Maksātspējas krituma dēļ šogad mazāk cilvēku apmeklē autoskolu piedāvātos mācību kursus autovadītāja apliecības iegūšanai.
Šogad arī mazāk cilvēku nekā pērn ieguvuši autovadītāja apliecību, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati.
Autoskolas "Mustangs" direktora vietnieks Kaspars Mālers uzsver, ka šogad ir sarucis apmācīto klientu skaits. Konkrēts samazinājums gan nav aprēķināts, taču šogad klientu skaits visu gadu saglabājies janvāra līmenī, bet janvāris jebkurā biznesā ir "tukšais mēnesis", piebilda Mālers.
Apmācāmo skaits samazinājies visu līmeņu autovadītāja apliecību iegūšanai, informēja autoskolas "Mustangs" direktora vietnieks. Viņš uzsvēra, ka iedzīvotāju interese par autobraukšanas kursiem ir tāda pati kā iepriekš, bet cilvēku iespējas par tiem samaksāt ir mazākas. Autoskola cenšas ar dažādām atlaidēm un akcijām stimulēt interesi un nodrošinās iespējas mācīties.
Mālers prognozēja, ka arī nākamgad autoskolas apgrozījums saglabāsies šī gada līmenī. Uzņēmumam būtu vieglāk strādāt, ja tiktu atvieglots nodokļu slogs un, piemēram, pēkšņi netiktu palielināts pievienotās vērtības nodoklis, atzīmēja autoskolas pārstāvis.
Arī autoskolas "Vanags" administratore Eva Lemešonoka aģentūrai LETA atzina, ka šoruden, salīdzinot ar pērnā gada rudeni, ir samazinājusies interese par mācībām autoskolā. Tiek prognozēts, ka arī ziemā, salīdzinot ar pērno ziemu, būs klientu kritums. Savukārt vasarā audzēkņu skaits bijis apmēram tikpat liels cik pērnvasar.
Kopš pavasara pieaugusi interese par iespēju iegūt tiesības kravas automobiļu vadīšanai. Šo interesi cilvēki pamato ar vēlmi braukt strādāt uz ārzemēm, piemēram, Skandināviju darbavietās, kur nepieciešamas prasmes vadīt kravas automobiļus, informēja autoskolas "Vanags" pārstāve.
Lai piesaistītu interesentus, autoskola "Vanags" piedāvā atlaides teorijas maksai, savukārt braukšanas maksa nemazinās, informēja autoskolas pārstāve.
"DBS Autoskolas" direktore Juta Krīgere aģentūrai LETA pastāstīja, ka cilvēku interese par iespēju iemācīties vadīt automašīnu un apgūt drošas braukšanas prasmes ir tāda pati kā iepriekš, bet ir mainījusies iedzīvotāju maksātspēja. Krīgere esošo situāciju raksturoja ar vārdiem "darba vairāk, naudas mazāk", proti, ir apmācīti vairāk klienti, bet, pielāgojoties esošajai ekonomiskajai situācijai, ir samazinātas pakalpojumu cenas.
Pēc "DBS Autoskolas" direktores teiktā, samazinoties iedzīvotāju maksātspējai, šogad ir mazāk individuālo klientu, līdz ar to lielāku īpatsvaru sniegto pakalpojumu vidū veido īpašie uzņēmumiem radītie kursi. Šogad pārsvarā tiek tirgots kurss ''Statoil eko ceļš'', kas piedāvā autovadītājiem apgūt ekonomiskas braukšanas pamatprincipus un ļauj samazināt degvielas patēriņu. Uzņēmumi ir ieinteresēti sūtīt savus autovadītājus šādos kursos, jo pēc tam ciparos ir labi redzama atdeve - sarūk izdevumi par degvielu, skaidroja Krīgere.
"DBS Autoskolas" direktore novērojusi, ka autoskolu vidū ir parādījusies negodīga konkurence, proti, konkursos parādās spēlētāji, kas piedāvā nodrošināt pakalpojumu par cenu zem pašizmaksas. Šiem uzņēmējiem "galvenais ir vinnēt konkursu un bojāt tirgu, tad domā, kā to izpildīt", uzskata Krīgere.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas statistika liecina, ka šā gada astoņos mēnešos autovadītāja apliecību pirmo reizi ieguvuši 18 269 cilvēki, kas ir par 21% mazāk nekā pērn šajā laika periodā, kad Latvijā tika reģistrēti 23 258 jaunie autovadītāji.
2008.gadā Latvijā autovadītāju apliecības ieguva kopsummā 34 620 jaunie vadītāji.