometru pārvadājumi, vecumam.
Autopārvadājumu likumā arī jāparedz pašvaldībai tiesības noteikt vienotu krāsu transportlīdzekļiem, ar kuriem tiek veikti vieglo taksometru pārvadājumi.
Būtu nepieciešams likumā precīzi noteikt, ka gan pārvadātājam, gan pārvadātāja darbiniekiem - vieglo taksometru vadītājiem - ir pienākums ievērot pārvadātāja noteikto maksu - tarifu, kā arī noteikt, ka pašvaldībai ir tiesības paredzēt administratīvo atbildību pārvadātājam un tā darbiniekiem par pārvadātāja noteiktās maksas neievērošanu.
Departaments uzskata, ka jāizstrādā un jāapstiprina Ministru kabinetā noteikumi, kas paredz nosacījumus attiecībā uz valsts nodevu par speciālās atļaujas - licences, kas dod tiesības veikt pasažieru pārvadājumus ar vieglajiem taksometriem, izsniegšanu.
Noteikumos par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem jāparedz, ka aizliegts lietot dubultā tarifa aprēķina režīmu.
Tāpat būtu nepieciešams izdarīt grozījumus MK noteikumos "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" un citos saistītajos tiesību aktos, paredzot, ka, sākot ar 2010.gada 1.jūliju, taksometru pārvadājumos atļauts lietot tikai skaitītājus, kuri nodrošina automātisku elektroniskā čeka izdruku, un taksometra vadītājs par pārvadājumu pasažierim izsniedz elektroniski izdrukātu čeku.
Departamenta speciālisti uzskata, ka nepieciešams grozīt MK noteikumus par valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem, kā arī citos saistītajos tiesību aktos, paredzot, ka vienlaicīgi ar transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati vieglajiem taksometriem tiktu pārbaudīts arī taksometru skaitītāja verifikācijas derīguma termiņš un gadījumā, ja derīguma termiņš būtu notecējis, transportlīdzeklis nevarētu iziet tehnisko apskati.
Vajadzētu arī grozīt MK noteikumus "Autopārvadājumu kontroles kārtība", paredzot, ka pašvaldības kontroles dienestam ir tiesības apturēt transportlīdzekli, ar nosacījuma, ja netiek apdraudēta satiksmes drošība un netiek traucēta pārējo transportlīdzekļu kustība.
Pēc departamenta speciālistu domām, nepieciešams precizēt Valsts ieņēmumu dienesta iekšējos normatīvos aktus un paredzēt, ka skaitītāja tipu "MIKOM ES-17" lietošana atļauta līdz 2010.gada 1.jūlijam, kā arī paredzēt vienota parauga skaitītāju tehniskās pases ieviešanu ar 2010.gada 1.jūliju.
Satiksmes departamenta priekšlikumi ir tikuši nosūtīti izvērtēšanai nevalstiskajām organizācijām - Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai (LPPA), Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācijai (LVTNDDO), Taksometru pārvadājumu nozares darba devēju organizācijai (TPNDDO), Latvijas Apvienoto biedru arodbiedrībai (LABA).
Papildus Rīgas domes Satiksmes departamenta izstrādātajiem priekšlikumiem LVTNDDO un TPNDDO ir ierosinājušas ieviest vienotu tarifu vieglo taksometru pārvadājumiem. Pagaidām šis priekšlikums nav iekļauts, jo pārvadājumi ar vieglajiem taksometriem neesot uzskatāmi par regulējamo nozari likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" nozīmē.
Savukārt, ja tiek izdarīti grozījumi likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem", tad paralēli ir radikāli jāmaina licencēšanas noteikumi - licences būtu jāizsniedz sabiedriskā pakalpojuma regulatoram. Pie tam vienotais tarifs nevar darboties vienlaicīgi pastāvot vairākiem pārvadātājiem, jo saskaņā ar likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" nosacījumiem tarifs tiek noteikts atbilstoši ekonomiski pamatotām izmaksām, bet praksē katra pārvadātāja sniegtajam pakalpojuma pašizmaksa ir atšķirīga, norāda departaments.
Satiksmes departamenta izstrādātos priekšlikumus rīt, 22.septembrī, vērtēs Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti.