Rīgā notikušās Eiropas - Krievijas aeronautikas konferences "Avia Invest 2014" ietvaros starptautiskai auditorijai pirmo reizi tika prezentēts hibrīds, kuram nav nepieciešams aerodroms, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja pasākuma organizētāji.
Šo lidaparātu ir izstrādājuši Tjumeņas speciālisti, piesaistot Eiropas naudu, un šī Eiropas Savienības finansētā projekta vadošais partneris ir Rīgas Tehniskās universitātes Aeronautikas institūts.
Sadarbības projekta iniciators ir "Agentur Kronstadt GmbH" no Hamburgas, kura ierosināja Rīgu kā ideālu vietu Eiropas un Krievijas avio industriju dialoga un sadarbības projektu realizēšanai. Tāpēc Rīgā notika arī aģentūras "Agentur Kronstadt GmbH" ierosinātā aeronautikas konference "Avia Invest 2014".
Lidojošā hibrīda konceptu vairāk nekā pirms 20 gadiem izstrādāja Aleksandrs Fiļimonovs no Tjumeņas, taču daudzus gadus projekts nevirzījās uz priekšu finanšu trūkuma dēļ. Bet 2012.gadā pirmo reizi Krievijas avioražošanas vēsturē Aleksandra Fiļimonova grupa sadarbībā ar Eiropas konsorciumu "Estolas" (Extremely Short Take Off and Landing on Any Surface) saņēma Eiropas Komisijas grantu, lai varētu veikt tālākos izpētes darbus.
"Estolas" programmas uzdevums ir izveidot tādu hibrīda lidaparātu, kurš vienlaicīgi būtu diražablis, helikopters, lidmašīna un kuteris uz gaisa spilvena. Šādam aparātam būtu jāvar pacelties un nolaisties no jebkādas virsmas.
Projekta gaitā paredzēts izstrādāt četras "Estolas" versijas: mazo (no vienas līdz divām tonnām), vidējo (no 40 līdz 60 tonnām), lielo (no 100 līdz 200 tonnām) un superlielo (no 200 līdz 400 tonnām).
Lidaparātus paredzēts aprīkot ar diviem propellera dzinējiem lidaparāta aizmugurē. Šie dzinēji nodrošinātu lidaparāta kustību uz priekšu, gaisā un arī ūdenī. Savukārt speciālā šahtā lidaparāta vidus daļā paredzēts ventilatora tipa dzinējs, kas nodrošinātu iespēju pacelties un nolaisties ļoti ierobežotā laukumā. Lidaparāta spārni ir saliekami, lai nodrošinātu iespēju pārvadāt to ar transporta lidmašīnām vai pa dzelzceļu.
Rīgā, uzstājoties Eiropas - Krievijas aeronautikas konferencē "Avia Invest 2014", Fiļimonovs uzsvēra, ka mūsdienu apstākļos nepietiek tikai ar labu ideju, jāmāk organizēt darbu ar fondiem, investoriem, industriju. Krievijā pagaidām vēl nav tirgus tradīcijas inovatīvo projektu realizācijā, toties šādas tradīcijas ir Eiropā. Tāpēc Fiļimonovs ar cerību skatās uz aizsākto sadarbību, jo šāda kooperācija var dot "zaļo gaismu" nākotnes lidmašīnām.
"Mūsdienīgu lidmašīnu vairs nav iespējams radīt bez starptautiskas kooperācijas. Hamburgā, piemēram, tiek ražots pasaulē lielākais pasažieru laineris "Airbus A380", iesaistot šajā procesā desmitiem tūkstošus speciālistu no dažādām Eiropas valstīm, un šis process ir tik globāls, ka neviens pat nemēģina izprast, no kurienes katrs ir. Tāpat ir arī ar izejvielām, tehnoloģijām," stāsta viens no konferences "Avia Invest 2014" līdzorganizatoriem, "Agenur Kronstadt" vadītājs, un Rīgā savulaik dzimušais Hamburgas uzņēmējs Vladimirs Papkovs.
Pirmā Eiropas - Krievijas aeronautikas konference "Avia Invest 2014" uz vairākām dienām Rīgā vienkopus sapulcināja industrijas ražotājus, patērētājus, zinātniekus, ekspertus un žurnālistus. Konferences laikā tika pieņemts lēmums šādu forumu Rīgā rīkot ik gadu, jo Rīga ir ideāla vieta, lai te vienlīdz labi justos gan Eiropas, gan Krievijas avioklasteru pārstāvji.