Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) ir neizpratnē par atsevišķu bijušo "Pasažieru vilciena" (PV) valdes locekļu vēlmi ar publisku retoriku mazināt savu atbildību par jauno vilcienu konkrētu līgumu noslēgšanas rezultātā nodarīto kaitējumu sabiedrībai un mēģinājumu savu atbildību pārlikt uz ministriju.
Lai gan Valsts kontrole ir norādījusi arī uz trūkumiem Satiksmes ministrijā kapitāldaļu pārvaldības jautājumos, tas nemainot valdes locekļu atbildības apjomu par pašu veiktajiem neveiksmīgajiem iepirkumiem un noslēgtajiem līgumiem, uzsver ministrs.
Kā skaidro Matīss, konkrētajā lietā Satiksmes ministrija pilnībā sadarbojas ar attiecīgajām izmeklēšanas institūcijām, kā arī ir sniegusi visu pieprasīto informāciju un izsniegusi prasītos dokumentus.
Matīss norāda, ka gan valsts kapitāla daļu turētāja, gan arī valsts kapitālsabiedrības valdes locekļa pienākumus un atbildību nosaka Komerclikums un nu jau spēku zaudējušais likums "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām".
Kā ziņots, bijušā PV valdes priekšsēdētāja Nila Freivalda advokāts Normunds Duļevskis vērš uzmanību uz toreizējā Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra, tagadējā satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) atbildību par PV iepirkumiem.
Pēc Duļevska domām, bijušie "Pasažieru vilciena" (PV) valdes locekļi neesot jāvaino neveiksmīgā jauno vilcienu iepirkuma norisē, jo Valsts kontroles ziņojums pierādījis, ka visas problēmas un cēlonis ir meklējams kapitāldaļu turētājā - tātad SM.
Uz jautājumu, vai vainīga ir SM kopumā vai konkrēta amatpersona, Duļevskis norāda, ka tas esot jāpēta sīkāk, taču esot skaidrs, ka daļu turētājs bija valsts sekretārs, un toreiz šo amatu ieņēma Matīss. Tagad Matīss esot augsta ranga politiķis, proti, satiksmes ministrs, tādēļ esot jautājums, vai izmeklētājs spēs lietu adekvāti izmeklēt un noteikt Matīsa atbildību šajā lietā. Duļevskis arī uzsvēra, ka viņa pārliecība ir, ka vainīgie ir jāmeklē augstāk par jebkuru no vadošajiem "Pasažieru vilciena" darbiniekiem.
Kā ziņots, Valsts policija (VP) atzinusi četrus PV bijušos valdes locekļus par aizdomās turētajiem saistībā ar pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu. VP preses pārstāvis Toms Sadovskis aģentūrai LETA apstiprināja, ka Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde (ENAP) šajā kriminālprocesā pagājušā gada decembrī atzinusi četras personas par aizdomās turētajām pēc Krimināllikuma 318.panta 2.daļas redakcijā, kas bija spēkā līdz 2013.gada martam. Minētais Krimināllikuma pants paredz atbildību par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, un likumā noteiktais maksimālais sods par šādu noziegumu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz astoņiem gadiem.
2012.gada aprīlī PV un Spānijas ražotājs CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. 2012.gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jau 2012.gada oktobrī SM sasauktajā PV akcionāru sapulcē tika nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā.