Kampars ir pārliecināts, ka jautājums par Latvijas dalību "World Expo 2010" tiks atrisināts

Ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) ir pārliecināts, ka jautājums par noslēgtā līguma ar SIA "Aerodium" par Latvijas dalības "World Expo 2010" projekta apdrošināšanu tiks atrisināts.

Biznesa portālam "Nozare.lv" ekonomikas ministrs uzsvēra, ka valsts noslēgtais līgums ar "Aerodium" 2,55 miljonu latu vērtībā ir pietiekami liels, lai būtu pilnīgi skaidrs, ka apdrošināšana ir nepieciešama, kas nodrošinātu, lai valsts necieš zaudējumus, ja projekts netiktu īstenots.

"Diemžēl situācija ir izveidojusies tāda, ka konkrētā komersanta nepienācīgo ķīlas iespēju dēļ apdrošinātāji nelabprāt vēlas šo darījumu apdrošināt, bet es no savas puses darīšu visu, lai aizstāvētu valsts intereses un nodrošinātu Latvijas dalību "World Expo 2010," apņēmību pauda Kampars.

Kampars pats personīgi jau pirms trīs dienām ir iesaistījies sarunās ar vairākiem apdrošinātājiem, lai vienotos un atrastu labāko risinājumu. Viens no variantiem, kas tiek izskatīts, ir apdrošināšanu neprasīt par visu summu, bet to veikt pa daļām.

Līgumā savukārt ir pieļaujami tikai tehniski labojumi, bet prasība pēc apdrošināšanas tikšot saglabāta.

"Mēs no savas puses izdarīsim visu, lai apdrošināšanu panāktu. Par to liecina arī tas, ka jau tagad, apzinoties laika trūkumu, darām "Aerodium" vietā darbu, meklējot apdrošinātājus un brokerus, lai pēc iespējas ātrāk projekts virzītos uz priekšu," norādīja ministrs, sakot, ka arī pašiem uzņēmējiem šajā situācijā būtu jābūt aktīvākiem.

"Nozare.lv" jau ziņoja, ka "Aerodium", ar kuru noslēgts līgums 2,55 miljonu latu vērtībā par vertikālā vēja tuneļa būvi un Latvijas paviljona izveidi starptautiskajā izstāde "World Expo 2010", nav izdevies apdrošināt līguma izpildi, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "Aerodium" valdes loceklis un līdzīpašnieks Ivars Beitāns.

Līguma izpildes apdrošināšana kā viens no punktiem iekļauts ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA) noslēgtajā līgumā. Tas paredz, ka "Aerodium" jāapdrošina projekts, lai tā neizpildes gadījumā projekta finansētāji varētu atgūt ieguldīto naudu.

Tomēr visi Latvijas lielākie apdrošinātāji, pie kuriem "Aerodium" vērsās, apdrošināšanu atteica, jo "Aerodium" nespēja nodrošināt ķīlu. Citā valstī apdrošināt projektu neesot iespējams.

Beitāns sacīja, ka, lai projektu varētu īstenot, jāmaina šis līguma nosacījums, citādi "legālā ceļā mēs valsts finansējumu nevaram dabūt un viss projekts apstājas", kas savukārt nozīmē, ka arī Latvijas dalība izstādē "World Expo 2010" apdraudēta un pie sliktākā attīstības scenārija to nebūs iespējams nodrošināt.

Atbildot uz jautājumu, kāpēc līguma noslēgšanas brīdī uzņēmums neizvērtēja savas iespējas nodrošināt atbildības apdrošināšanu, Beitāns teica, ka līgums tika parakstīts ļoti ātrā tempā un juristiem neesot bijusi iespēja pilnīgi iepazīties ar tā nosacījumiem. Tāpat viņš nebija gaidījis, ka saņems atteikumu no visiem apdrošinātājiem.

"Aerodium" līdzīpašnieks informēja, ka pašlaik norit sarunas ar Ekonomikas ministriju un LIAA par iespējām mainīt šo līguma punktu. Prognozēt, vai līguma nosacījumi varētu tikt mainīti, viņš nevēlējās, sakot, ka visi valsts iestāžu pārstāvji ir ieinteresēti šo jautājumu risināt, tomēr neviens nevēloties uzņemties atbildību un riskēt.

"Cilvēcīgi es saprotu, ka neviens nevēlas riskēt ar savu vārdu vai statusu, tomēr sajūtu līmenī šķiet, ka valstij šīs projekts un dalība izstādē nav svarīga," pauda Beitāns, uzsverot, ka darījums tiešām ir riskants un ir saprotama lielā piesardzība no valsts puses.

Vienlaikus viņš kritizēja kopējo projekta virzību, jo valstij jau gadu esot bijusi iespēja pārliecināties par "Aerodium" spējām un uzticamību, tāpēc daļēji nav saprotams, kāpēc pašam uzņēmumam vēl ir jānodrošina apdrošināšana. Tāpat viņam nav izprotama valsts vilcināšanās, atliekot galveno lēmumu pieņemšanu līdz pēdējām brīdim.

