Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā

Pasažieriem jāpārkrāmē koferi – no Rīgas lidojošās aviokompānijas maina noteikumus

© Mārtiņš Zilgalvis/ F64 Photo Agency

Daļa aviokompāniju, vēloties paātrināt pasažieru iekāpšanu lidmašīnā, no 1. novembra ievieš jaunu bagāžas pārvadāšanas kārtību. Diemžēl lielākoties tā ir pasažieriem neizdevīga, jo par somu, ko līdz šim varēja uzskatīt par standarta rokas bagāžu un kuru varēja ņemt līdzi ceļojumā bez maksas, piemēram, Ryanair un Wizz Air pasažieriem būs jāmaksā. Savukārt nacionālā aviokompānija airBaltic saviem pasažieriem joprojām ļauj salonā bez maksas ņemt līdzi standarta rokas bagāžu.

Pēdējā gada laikā vairākas aviokompānijas manījušas savus bagāžas pārvadāšanas noteikumus, dažas pat to ir darījušas vairākas reizes pēc kārtas, mulsinot pasažierus.

Ekrānšāviņš no avīzes

Par 3 cm lielāks koferis

Lielākoties noteikumu maiņa bijusi pasažieriem neizdevīgāka, izņemot Latvijas lidsabiedrību airBaltic, kas no šā gada 1. augusta nedaudz palielinājusi izmērus rokas bagāžai, ko katram pasažierim atļauts pārvadāt lidmašīnas salonā. Iepriekš bez maksas lidmašīnas salonā varēja ienest somu vai čemodānu, kura izmēri nepārsniedza 55x40x20 centimetrus, tagad atļautais rokas bagāžas izmērs ir 55x40x23 centimetri.

airBaltic lidojumos joprojām bez maksas ir atļauts pārvadāt vienu rokas bagāžas vienību (55x40x23 cm) un vienu personīgo mantu (30x40x10 cm) ar maksimālo kopējo svaru 8 kg. Lidojot biznesa servisa klasē un pasažieriem ar PINS VIP līmeņa karti bez maksas ir atļauts pārvadāt divas rokas bagāžas vienības (55x40x23 cm) un 1 personīgo mantu (30x40x10 cm). Par personīgajām mantām ir uzskatāma rokassoma, klēpjdatora soma, fotoaparāta soma, beznodokļu zonas iepirkumu maisiņš un lietussargs. Ceļojot ar airBaltic Basic cenas biļeti, reģistrētā bagāža nav iekļauta biļetes cenā, un to ir iespējams pievienot par papildu maksu.

Ar Premium cenas biļeti bez maksas ir atļauts pārvadāt vienu reģistrētās bagāžas vienību līdz 20 kg (100x50x80 cm), un papildu vienības ir iespējams pievienot par maksu. Savukārt, ceļojot ar biznesa klases biļeti, bez maksas ir atļauts pārvadāt divas reģistrētās bagāžas vienības ar kopējo svaru līdz 40 kg (katras vienības izmēri 100x50x80 cm), kā arī vienu sporta aprīkojuma vienību līdz 20 kg saskaņā ar airBaltic noteikumiem. Arī šajā gadījumā papildu bagāžas vienības ir iespējams pievienot par maksu.

Ekrānšāviņš no avīzes

Salonā tukšām rokām

Arī Ungārijas zemo cenu aviokompānija Wizz Air jau pērn palielināja rokas bagāžas izmērus no 42x32x25 cm uz 55x40x23 cm, taču kopš 27. jūlija, tāpat kā iepriekš Ryanair, ekonomiskās klases pasažieriem salonā šo bagāžu ienest neļauj. To bez maksas novieto pie reģistrētās bagāžas. Savukārt pasažieri, kas ir nopirkuši prioritāro iekāpšanu, salonā bez maksas var pārvadāt divas rokas bagāžas vienības - vienu 55x40x23 cm lielu un otru - 40x30x18 cm lielu.

