Kristapu Streiču bija iespējams glābt, simtprocentīgi ir pārliecināts traģiskajā 2. oktobra deltaplāna avārijā, kurā bojā gāja režisors Kristaps Streičs, izdzīvojušais pilots Valērijs, vēsta LNT raidījums "Degpunktā".
Trešdien raidījums mēģināja meklēt atbildes uz jautājumiem par režisora Streiča nāvi 2. oktobrī, kad deltaplāns, kurā režisors filmēja skaistākās Daugavpils vietas, avarēja un ietriecās kokos, ziņo portāls Apollo.lv.
Pilots Valērijs kameras priekšā vēlreiz atceras tās sestdienas traģiskos notikumus - vienā brīdī deltaplāna motors sācis niķoties, lidaparāts aizķēris koku. Esot pietrūcis vien metrs, lai deltaplāns noplanētu netālu esošajā pļavā.
Valērijs redzējis, ka Kristaps siksnās karājas ar galvu uz leju. Viņš pieņem, ka pirms ietriekšanās kokos, Kristaps, iespējams, gribējis no lidaparāta izlēkt, bet viņam bijis bail no augstuma.
Pilots sākotnēji bijis šokā, zvanījis labākajam draugam, lūdzot pēc palīdzības. Valērijs ar Streiču visu laiku runājis, jo sapratis, ka viņam ir grūti, un ir svarīgi viņu noturēt pie samaņas.
No deltaplāna tecējusi degviela, kas sūkusies abu drēbēs.
Aculiecinieku stāsti par glābēju darbībām šokē. Kāds puisis raidījumam stāsta, ka pēc pusotras stundas kopš avārijas uzradušies neieinteresēti un gausi glābēji. Puiši stāsta, ka viņi mierīgi, bariņā pīpējot, devušies cietušo virzienā.
Pilots apgalvo, ka viens no glābējiem esot uzrāpies kokā un sācis ar viņu bezjēdzīgu sarunu, stāstot, ka viņš tūlīt abus no koka nocelšot.
Neskatoties uz to, ka no deltaplāna tecējusi degviela, glābēji esot aizdedzinājuši cigaretes. Kad aizrādīts, lai nesmēķē, jo no lidaparāta tek degviela, viņi atbildējuši: «Mēs esam ugunsdzēsēji, paši arī nodzēsīsim.»
Valdījis haoss, jo neviens nav zinājis, kas īsti jādara. Sākuši lauzt kokus, lai būtu labāka amortizācija, gadījumā, ja deltaplāns kristu. Tad ieradušies Ceļu policijas darbinieki, kuriem tur nemaz nebija jābūt, un kas visu notiekošo - kā šovu - filmējuši ar mobilajiem telefoniem un pat jokojuši. "Kad cilvēka dzīvība karājas mata galā, un tevi filmē ar mobilo, tas ir nenormāli," saka pilots.
Aculiecinieki stāsta, ka šokējis glābēju cinisms - pat režisoram dzirdot, viņi sacījuši, ka viņu vairs neesot vērts glābt. Pilots stāsta, ka vienu brīdi glābējiem pat esot bijusi doma vienkārši nomest Streiču no 16 m augstuma, kas pielīdzināms piecstāvu mājas augstumam.
Valērijs stāsta, ka Streičam kļuvis pavisam slikti, kad sākuši viņu laist lejā, viņš lūdzis, lai pārgriež virvi, lai nebūtu jāmokās.
Neskatoties uz jaudīgajām mašīnām, ugunsdzēsēji mašīnu atstājuši 240 metru attālumā no notikuma vietas. Aculiecinieki uzskata, ka varēja piebraukt vismaz 40 m attālumā no avarējušā deltaplāna.
Daugavpils VUGD pārstāvis "Degpuntam" apgalvo, ka tuvāk piebraukt nevarēja, jo priekšā stāvējušas citu dienestu mašīnas.
VUGD pārstāvis "Degpunktam" arī stāsta, ka viņa instrukcijās neesot rakstīts, "kā jānoceļ cilvēki no kokiem".
VUGD šefs Aivars Pencis uz raidījuma "Degpunktā" tiešraidi ieradās tikai pēc iekšlietu ministres Lindas Mūrnieces lūguma. Pencis uzskata, ka tas ir tikai šovs, kas varētu ietekmēt izmeklēšanas rezultātus.
Pencis ir gatavs veikt nepieciešamos pasākumus, ja tiks pierādīts, ka glābēji tiešām kļūdījušies.
Viņš uzskata, ka vainīgi cietušie, kas apzvanījuši visus radus un draugus, bet nav zvanījuši uz 112, kur pēc telefona varētu noteikt avārijas atrašanās vietu. Sākotnēji sieviete, kas paziņojusi par nelaimes gadījumu, apgalvojusi, ka glābēji nav nepieciešami, tāpēc tie nav braukuši.
Pencis norāda, ka visu sarunu ieraksti ar mediķiem un glābējiem būs pieejami pēc kriminālprocesa beigām.
Pencis pieļauj, ka glābējiem bijusi ciniska attieksme, bet tas neesot būtiskais, kas veicinātu vai traucētu glābšanas darbus. "Kāda sabiedrība, tādi mūsu cilvēki," saka Pencis.
Viņš uzsver, ka glābēji atbraukuši bez aprīkojuma, jo neesot atbilstošas tehniskās iekārtas. "Nav mūsu darbinieki nekādi brīnumcilvēki, kas varētu staigāt pa kokiem," saka Pencis, komentējot neveiksmīgos mēģinājumus glābt režisoru.
Jau ziņots, ka policijā par notikušo sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma nodaļas par noziegumiem pret satiksmes drošību. Izmeklēšana notiek sadarbībā ar Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļu.