FID pērk PR pakalpojumus un daudz ūdens

Sekojot citu valsts iestāžu piemēram, arī Finanšu izlūkošanas dienests tiešo pienākumu veikšanu aizstāj vai papildina ar sabiedrisko attiecību kampaņām. Viena tāda 20 000 eiro vērtībā turpinās pašlaik – Naudas dienas “Zini naudas li(ī)kumus”, bet jau nākamā kampaņa tiek plānota gada trešajā ceturksnī ar prognozējamo finansējumu līdz par 42 000 eiro apmērā.
©Ekrānšāviņš

Gada nogalē Finanšu izlūkošanas dienests plānojis iepirkt arī daudz ūdens. Ļoti daudz dzeramā/avota ūdens. Diviem gadiem uz priekšu - arī vērtībā līdz pat 42 tūkstošiem eiro. Varbūt paredzējis savās kampaņās sausu muti izrunāt.

Pienākums izglītot sabiedrību

Sabiedrības izglītošana kā pilnīgi oficiāls pienākums ir uzlikts Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam. Tas lasāms biroja mājaslapā.

KNAB funkcijas sabiedrisko attiecību un izglītošanas jomā:

* informēt sabiedrību par korupcijas attīstības tendencēm un atklātajiem korupcijas gadījumiem, kā arī par veiktajiem pasākumiem korupcijas novēršanai un apkarošanai;

* izstrādāt un ieviest sabiedrisko attiecību stratēģiju;

* izglītot sabiedrību tiesību un ētikas jomā;

* veikt sabiedriskās domas izpēti un analīzi.

FID darba pienākumu aprakstā nekā līdzīga nav:

“Finanšu izlūkošanas dienesta pamatuzdevums ir apkopot un analizēt finanšu datus, saņemtos ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem, lai iegūto informāciju nodotu Latvijas tiesībaizsardzības iestādēm noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas lietu izmeklēšanai.”

Un tomēr, FID tērē nodokļu maksātāju naudu dārgām publicitātes kampaņām, par kuru lietderību varētu rasties pamatotas šaubas.

Pipars, lai stilīgi

Jaunākajā kampaņā, ko par 20 000 īsteno SIA “PR Kvadrāts” kā eksperts piesaistīts ēdienu blogeris Rojs Puķe jeb Pipars. Un, lūk, viņa atziņas, kas apmaksātā sižetā publicētas portālā TVNET un FID mājaslapā:

“Rojs Puķe stāsta, ka saņemt e-pastu ar it kā vilinošu piedāvājumu par miljoniem dolāru vērtu dāvinājumu var jebkurš, kurš lieto internetu. Turklāt šāda veida e-pasti ir sagatavoti tā, lai jaunais cilvēks bez pieredzes uzķertos un iekristu krāpnieku tīklos. “Šodien man šķiet absurdi noticēt tādiem stāstiem, bet tas ir reāli un pilnībā iespējams”, saka Rojs Puķe.”

Un vēl viens citāts (ar visām kļūdām): “Savukārt Rojs Puķe kā vienu no slazdiem, kuros iekrīt jaunieši, ir ātro aizdevumu pakalpojumi. “Neeksistē ātra nauda,” raidierakstā saka Rojs Puķe un aicina jauniešus to saprast un apzināties, ka, lai saņemtu naudu ir jāstrādā.”

Tātad ēdienu blogeris Rojs Puķe jeb Pipars FID uzdevumā ir pavēstījis, ka nevajag uzticēties visādiem prinču advokātiem no Nigērijas un nevajag ņemt ātros kredītus.

Kāda tam saistība ar FID darba uzdevumu gādāt informāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas lietu izmeklēšanai? Precīzi nekāda. Protams kampaņā piedalās ne tikai ēdienu blogeris. “PR Kvadrāts” noorganizējis arī dažādu uzņēmēju un amatpersonu intervijas, tostarp kampaņas ietvaros intervēta tiek arī valsts galvenā finanšu izlūce Ilze Znotiņa. “Mēs vēlamies informēt uzņēmējus, iedrošināt viņus mācīties vadīt riskus, izprast tos; uzrunāt jauniešus un jauno tehnoloģiju entuziastus un parādīt finanšu noziegumu dažādās sejas,” tā paziņojumā par kampaņu saka Finanšu izlūkošanas dienesta priekšniece Ilze Znotiņa.

Influenceri sarosās!

