Lai pārrunātu sadarbības iespējas un meklētu risinājumus Ķīnas un Ziemeļeiropas tranzīta savienojumu izstrādei, Rīgā notika VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un DHL Global Forwarding kopīgi rīkota starptautiska konference Latvija – tikšanās punkts, kas savieno Skandināviju un Ķīnu.
Uzņēmuma DHL Global Forwarding vadītājs Stīvs Huans norādīja, ka Ķīnas ekonomika pašlaik saskaras ar ievērojamiem izaicinājumiem, kas radušies no iepriekšējos gados straujā ekonomikas izaugsmes tempa. Atkarība no fosilā kurināmā, nevienlīdzīgā reģionu izaugsme, kā arī IKP izaugsme, kas balstīta uz investīcijām infrastruktūrā, rada interesi attīstīt ekonomiskās saites un saražoto preču noieta tirgus ārpus Ķīnas, un Latvija varētu nodrošināt savienojumu ar Eiropu, atzina S. Huans. «Latvija būs ļoti, ļoti nozīmīgs transporta mezgls starp Ķīnu un Eiropu,» viņš uzsvēra.
Atklājot pasākumu, ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs akcentēja Latvijas ģeogrāfisko izvietojumu, kas ļauj aktīvi veidot sadarbību gan ar partneriem Baltijas jūras reģionā, gan Austrumeiropas un Āzijas valstīm, arī Ķīnu. Viņš atgādināja, ka Latvija, esot Eiropas Savienības prezidējošā valsts, panāca, ka tiek apstiprināta jaunā Centrālāzijas stratēģija, kur būtiska loma ir arī sadarbībai transporta nozarē. «Šī saruna ir lieliska iespēja pāriet no politiskiem un diplomātiskiem paņēmieniem uz ļoti praktisku sadarbību,» pauda E. Rinkēvičs.
Latviju jau patlaban vieno ciešas saiknes ar Ķīnu un Skandināvijas valstīm, un, lai gan Ķīna ir ģeogrāfiski tāls partneris, līdzšinējā sadarbība transporta nozarē ir parādījusi, ka attālums nav šķērslis sadarbībai, konferences dalībniekiem uzsvēra LR satiksmes ministrs Uldis Augulis. Kā būtiskāko sasniegumu sadarbībā ar Skandināviju ministrs minēja regulāros jūras pārvadājumus, nodrošinot kravu nogādi no Latvijas ostām uz jebkuru Skandināvijas ostu 48 stundu laikā. Savukārt līdz šim attīstītā sadarbība ar Ķīnu ļaujot reālistiski raudzīties uz tālākiem sadarbības projektiem jau vistuvākajā nākotnē. «Mūsu nākamais uzdevums ir nodrošināt līdzvērtīgu kravu plūsmu abos virzienos. Nav noslēpums, ka joprojām no Ķīnas nāk divreiz vairāk kravu nekā no Eiropas uz Ķīnu, un tas ir mūsu izaicinājums - panākt, lai pieaug kravu plūsma no Ziemeļeiropas uz Ķīnu, padarot šo maršrutu konkurētspējīgāku,» piebilda U. Augulis.
Atskatoties uz līdzšinējo sadarbību ar partneriem Ziemeļeiropā un Āzijā, LDz prezidents Edvīns Bērziņš izcēla līgumu parakstīšanu ar vienu no pasaulē lielākajiem loģistikas uzņēmumiem DHL Global Forwarding, Duisburgas ostu, operatoriem RTSB un TransContainer, kā arī vienošanos par sadarbību Horgosas loģistikas mezglā Kazahstānā. «Mēs esam izveidojuši plašu maršrutu tīklu sadarbībā ar partneriem dažādās valstīs un reģionos, un mums jāturpina darbs, lai attīstītu multimodālos pārvadājumus, iesaistot visus transporta veidus,» pauda E. Bērziņš. Tāpat stratēģisko partnerību attīstīšanai ne mazāk svarīga bijusi LDz dalība Astana EXPO 2017 un starptautiskos forumus, kas pagājušajā nedēļā norisinājās Indijā un Irānā, kas papildus maršrutu izveidei no Ķīnas uz Eiropu ļauj piedalīties arī Ziemeļu-Dienvidu transporta koridora izveidē.
Pasākuma noslēgumā norisinājās paneļdiskusija, kurā Satiksmes ministrijas Transporta politikas departamenta direktors Andris Maldups kopā ar SIA LDz Loģistika vadītāju Verneru Lūsi un citiem loģistikas uzņēmumu pārstāvjiem apsprieda izaicinājumus, kādi būtu jāpārvar visām iesaistītajām pusēm, lai sekmētu ātrāku savienojumu izveidi. Dalībnieki apsprieda arī citu maršrutu attīstību tranzīta koridora Ziemeļi-Dienvidi ietvaros, jo īpaši akcentējot LDz un tā meitasuzņēmuma SIA LDz Loģistika vadības vizītes un dalību starptautiskajos forumos Indijā un Irānā pagājušajā nedēļā.