Otrdiena, 19.marts

redeem Jāzeps

arrow_right_alt Latvijā

"Crowdestor" sāgas turpinājums - piramīdas pirmās sabrukšanas pazīmes

© Diena.lv

Tikai 123 000 eiro vērts investīciju projekts rosina aizdomas, ka Crowdestor aizdevējiem šie līdzekļi ir zuduši, vēsta Jāņa Goldberga raksts "Piramīdas pirmā sabrukšanas pazīme" laikrastā "Diena".

Orange Square Transport LTD ir kompānija Lielbritānijā, kuras darbības vēsture sniedz kritisku liecību par pūļa finansējuma piesaistes platformas Crowdestor darbības paņēmieniem, proti, investoru piedziņai ir palikusi tukša čaula.

Jau iepriekš, 19. martā, "Diena" vēstīja par Jāni Timmu, kurš dibinājis Crowdestor platformu Igaunijā un virkni uzņēmumu Latvijā, lai piesaistītu investīcijas.

"Dienā" publicētie jautājumi tā arī nav atbildēti, lai arī pagājis mēnesis. Investīciju projekts Orange Square Transport LTD parāda, ka naudas izņemšana no kompānijām, iespējams, nolūkā to neatdot, jau ir sākusies, un tieši tādēļ komunikācija ar presi gluži tāpat kā ar aizdevējiem ir vienlīdz neērta.

Uzņēmuma mīts

Orange Square Transport LTD ir 2013. gadā Lielbritānijā reģistrēta kompānija, un Crowdestor tīmekļa vietnē atrodamajā reklāmā 2019. gada decembrī tiek izsludināts aizņēmums ar mērķsummu 130 tūkstoši mārciņu. Reklāmā aizdevējiem tiek vēstīts, ka uzņēmumam ir sešas smagās automašīnas un kapitāls nepieciešams flotes palielināšanai vēl par sešām Mercedes-Benz Actros kravas mašīnām. Uzņēmums 2019. gada 1. novembrī esot saņēmis licenci flotes palielināšanai un apkalpojot Lielbritānijas pastu, lielveikalu tīklu Sainsbury, kompānijas Knauf un Walsted. Aizņēmums tiek lūgts uz 18 mēnešiem ar 14% intereses likmi un ar noteikumu, ka procenti tiek izmaksāti ik mēnesi. Ir norāde, ka uzņēmums strādā ar 15% peļņu un spēs izpildīt aizdevuma noteikumus. Papildus tiek pateikts, ka Crowdestor deleģē uzņēmumā direktoru, kas nodrošina pārvaldi, līdz aizņēmums tiks atmaksāts. 123 tūkstoši eiro tiek savākti 2019. gada 12. decembrī, un var sākt skaitīt 18 mēnešus, kuriem būtu jānoslēdzas 2021. gada 12. jūnijā, ja vien no malas pareizi saprotami līguma nosacījumi.


Pēkšņi aktīvs

Lielbritānijas uzņēmumu reģistrs Companies House sniedz atklātu informāciju par Orange Square Transport LTD jebkuram interesentam, un katrs var pārliecināties, ka līdz 2018. gada oktobrim tas ir neliels uzņēmums ar vērā neņemamiem līdzekļiem - dažiem tūkstošiem mārciņu. Uzņēmuma īpašnieks ir Aleksandrs Panteleiko. 2014. gada pārskatā uzņēmuma kontos ir 3832 britu mārciņas, bet vēlākos gados secīgi 469 mārciņas, 579 mārciņas, 616 mārciņu.

2018. gada 6. septembrī A. Panteleiko paliek 33 uzņēmuma daļas, bet Jānis Timma pārņem 67 daļas. 2018. gada pārskatā parādās, ka uzņēmuma kontos ir 13 875 mārciņas, bet 2632 mārciņas ir uzņēmuma nauda. 2019. gada 12. jūnijā Jānis Timma pārņem visas 100 uzņēmuma daļas un A. Panteleiko izstājas no uzņēmuma. Līdz ar šo brīdi uzņēmumā kā direktore sāk darbību Viktorija Ričmonda, kura ir vienīgā britu izcelsmes darbone uzņēmumā.

2019. gada 15. oktobrī, neilgi pirms aizdevuma izsludināšanas, uzņēmumā sāk darboties vēl divi Companies House reģistrēti direktori: Juris Garančs un Līga Garanča. Pusotra gada laikā kompānijas juridiskā adrese tiek mētāta no vienas vietas uz otru, līdz 11. novembrī tā ir Liverpūles ielā 220 Mančestrā, kā tas tiek norādīts aizņēmuma pieprasījumā, lai arī vēl pirms pāris mēnešiem figurēja Blekburnas iela Mančestrā, starplaikā arī Aberdoras iela Ilfordā.

Visinteresantākais ir 2019. gada pārskats, kas iesniegts oktobrī un parāda, ka uzņēmuma kontos ir noticis 108 tūkstošus mārciņu liels apgrozījums. Atlikums uzņēmumā 27 809 mārciņas, ieskaitot 100 mārciņu pamatkapitālu.

Aprīļa joki

Pērnā gada 1. aprīlī no kompānijas direktoru saraksta izstājas Viktorija Ričmonda, un tas ir tikai sākums. 2020. gada 27. aprīlī Jānis Timma izstājas no uzņēmuma un kontroli tajā pārņem Juris Garančs. Proti, Crowdestor pārstāvis pamet aizņēmēja uzņēmumu. 2020. gada 16. jūlijā uzņēmuma adrese tiek mainīta, tas pārceļas uz Romfordu. Pēcāk 2020. gada vasarā J. Garančs labo 2019. gada pārskatu, norādot, ka kontā nekā nav, proti, viss ir parādsaistības un atlikušas vien 100 mārciņas pamatkapitāla, bet 2019. gadā visa nauda izmaksāta. 2020. gadā uz laiku par uzņēmuma direktoru kļūst kāds Raimonds Usklins, bet jau 2021. gada 1. janvārī izstājas no uzņēmuma. Tā kā uzņēmuma 2020. gada pārskats Companies House neparādās, ir grūti spriest, kāda bijusi R. Usklina loma tajā.

