Latvijā uzbūvēta 100 gadus vecas lidmašīnas kopija

Entuziastu grupa trīs gadu laikā pēc oriģināliem rasējumiem un tā laika tehnoloģijas izveidojusi 100 gadus vecas lidmašīnas kopiju, aģentūrai LETA pastāstīja projekta pārstāvis Guntars Senkāns.

Slavenā konstruktora Anrī Farmāna 1910.gadā radītā lidaparāta "Farman 4" kopija aprīkota ar 1912.gada oriģinālu dzinēju.

Pasaulē līdz šodienai nav saglabājies neviens oriģināls lidaparāts "Farman-4", bet Latvijā dažu pēdējo gadu laikā pēc oriģinālajiem rasējumiem un ievērojot tā laika tehnoloģijas tāds ir uzbūvēts no jauna.

Šim lidaparātam ir uzstādīts oriģināls 1912.gadā ražots motors "Curtiss-ox", kas bija darba kārtībā jau pirms restaurācijas. Šis, iespējams, ir vienīgais šāds saglabājies motors pasaulē, norādīja Senkāns.

Visu "Farman-4" rasējumu atrašana dažādos Krievijas arhīvos aizņēmusi vairāk nekā 15 gadus, bet paša lidaparāta būve - apmēram trīs gadus.

Uzbūvēto lidaparātu varēs aplūkot sestdien, 12.septembrī, plkst.15 Ādažu lidlaukā.

Pirmais modelis "Farman-4" izgatavots 1910.gadā Francijā. Ar saviem aerodinamiskajiem risinājumiem "Farman-4" būtiski ietekmēja aviācijas attīstību pasaulē. Tas tika atzīts par drošāko lidaparātu pasaulē un ieteikts rūpnieciskai ražošanai un pilotu apmācībai. Savā popularitātē tas pārspēja gan brāļu Raitu lidaparātus, gan arī visus pārējos tajā laikā būvētos lidaparātus Eiropā.

"Farman" tipa lidaparāti aktīvi tika būvēti ne tikai to dzimtenē Francijā, bet arī citās Eiropas valstīs. Skaitliski visvairāk šo lidaparātu tika uzbūvēts Francijā un Krievijā.

"Farman-4" varētu nosaukt par aviācijas ēras triumfa gājiena sākumu pasaulē. "Farman" tipa lidaparātiem pieder tā laika absolūtie rekordi ātruma, augstuma un tāluma lidojumos. Lielai daļai valstu tieši ar "Farman-4" saistās aviācijas attīstība. Šo valstu skaitā ir arī Latvija, kas tajā laikā bija Krievijas impērijas sastāvā.

Rīgā, tagadējā Valmieras ielā, tika izveidotas aviodarbnīcas. Vienu no šādām darbnīcām izveidoja Lidija Zvereva, kura bija pirmā pilote-sieviete cariskajā Krievijā. Līdz pirmajam pasaules karam Zverevas darbnīcā izgatavoja apmēram 80 lidaparātus, no kuriem lielākā daļa bija tieši "Farman" tipa lidaparāti. Latvijā ar "Farman-4" lidaparātiem notika regulāri lidojumi un pilotu apmācība.

Ar "Farman-4" lidot mācījušies vairāki pazīstami Krievijas piloti, kā arī leģendārais pilots kapteinis Jēzups Baško, kurš bija Pirmā pasaules kara laika lielākās lidmašīnas "Iļja Muromietis" komandieris.

Sākoties Pirmajam pasaules karam, aviodarbnīcas tika evakuētas uz Sanktpēterburgu. Krievijā "Farman-4" lidojumiem tika izmantots līdz 1919.gadam.

Svarīgākais