Riska faktors darījumā esot laiks, jo pastāv iespējamība, ka, ja paviljona būvniecība netiek uzsākta paredzētajā laikā, tad projektu nebūs iespējams nodrošināt pilnā apmērā, jo pēc "World Expo" noteikumiem būvniecības darbi ir jāpabeidz līdz marta beigām un vēlāk nekādi būvniecības darbi nav pieļaujami. Tāpat projekts esot tehnoloģiski sarežģīts un nav iespējams paredzēt iespējamās problēmas.

Beitāns informēja, ka arī patlaban Ķīnā atrodas trīs uzņēmuma pārstāvji, kuri slēdz līgumus ar apakšuzņēmējiem, lai līdz decembra beigām būtu pabeigti paviljona pamati. Ja būs iespējams mainīt līguma nosacījumus, tad darbus varēšot pabeigt laikā, jo daļa no metāla konstrukcijām, kas nepieciešamas, ir jau gatavas.

Pēc "Aerodium" veiktajiem aprēķiniem, viņi projekta īstenošanā ir ieguldījuši jau gandrīz 200 000 latu, kas izmantoti gan arhitektu, dizaineru, menedžeru vizīšu nodrošināšanai Ķīnā, gan metāla konstrukciju izgatavošanai.

Saskaņā ar noslēgto līgumu ar LIAA "Aerodium" 500 000 latu finansējumu no valsts vajadzēja saņemt novembra beigās vai decembra sākumā.

"Aerodium" pārstāvis pauda pārliecību, ka pie scenārija, ja Latvijas dalība izstādē nebūs iespējama, lielākā zaudētāja būs tieši valsts, jo šo projektu un tehnoloģijas uzņēmums pārdos citiem interesentiem, kuru, pēc Beitāna teiktā, esot pietiekami daudz.

Aptuvenie zaudējumi, ko "Aerodium" varētu ciest Latvijas dalības projekta izstādē "World Expo 2010" apstāšanās gadījumā, ir 50 000 latu.

Paši "Aerodium" darbinieki smejoties, ka sliktākajā gadījumā viņus ieliks cietumā kā krāpniekus, bet labākajā - viņi būs Latvijas varoņi, jo būs paveikuši gandrīz neiespējamo un ar unikālu projektu Latvijas vārdu nesuši pasaulē.

"World Expo 2010" norisināsies Ķīnā, Šanhajā, no 2010.gada 1.maija līdz 31.oktobrim. "World Expo" ir pasaulē nozīmīgākā starptautiskā izstāde, kas galvenokārt vērsta uz valstu tēla veidošanu un popularizēšanu. Saskaņā ar noslēgtā Latvijas dalības līguma un "World Expo 2010" nosacījumiem Latvijas paviljonam izstādē jābūt pilnībā pabeigtam līdz 2010.gada februāra beigām.

Kā ziņots, LIAA 17.novembrī noslēdza līgumu ar "Aerodium" 2,55 miljonu latu vērtībā par vertikālā vēja tuneļa būvi un Latvijas paviljona izveidi starptautiskajā izstāde "World Expo 2010". Par to žurnālistus pēc valdības sēdes informēja LIAA direktors Andris Ozols.

"Aerodium" tika uzticēta visa atbildība par paviljona uzbūvēšanu, uzturēšanu un nojaukšanu, teica Ozols.

Iepriekš LIAA bija uzdots līgumu noslēgt līdz 13.novembrim, tomēr, kā liecina Ekonomikas ministrijas valdībā iesniegtais informatīvais ziņojums, jau toreiz problēmas radās ar finanšu risku apdrošināšanas līgumu. "Aerodium" vēlējās līguma punktu, kas paredz LIAA kā debitora risku apdrošināšanu, biznesa pārtraukuma apdrošināšanu, finansiālu zaudējumu un līgumā paredzēto pasūtītājam paredzēto līgumsodu apdrošināšanu, izslēgt.

Ja notiktu atteikšanās no finanšu risku apdrošināšanas nosacījuma, pastāvētu risks, ka ieguldītie līdzekļi netiks atgūti gadījumā, ja projekts netiks īstenots pilnā apjomā un atbilstošā kvalitātē, norādījis Ozols.

Šobrīd kopējais finansējums Latvijas dalībai izstādē "World Expo 2010", kuru plānots piesaistīt no līdzfinansētājiem, veido 2 650 000 latu (VAS "Latvijas dzelzceļš" piešķirtais līdzfinansējums - 1 700 000 latu, Ventspils brīvostas līdzfinansējums - 450 000 latu un nepieciešamais līdzfinansējums no Rīgas brīvostas - 500 000 latu). Atbilstoši saskaņotajai izdevumu tāmei projekta īstenošanas izmaksas ir 2 600 000 latu.

Saskaņā ar Latvijas dalības līguma un izstādes "World Expo 2010" dalības nosacījumiem Latvijas paviljonam jābūt pilnībā pabeigtam līdz 2010.gada februāra beigām.

Svarīgākais