Šī kārtība ir spēkā līdz oktobra beigām, jo 1. novembrī Wizz Air atkal maina bagāžas nosacījumus. Jaunā kārtība garantēšot visiem pasažieriem vienas bezmaksas rokas bagāžas somas, kas nepārsniedz 40x30x20 cm, ienešanu lidmašīnas salonā visos lidojumos. Savukārt pasažieriem, kuri ir iegādājušies pakalpojumu WIZZ Priority, būs atļauts ņemt līdzi salonā arī ratiņsomu (55x40x23 cm). Ņemot vērā klientu atsauksmes un ceļošanas paradumu maiņu, Wizz Air ir ieviesusi desmit kilogramu reģistrējamo somu. Lidsabiedrības ilggadējā statistika liecina, ka vairāk nekā desmit tūkstošus lidojumu gadā ietekmē ar bagāžu saistīta kavēšanās, atklāj Wizz Air tirgvedības vadītājs Juhans Eidhāgens. Turklāt skaitļi parāda, ka pēdējo piecu gadu laikā vidējais uzturēšanās ilgums galamērķī ir nepārtraukti samazinājies un pašlaik trešdaļa Wizz Air ceļotāju izbrauc uz trim dienām vai mazāk.

Tā kā ceļojumi ir īsāki, Wizz Air pasažieri ņem līdzi mazu un kompaktu bagāžu. Trešdaļa pasažieru ir iegādājusies reģistrējamās bagāžas pārvadāšanu, bet tikai septītā daļa ir izvēlējusies salonā līdzņemamo ratiņsomu. Aviokompānija vēsta, ka biļetes ceļojumiem pēc 2018. gada 1. novembra, kas pirms 10. oktobra ir nopirktas bez WIZZ Priority, tiks papildinātas ar bezmaksas 10 kg reģistrējamo somu, savukārt biļetes ar reģistrējamo bagāžu tiks papildinātas ar WIZZ Priority.

Ekrānšāviņš no avīzes

Patērētāji sūdzas

Lielas bažas par bagāžas pārvadāšanu ir arī pasažieriem, kuri ir iegādājušies biļetes lidojumiem ar Ryanair, jo arī šī kompānija jau vairākas reizes ir mainījusi bagāžas pārvadāšanas noteikumus. Kopš šā gada janvāra ekonomiskās klases pasažieri lielāko no rokas bagāžas vienībām vairs nevar ienest salonā un to bez maksas novieto pie nododamās. Savukārt sākot ar šā gada 1. novembri, ekonomiskās klases pasažieri bez papildu maksas varēs lidot tikai ar vienu mazo rokas bagāžas vienību, savukārt lielā soma, ko līdz šim arī varēja nodot bez maksas, turpmāk būs par maksu jānodod reģistrētā bagāžā. Pasažieri, kas iegādājušies Priority Boarding pakalpojumu, arī turpmāk varēs lidmašīnas salonā ņemt divas bagāžas vienības - mazo somu un līdz 10 kilogramus smagu lielāku bagāžu vai koferi.

Aviokompānija savā paziņojumā informē, ka pēc viņiem pieejamajiem datiem 60 procentus pasažieru šīs izmaiņas būtiski neietekmēs, jo jau tagad 30 procenti pasažieru iegādājoties Priority Boarding pakalpojumu, bet 30 procenti ceļo tikai ar mazo rokas bagāžu.

27. augustā paziņojot par bagāžas noteikumu maiņu, Ryanair bija paredzējis, ka jaunie noteikumi būs spēkā arī tiem pasažieriem, kuri biļetes lidojumam jau ir iegādājušies, bet vēlāk tomēr apdomājās un visiem pasažieriem, kas biļetes bija pirkuši līdz 31. augustam lidojumiem pēc 1. novembra, uzdāvināja iespēju 10 kg smago bagāžu pārvadāt kā reģistrējamo bagāžu bez maksas.

Ar jaunajiem noteikumiem lielākā daļa pasažieru ir neapmierināti, jo tas viņiem sadārdzina maksu par lidojumu. Spānijas patērētāju grupa ir iesniegusi sūdzību Valsts Aviācijas drošības aģentūrai (AESA) un Spānijas patērētāju aizsardzības, pārtikas nekaitīguma un uztura aģentūrai (Aecosan) par Ryanair jaunajiem bagāžas noteikumiem. Sūdzības iesniedzēji norāda, ka Ryanair jaunā politika pārkāpj Spānijas aeronavigācijas likumu, kurā teikts, ka «pārvadātājam ir pienākums bez maksas pārvadāt rokas bagāžu, priekšmetus un pakas, ko ceļotājs pārvadā kopā ar sevi». Vienīgie izņēmumi pārvadāšanas aizliegšanai esot drošības apsvērumi, kas saistīti ar objekta svaru vai lielumu saistībā ar gaisa kuģa īpašībām.

Ryanair ir noraidījis pārmetumus, uzsverot, ka neviena aviokompānija neļauj visiem pasažier iem ņemt līdzi salonā visu savu bagāžu.