Pārvadātāji bažīgi par arvien rūkošo pasažieru skaitu sabiedriskajā transportā

© f64

Latvijas pasažieru pārvadātāji ir bažīgi par arvien rūkošo pasažieru skaitu sabiedriskajā transportā, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks.

Viņš skaidroja, ka pārvadāto pasažieru skaits Latvijā pēdējos gados krīt 4-6% robežās gadā un tendence turpinās arī šogad. Tas saistīts ar cilvēku pārvākšanos uz reģionālajiem centriem, kas nozīmē, ka laukos paliek mazāk cilvēku un attiecīgi arī ir mazāk pasažieru sabiedriskajā transportā. Tāpat būtisks faktors ir salīdzinoši zemās degvielas cenas, kas mudina cilvēkus sēsties pie privāto automašīnu stūres tā vietā, lai izmantotu sabiedrisko transportu.

Pēc Ošenieka teiktā, krītošais pasažieru skaits būtiski ietekmē nozares uzņēmumu apgrozījumu un tālākos attīstības plānus. Turklāt pakalpojuma cenas nosaka valsts, un patlaban nav paredzēts tās celt - tikai pabeigt cenu izlīdzināšanu starppilsētu un vietējās nozīmes pārvadājumos.

Vienlaikus asociācijas prezidents pauda, ka nopietna problēma nozarē joprojām ir zaudējumu kompensēšana, kas nenotiek nepieciešamajā apmērā. LPPA ieskatā budžetā jāparedz tāds finansējums, par kādu ir veikts pasūtījums.

Ošenieks klāstīja, ka valsts vēlas lielu pakalpojuma apmēru, augstu kvalitāti ar bezvadu internetu, elektroniskajiem tablo un kondicionieri, bet vienlaikus grib, lai ir zemas izmaksas un lai valsts var noteikt tarifus. Lai būtu pilnībā nosegti pārvadātāju zaudējumi, nepieciešami trīs miljoni eiro.

LPPA vadītājs piebilda, ka nozare var attīstīties, ja pasūtītājs saprot, ko ir pasūtījis, un var par pasūtīto samaksāt.

Tāpat viņš vērsa uzmanību uz to, ka 2020.gadā beidzas vairums līgumu par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu, taču uzņēmumi jau tagad vēlētos dzirdēt, ar ko rēķināties pēc tam. Uzņēmumiem ir ļoti smagi strādāt, ja ir trīs vai četri gadi līdz līguma beigām nozarē, kur autobusa vidējais kalpošanas ilgums ir astoņi līdz 12 gadi.

Ošenieks uzsvēra, ka valstij jāslēdz ilgtermiņa līgumi par šiem pakalpojumiem, lai pārvadītāj zinātu, ar ko rēķināties, un varētu plānot attīstību.

LPPA mērķis ir veicināt un saglabāt pasažieru pārvadājumus, kā arī darboties pasažieru autopārvadājumu attīstībā un to efektivitātes paaugstināšanā.

Latvijā

Šodien "Latvenergo" ēkā Pulkveža Brieža ielā tika pasniegtas AS "Latvenergo" un Latvijas Zinātņu akadēmijas Gada balvas enerģētikā. Ar gada balvām enerģētikā tiek apbalvoti jaunie zinātnieki, kuri piedāvā inovatīvus risinājumus, tāpat apbalvoti pētījumi ar būtisku devumu enerģētikas attīstībā, kā arī tiek godināts mūža ieguldījums, piešķirot Alfrēda Vītola balvu.

Svarīgākais