Latvijas Televīzija (LTV) pārsūdzēs Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) lēmumu par 5000 eiro naudas sodu saistībā ar raidījumu "Zili brīnumi", jo uzskata to par bīstamu precedentu, aģentūru LETA informēja LTV komunikācijas speciāliste Agita Pudule.
LTV kategoriski nepiekrīt NEPLP lēmumam piemērot administratīvo sodu par pieļautajiem pārkāpumiem bērnu raidījumā "Zili brīnumi" un to pārsūdzēs likumā noteiktajā kārtībā, šodien paziņojis LTV valdes loceklis Sergejs Ņesterovs.
Viņaprāt, šis lēmums pēc savas būtības ir absurds un iezīmē ļoti bīstamu tendenci. "Tas nozīmē, ka mēs vairs bērniem nevarēsim rādīt, kā tiek cepta maize vai gatavots siers, jo katrs maizes klaips un katrs siers pēc pagatavošanas ir līdzīgs kādam komerciāli ražotam maizes kukulītim vai sieram. Ļoti ceram, ka šī juridiskās kvalitātes ziņā diskutablā lēmuma pamatā nav kāda "jauna NEPLP politika" attiecībā uz LTV saturu un redakcionālo neatkarību," uzsvēra Ņesterovs.
LTV uzskata, ka administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtais NEPLP lēmums ir atceļams un lieta izbeidzama, jo LTV nav ievietojusi raidījumos "Zili brīnumi" slēpto reklāmu. Raidījumos atsevišķi produktu nosaukumi tika minēti saskaņā ar raidījuma saturisko koncepciju. Tā paredzēja izveidot īpašu raidījuma sadaļu jeb sižetu rubriku "Kā tas top?". Šajā rubrikā mazie skatītāji, piemēram, tika iepazīstināti ar to, kā tiek ražoti cepumi "Selga" un biezpiena sieriņi "Kārums". Tieši šī iemesla dēļ raidījumā ir tikuši pieminēti šo produktu nosaukumi. LTV mērķis nav bijis šo produktu popularizēšana, bet gan skatītāju iepazīstināšana ar produktu ražošanas procesu.
Savukārt par raidījuma nosaukumu tika izvēlēts biedrības "Vidzemes inovāciju un uzņēmējdarbības centrs" zīmols "Zili brīnumi", ņemot vērā, ka šis zīmols ir plaši atpazīstams jauniešu auditorijai un jauniešu uztverē cieši saistās ar zinātkāres centra "Zili brīnumi" pamatdarbību - jauniešu intereses veicināšanu par eksaktajām zinātnēm, kas tieši sakrita ar LTV raidījuma mērķi un kas LTV ieskatā šī iemesla dēļ varēja piesaistīt raidījumam papildu jauniešu auditoriju, informēja Pudule.
Viens no iemesliem, kāpēc tieši neatkarīgā producenta SIA "Brīvdienas" piedāvājums uzvarēja LTV rīkotajā konkursā "Par populārzinātniska raidījuma bērniem izveidi LTV" , bija neatkarīgā producenta piedāvājums raidījumus veidot partnerībā ar biedrību "Vidzemes inovāciju un uzņēmējdarbības centrs", kuras zinātkāres centram "Zili brīnumi" ir uzkrāta unikāla pieredze bērnu izziņu veicinošu aktivitāšu īstenošanā.
LTV uzsvēra, ka saskaņā ar biedrības "Vidzemes inovāciju un uzņēmējdarbības centrs" statūtiem biedrības mērķis ir veicināt jauniešu interesi par tehniskajām un eksaktajām zinātnēm, biedrība likumā noteiktajā kārtībā ir ieguvusi sabiedriskā labuma organizācijas statusu, saskaņā ar Biedrību un nodibinājuma likuma 2.panta pirmo daļu tā ir nodibināta statūtos noteikto mērķu sasniegšanai un tās mērķis nav peļņas gūšana, informēja Pudule.
Kā ziņots, pagājušās nedēļas sēdē NEPLP nolēma piemērot 5000 eiro administratīvo sodu LTV par pieļautajiem reklāmas pārkāpumiem raidījumos "Zili brīnumi", aģentūru LETA iepriekš informēja NEPLP Informācijas centra vadītāja Agnese Berga.
Izskatot administratīvā pārkāpuma lietu, NEPLP konstatēja, ka LTV1 pārraidītajos raidījumos "Zili brīnumi", kuri bija ēterā no 2014.gada oktobra līdz šā gada februārim, pieļauti vairāki pārkāpumi. Raidījumu vizuālais noformējums atgādina zinātkāres centra "Zili brīnumi" noformējumu, raidījuma pauzēs tiek pārraidīts tā nosaukums ar zinātkāres centra "Zili brīnumi" vizuālo fonu.
Tāpat arī vairākos raidījumos redzami dažādi produkti un produktu zīmoli, to demonstrēšana vērtējama kā slēpti audiovizuāli komerciāli paziņojumi - atbilstoši Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (EPLL) sniegtajai slēptu audiovizuālu komerciālu paziņojumu definīcijai, iepriekš informēja Berga.