Šī nebūs vienīgā kampaņa šai gadā. Izrādās, ka pašlaik notiekošā ir kampaņa, kas nenotika pērn - pandēmijas dēļ. Tā skaidro Znotiņas pārstāve Zaiga Barvida. Savukārt īstā šī gada kampaņa vēl ir tikai priekšā. Tā notiks rudenī. Paziņojums par to jau ievietots Elektronisko iepirkumu sistēmā un izpētāms arī iepirkumu monitoringa lapā “Mercell”:

“Iepirkuma plāni: Komunikācijas kampaņas koncepcijas izstrāde, īstenošana un publicitāte “Naudas dienas”, 2021, 3. ceturksnis, 10000 Eur - 42000 Eur”. Blogeri un influenceri var sarosīties, viņus tagad ir modē piesaistīt, un gan jau konkursa uzvarētājs atkal piesaistīs - par nodokļu maksātāju naudu parunāt niekus svarīgai iestādei.

Jāpiebilst, arī pērn kopējie FID ieguldījumi sabiedrisko attiecību nozares uzplaukumā bija ievērojami. Mazāka summa - 13 700 eiro tika samaksāti kompānijai SIA “White Digital” par tīmekļa vietnes uzlabošanu, dizaina izstrādi, programmēšanu un uzturēšanu. Toties krietni lielāka nauda 120 000 eiro tika samaksāti SIA “Sabiedrības informēšanas centrs” par semināru, diskusiju, publisko pasākumu un konferenču organizēšanas saturisko un tehnisko nodrošinājumu.

Valdība uzdeva kampaņot

Nav gan gluži tā, ka Finanšu izlūkošanas dienests tikai uz savu galvu būtu izdomājis tērēt naudu sabiedriskajām attiecībām un visādai kampaņošanai. Saskaņojums ir ierakstīts Ministru kabineta rīkojumā Nr. 576 “Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam”. Tā 1.3 punktā Finanšu izlūkošanas dienestam un vēl dažām atbildīgajām iestādēm uzdots:

“Nodrošināt likuma subjektu un atbildīgo institūciju izpratni par likuma subjektu darbībai piemītošiem NILLTPF riskiem, informācijas sniegšanu un apmācības.” Runa ir par naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas riskiem. Un šī punkta tālākajos apakšpunktos ir minēti gan semināri, gan Naudas likumu dienas, gan pilnveidota FID mājaslapa, gan apmācība likuma subjektiem un atgriezeniskās saites veidošana.

Par pasauli Znotiņā

Vai pilnīgi visas FID priekšnieces sabiedriskās aktivitātes notiek ar valdības ziņu, var tikai minēt, jo ne visas ierakstās tradicionālas valsts institūciju komunikāciju izpratnes rāmjos. Ir pierasts, ka pirms vēlēšanām deputātu kandidāti cenšas tikt iekšā pavāru šovos, dažādos brīvā laika raidījumos, žurnālos - ar smukām bildēm un pārdomām par dzīvi. Ja personība interesanta, arī raidījumi sanāk gana interesanti, taču tiem pēc būtības nav saistības ar politisko procesu un sabiedrības labumu. Ierēdņi līdzīgos raidījumos un izdevumos gozējas retāk, taču ir izņēmumi. Finanšu izlūkošanas dienesta priekšniece Ilze Znotiņa pērn izdevās iekļūt sieviešu žurnālā “Una”, kas raksta “Par tevi pasaulē un pasauli tevī!”. Turklāt ne jau kaut kur tālākās apmaksātiem materiāliem atvēlētās lapaspusēs, bet uz paša vāka ar “galvu reibinošu sarunu” par to, ka “viņa glezno un rīko karnevālus”. Te “Hipijmeitene starp puķēm un likumu” ir bildēs laiski atlaidusies šūpuļtīklā, te pludmales smiltīs. Gaisīgā tērpā un mazāk gaisīgā. Stāsta par savu jaunību, lielisko vīru un superīgajiem bērniem, lauku māju. Arī par ceļu uz jauno amatu un vēlmi, lai dienesta darbu slavē “satura dēļ, nevis PR līmenī”.

Vispār simpātiski. Tikai, kāds šāda veida PR publicitātei sakars ar viņas kā ierēdnes darba pienākumiem vai Ministru kabineta rīkojumu Nr. 576? Pilnīgi nekāds.

*****

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Signal kanālā.

Uzzini pirmais, kas interesants noticis Latvijā un pasaulē, pievienojoties mums Telegram vai Whatsapp kanālā