2021. gada 3. martā uzņēmuma adrese ir pastkastīte, bet vēlāk Companies House norāda, ka vienīgā sasniedzamā vai inspicēšanas adrese uzņēmumam ir Čelni ceļš 9, Binli, Koventri, kas, visticamāk, ir Jura Garanča dzīvesvietas adrese, jo dabā redzams privātu kotedžu mikrorajons, nevis kāda loģistikas uzņēmuma garāža. Turklāt Jurim Garančam nav atrodama nekāda tieša, dokumentāli apliecināma saikne ar Crowdestor.

Kur ir 123 tūkstoši?

Vienīgais jautājums: kur palika 123 tūkstoši eiro, kurus uzņēmums Orange Square Transport LTD aizņēmās caur Crowdestor platformu? Kopš 2020. gada novembra investori sūrojas, ka procentu maksājumi aizvien vairāk kavējas. Aizdevuma interese bija 14%, kas 18 mēnešos sastāda summu, kas tika atstāta uzņēmuma kontā pēc J. Timmas gada pārskata. Šo summu sākotnēji rezervē atdošanai, visticamāk, lai iegūtu laiku, bet pēc tam labotais pārskats parāda, ka viss ir izņemts un atstātas vienīgi parādsaistības. Proti, iespējams, ka uzņēmuma kontā 2019. gada decembrī ienākusī nauda tur jau pirms tās ienākšanas tika reģistrēta kā parāds Jānim Timmam kā uzņēmuma direktoram un, līdzko tā reāli parādās kontā, arī J. Timma izgaist no kompānijas kopā ar līdzekļiem, atstājot vien procentu maksājumiem nepieciešamo, bet vēlāk arī tas nav vajadzīgs, jo procentus tik un tā sedz platforma. Tā kā J. Timma pats ir platformas īpašnieks, arī saistībā ar nelielā Lielbritānijas transporta uzņēmuma izsludināšanu par maksātnespējīgu paliek vienīgi jautājums, kad to ir izdevīgi darīt. Līdz jūnijam vēl ir laiks, un cerības atgūt naudu gluži tāpat kā citas cerības mirst pēdējās.

Ar lielu varbūtību var minēt, ka Orange Square Transport LTD rīcībā nekad nav bijuši vērienīgi līgumi ar Lielbritānijas pastu vai kādām ietekmīgām kompānijām, kā arī īpašumā nekad nav bijušas reālas - dabā atrodamas - smagās automašīnas. Tāpat, iespējams, pirkuma līgums par sešu jaunu smago automašīnu iegādi vai nomu nekad nav bijis nekas vairāk par papīra lapām. Tomēr tās ir detaļas, kuras grūti pārbaudīt, esot ārpus Lielbritānijas. Saprotams, ka J. Timma no uzņēmuma ar naudu ir izstājies un kā Crowdestor vadītājs aizvien ilgāk vilcina procentu maksājumus aizdevējiem, uz viņu jautājumiem atbildot, tikpat dedzīgi klusējot kā laikrakstam "Diena".

Laiks ir nauda

Kādēļ iespējama šāda vilcināšanās, aizdevēju vazāšana aiz deguna, solījumi bez seguma? Nelaime tāda, ka jomas sakārtošana visā Eiropā tikai notiek.

"Kolektīvās finansēšanas jomā pagājušā gada nogalē ir pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/1503 no 2020. gada 7. oktobra par Eiropas kolektīvās finansēšanas pakalpojumu sniedzējiem uzņēmējdarbībai, ar kuru no šī gada 10. novembra tiks noteiktas vienotas prasības kolektīvā finansējuma pakalpojuma sniedzēju reģistrācijai, darbības veikšanai un uzraudzībai Eiropas Savienībā," informēja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Komunikāciju un finanšu pratības daļas vadītāja Dace Jansone, kura piebilda, ka pūļa finansējuma platformām darbību sākt Igaunijā bijis daudz vienkāršāk nekā pie mums. Proti, prasības Latvijā bijušas krietni augstākas. D. Jansone paredz, ka kopējais ES regulējums padarīs pūļa finansējuma platformu informācijas sniegšanu ieguldītājiem pilnīgi caurspīdīgu, kā arī tiks nodrošināta uzraudzība saskaņā ar vienotām prasībām. Īsi sakot, SIA dibināšana vienā valstī, norēķinu kompānijas dibināšana citā valstī, bet platformas dibināšana vēl trešajā valstī vairs nebūs šķērslis uzraudzībai un, visticamāk, jau šā gada nogalē par jebkādiem līgumu pārkāpumiem FKTK uzdos jautājumus jebkuras pūļa finansējuma piesaistes platformas dibinātājiem.

Crowdestor gadījumā, iespējams, laiks vistiešākajā veidā ir nauda, jo, pieļaujot, ka šī platforma pati ģenerē čaulas uzņēmumus, ir jāsāk izņemt līdzekļus, tāpēc ka atlicis ir tikai nedaudz vairāk par pusgadu. Šobrīd vienīgais ieteikums investoriem ir uzklausīt finanšu ekspertus pirms ieguldīšanas un rūpīgi izpētīt aizņēmēju solījumus.