Kuģu un jahtu īpašnieki nemaksā transportlīdzekļu ikgadējo valsts nodevu, jo Latvijā par ūdensceļu lietošanu būtībā nav jāmaksā, biznesa informācijas portālam "Nozare.lv" skaidro VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (CSDD).
Transportlīdzekļu ikgadējas valsts nodevas būtība esot maksa par infrastruktūras lietošanu, līdz ar to transportlīdzekļi, kuri lieto ceļu infrastruktūru (ceļus, tiltus) maksā par to lietošanu nodevu, kas tiek novirzīta infrastruktūras attīstībai.
CSDD gan uzsver, ka nevarot apgalvot, ka kuteru un jahtu īpašnieki vispār nemaksā par infrastruktūras izmantošanu. Kuģojot pa jūrām un okeāniem nav jāmaksā, bet, iebraucot ostās vai tauvojoties pie piestātnēm, tiek maksāts par to infrastruktūras izmantošanu.
Tāpat, kuģojot pa Suecas vai Panamas kanālu, kas ir speciāli veidota infrastruktūra, kuģiem jāmaksā par to lietošanu, bet, braucot pa okeānu, maksa netiek prasīta.
CSDD skaidro, ka, ja šo nodokli definē kā maksu par īpašumā esošu mantu, līdzīgi varētu būt par jebkuru ekskluzīvu vai dārgu lietu - dārgas rotas lietas, ekskluzīvi pulksteņi un citas lietas, kārtība par nodokļa iekasēšanu jahtu un kuģu īpašniekiem jāregulē ar citiem normatīviem aktiem, kurus rosināt varētu Finanšu ministrija, kas izstrādā nodokļu politiku valstī.
Kā ziņots, nākamgad vieglajiem automobiļiem tiks palielināta nodeva, par pamatu ņemot transportlīdzekļa masu, paredz Saeimas Budžeta un finanšu komisijas izskatīšanai galīgajā lasījumā atbalstītie grozījumi likumā par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu.
Nodeva par motocikliem, tricikliem un kvadricikliem būs 50 lati (līdz šim 3 lati), savukārt nodeva par vieglo automobili tiks maksāta atbilstoši tā pilnai masai - līdz 1500 kilogramiem (kg) - 24 lati (līdz šim 12 latu), no 1501 kg līdz 1800 kg - 48 lati (līdz šim 24 lati), no 1801 kg līdz 2100 kg - 75 lati (līdz šim 45 lati), no 2101 kg līdz 2600 kg - 90 lati (līdz šim 54 lati), no 2601 kg līdz 3500 kg - 110 lati (līdz šim 72 lati), vairāk par 3500 kg - 150 lati (līdz šim 78 lati).
Nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja vien transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts Latvijā, turklāt tam bez nodevas nomaksas nevarēs veikt transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati, kā arī nodeva būs jāmaksā par Latvijā agrāk nereģistrēta transportlīdzekļa reģistrāciju, īpašnieka maiņas reģistrāciju, no uzskaites noņemta transportlīdzekļa atkārtotu reģistrāciju, kā arī transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites.
Satiksmes ministrija uzskata, ka jaunā kārtība veicinās mazās un vidējās klases vieglo automobiļu izmantošanu, kā arī veicinās tādu transportlīdzekļu norakstīšanu, kas netiek izmantoti, bet formāli joprojām ir reģistrēti Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Veicot transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmju palielinājumu, valdība nākamgad valsts budžetā plāno nodrošināt 39 245 309 latu ieņēmumus.