Daugavgrīvā avarējušais tankkuģis negadījuma brīdī bijis bez vadības

© Attēls no saīsinātā Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja ziņojuma

Tankkuģis "Flagman 1", kas pagājušā gada oktobrī uzsēdās uz sēkļa Daugavgrīvā, negadījuma brīdī bijis bez vadības, liecina Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja publiskotais saīsinātais ziņojuma projekts.

2015.gada 9.oktobrī plkst.23 tankkuģis ''Flagman-1'' devās no Rīgas uz Ventspili ar degvielas kravu 1675 kubikmetru apmērā. Kuģim bija jāierodas Ventspilī 10.oktobrī no rīta, lai piegādātu degvielu klientiem. ''Atrodoties uz fārvatera (kanāla centra) vienas jūdzes (1,6 kilometru) attālumā līdz Rīgas ostas ieejas vārtiem, kuģis strauji izmainīja kursu pa kreisi un plkst.00.05 10.oktobrī uzskrēja uz sēkļa pie Daugavgrīvas bākas 60 grādu leņķī pret krasta līniju. Kuģa kapteinim Valsts policijas pārstāvji konstatēja 2,34 promiļu alkohola koncentrāciju izelpām,'' sacīts ziņojumā, norādot, ka kuģim izdevies tikt nost no sēkļa 10.oktobra plkst.11.30.

Negadījumā cietušo personu nav, vides piesārņojums vai bojājumi kuģa korpusam netika konstatēti. "Flagman 1" ir būvēts 1982.gadā Norvēģijā, tas ir 80,2 metrus garš un 13,3 metrus plats. Kuģa īpašnieks un operators - SIA ''Fast Bunkering''.

''Kompānija īsteno kuģa ekspluatāciju saskaņā ar konvencionālām prasībām. Uz kuģa darbojas drošības menedžmenta (SMS) sistēma. Kompānija aizliedz alkohola glabāšanu un lietošanu uz kuģiem, un kuģa kapteinis ar savu parakstu apliecināja informētību par šīm kompānijas prasībām 2013.gada 13.septembrī. Pirms plānota kuģa reisa uz Ventspili visas kuģa sagatavošanas pārbaudes lapas tika aizpildītas un parakstītas. Kapteinis atradās uz tiltiņa un vadīja kuģi viens, bez sardzes stūrmaņa pretēji kompānijas apstiprinātām darba instrukcijām. Analizējot kuģa kustību laika periodā no plkst.23.55 9.oktobrī līdz plkst.00.05 10.oktobrī, var secināt, ka piecas līdz septiņas minūtes pirms uzsēšanās uz grunts kapteinis nav kontrolējis kuģa kursu,'' Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs secinājis analīzē.

Vienlaikus tajā pausts - kapteiņa apgalvojums par uzmanības novēršanu saistībā ar ienākošu tālruņa zvanu no kompānijas vadības nesakrīt ar datiem no mobilo sakaru operatora. Operatora noradītā tālruņa pēdējais zvans fiksēts 45 minūtes pirms notikuma. Tāpat ''Flagman 1'' novirze no fārvatera nenotika pēc izmainīšanās pretējos kursos ar ostu velkoņiem Sfinksa un Stella plkst.23.55, kas arī nesakrīt ar kapteiņa apgalvojumu.

''Kompānijas novērtējums kuģa kapteinim ir ''teicami'' (Annual Appraisal Report) visos iepriekšējos gados. Latvijas Jūras administrācijas izsniegta ''Apliecība par kuģa minimālo sastāvu'' nosaka septiņus apkalpes locekļus piekrastes kuģošanai, bet apliecībā ir iekļauta speciālā atzīme par to, ka, kuģojot ostas akvatorijā, var būt pieci apkalpes locekļi (bez sardzes stūrmaņa un mehāniķa). Analizējot kuģa ekspluatācijas intensitāti saskaņā ar ierakstiem navigācijas sardzes žurnālā, kā arī pēc intervijām ar kuģa apkalpes locekļiem, birojs secina, ka piecu cilvēku apkalpei var rasties pārslodze un nogurums. 2016.gada februārī kompānija iesniedza birojam rakstisku ziņojumu, ka septiņi apkalpes locekļi strādās uz kuģa neatkarīgi no kuģošanas rajona,'' klāstīts analīzē.

Biroja slēdzienā secināts, ka negadījuma tiešais cēlonis ir kuģa vadības (stūrēšanas, kursa kontroles) neesamība laika periodā no plkst.23.58 līdz plkst.00.05, savukārt veicinošie apstākļi - kuģa kapteiņa alkohola lietošana pirms negadījuma, kā arī kuģa darba instrukciju neievērošana. Atbilstoši tai uz tiltiņa bija jāatrodas diviem cilvēkiem (kapteinim un sardzes stūrmanim), taču kapteinis atradās uz tiltiņa un vadīja kuģi viens.

Birojs rekomendē kuģa īpašniekam identificēt riskus saistībā ar disciplīnu uz kuģa (alkohola lietošana un darba instrukciju nepildīšana), kā arī izstrādāt risku kontroles pasākumus personāla menedžmenta sistēmā.

Savukārt Latvijas Jūras administrācijai birojs iesaka atjaunot tankkuģa ''Apliecību par minimālo sastāvu'', izņemot speciāli piezīmi, kas atļauj, kuģojot tikai ostas akvatorijā, minimālajā sastāvā neiekļaut sardzes stūrmani un sardzes mehāniķi.

''Fast Bunkering'' dibināts 2007.gadā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 4 953 603 eiro, bet īpašnieks - Nīderlandes Antiļās reģistrēta kompānija ''CNP Investments N.V.''. Pērn ''Fast Bunkering'' strādāja ar 83,356 miljionu eiro apgrozījumu un guva 335 851 eiro peļņu.

Latvijā

Valsts amatpersonu deklarācijas vēsta, ka Latvijas Bankas prezidenta amata kandidātam 2022. un 2023. gadā pamatdarbs bijis nevis "Altum" valdes priekšsēdētāja amats, bet gan valdes priekšsēdētāja amats Rīgas Stradiņa universitātē. Lai gan lielākos ienākumus (algu) šajā periodā R. Bērziņš guvis tieši "Altum" valdes priekšsēdētāja amatā, deklarācija no "Altum" kā pamatdarba pēdējo reizi iesniegta VID tālajā 2021.gadā.

Svarīgākais