Sārts: NATO mērķis nav pret propagandu cīnīties ar propagandu

© F64

NATO stiprina savas spējas darboties stratēģiskās komunikācijas jomā un ir dažādi plāni un idejas, aģentūrai LETA apliecināja NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra vadītājs Jānis Sārts.

Lūgts komentēt mediju rīcībā nonākušos plānus, kuros pausts, ka NATO apsver iespēju cīnīties pret Krievijas "informācijas ieročiem", radot jaunu, spēcīgāku komunikācijas nodaļu un domājot par sensitīvu materiālu atslepenošanu, Sārts norādīja, ka pastāv dažādi plāni un idejas šajā jomā.

"Mēs arī redzam, kā ik dienu stiprinās kopējā NATO kapacitāte sadarboties," viņš sacīja. "Tomēr gribētos uzsvērt to pašu, ko ir teikusi [NATO preses sekretāre Oana] Lungesku kundze, - mūsu mērķis nav pret propagandu cīnīties ar propagandu," piebilda Sārts.

Jau vēstīts, ka mediju rīcībā esošajos plānos izklāstīts, kā militārās taktikas - pretinieku izprašana un pēc tam ārvalstu auditoriju ietekmēšana - var kļūt par daļu no NATO komunikāciju vadības. 23 lappuses garais dokuments atspoguļo diskusijas, kas jau labu laiku norisinās NATO.

Organizācija, pašas vārdiem runājot, apsver "stratēģiskos naratīvus, kas ved pie saskaņotiem vārdiem un rīcības (..), pienācīgi adaptētus un kulturāli pielāgotus, lai saplūstu ar visām auditorijām un pretdarbotos pretējiem naratīviem".

Lielbritānija un citas valstis atbalsta šo ideju, bet ASV ir piesardzīgas pret jebkuru stratēģiju, kas var tikt iztulkota kā propaganda.

Amatpersonas norādījušas, ka ticība NATO ir atkarīga no tā, cik organizācija ir atvērta un patiesa.

"Viens no galvenajiem NATO principiem ir, ka mēs nevaram cīnīties pret propagandu ar vēl lielāku propagandu," norādīja NATO preses sekretāre Oana Lungesku.

Krievija ir ieguldījusi lielus pūliņus un līdzekļus, lai izveidotu mediju organizāciju "Sputnik" Kremļa propagandas izplatīšanai Rietumu pasaulē.

Krievija arī aktīvi darbojas internetā, dažādos sociālajos medijos, piemēram, tviterī.

NATO ierosinājumi piedāvā ātrāk atslepenot attēlus, kas apliecinātu NATO brīdinājumus, kā arī aktīvāk komunicēt sociālajos medijos.

Pēc Krievijas veiktās Krimas okupācijas NATO publiskoja fotogrāfijas, kurās redzami Krievijas spēki pie Ukrainas robežas, bet tie bija komerciālo satelītu attēli un tika publiskoti ilgāk nekā mēnesi pēc pussalas aneksijas.

"Viņi (krievi) var radīt virtuālo realitāti, kuras mērķis ir radīt apjukumu un sasniegt konkrētus mērķus," norādīja kāds Rietumu diplomāts.

Tomēr pastāv arī viedoklis, ka ar to nepietiks, ņemot vērā tā dēvēto zaļo cilvēciņu parādīšanos un izmantošanu karadarbībā.

Stratēģiskā komunikācija ietver dažādu līdzekļu saskaņošanu, informējot medijus un sabiedrību, kā arī tā dēvētās psiholoģiskās operācijas, lai ietekmētu sabiedrības viedokli un veidotu atbalstu operācijām un politikām.

NATO sarunas par jaunu politiku varētu sākties vēl pirms jūlijā Varšavā paredzētā samita, kur daži cer jau uz tās apstiprināšanu.

Latvijā

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Svarīgākais