"Latvijas Dzelzceļš" (LDz) kopā ar Čehijas kompāniju "CZ loko" un Kanādas uzņēmumu "Ballard Power Systems" parakstījis saprašanās memorandu, kas paredz apvienot pieredzi, lai izstrādātu tehnoloģisko risinājumu un Latvijā ražotu ūdeņraža-elektrisko lokomotīvi uz "ČME3" manevru lokomotīves bāzes.
Kā aģentūru LETA informēja LDz, ekspluatējot pārbūvēto manevru lokomotīvi, plānots samazināt trokšņa emisiju un vibrāciju līmeni, kā arī pilnībā samazināt dzinēja radīto izmešu daudzumu.
LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš skaidro, ka ar ūdeņradi darbināmas lokomotīves mūsdienās vairs nav zinātnisks eksperiments vai futūristisks sapnis. Tā esot realitāte, kurā apvienotas mūsdienu tehnoloģijas un zināšanas. Pāreja uz ūdeņradi kā enerģijas nesēju iezīmējot jauna tehnoloģiska laikmeta sākšanos transporta segmentā, ko raksturo "efektīva energoresursu izmantošana un apkārtējās vides piesārņojuma samazināšana".
Sadarbībā ar "CZ loko" līdz šim veiksmīgi esot realizēti divi ritošā sastāva modernizācijas projekti. Faktiski no jauna esot uzbūvētas gan manevru lokomotīves "ČME3M", gan arī maģistrālā dīzeļlokomotīve "2M62UM".
Projektā paredzēts piesaistīt LDz meitaskompāniju SIA "LDz Ritošā sastāva serviss", kas ar tās rīcībā esošajiem resursiem spētu veikt lokomotīves pārbūvi, "CZ loko" nodrošinātu nepieciešamās sastāvdaļas un izstrādātu projekta dokumentāciju, savukārt "Ballard Power Systems" esot ūdeņraža kurināmo elementu sistēmas ražotājs un piegādātājs. Projekta izstrādē zinātniski tehnisko atbalstu sniegs arī Latvijas Zinātņu akadēmija.
Līdzīga veida projekti jau realizēti Lielbritānijā, ASV, Dānijā, Japānā, Vācijā, Indijā, Ķīnā un Dienvidāfrikā.
Eiropas Komisija ir norādījusi uz nepieciešamību līdz 2050.gadam samazināt CO2 emisiju līmeni transporta nozarē par 60%. Ūdeņraža tehnoloģijas ir ilgtermiņa energorisinājums, jo tās ražošanā var izmantot visus primāros energoresursus.
Kā ziņots, LDz iepriekš arī nolēmis modernizēt 14 savu laiku nokalpojušas lokomotīves, jo šādi atjaunot ritošo sastāvu varot divreiz lētāk, nekā iegādājoties jaunas. Investīciju apmēri netiek atklāti, taču, ņemot vērā, ka jauna lokomotīve varētu maksāt mazāk par trim miljoniem eiro, var lēst, ka katras lokomotīves modernizēšana maksās ap 1,5 miljoniem eiro. Lokomotīves tikšot pilnībā pārbūvētas tieši LDz vajadzībām. Līdzīgi esot atjaunotas arī manevru lokomotīves. Šo darbu veikusi Čehijas kompānija "CZ Loko", un sadarbība tikšot turpināta. Modernizācijas darbi notikšot tepat Latvijā.
14 lokomotīvju atjaunošana plānota līdz 2018.gadam. Kopumā LDz saimniecībā esot ap 500 lokomotīvēm. Kā uzsver uzņēmumā, neatkarīgi no tā, kad un kuri dzelzceļa posmi tiks elektrificēti, šīs 14 dīzeļlokomotīves uzņēmumā būs nepieciešamas.
Koncerns LDz sastāv no valdošā uzņēmuma VAS "Latvijas dzelzceļš" un piecām meitassabiedrībām - AS "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmuma SIA "LDZ ritošā sastāva serviss", kā arī apsardzes uzņēmuma SIA "LDZ apsardze".