PTAC: satraucoša situācija Latvijas logu tirgū – patērētāji tiek maldināti

Patērētājiem Latvijā ir ierobežotas iespējas saņemt informāciju par logu tehniskajām īpašībām, un izvēlēties kvalitatīvus, savām vajadzībām atbilstošus logus, pavēstīja Patērētāju tiesību un aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane.
17.05.2021. Portāls ZiniCenu.lv
 
©f64.lv, Oksana Džadana

Viņa informēja, ka PTAC 2019.gadā sāka pastiprinātu logu tirgus uzraudzību, lai pārliecinātos par to atbilstību normatīvu prasībām, tostarp centrs testēja arī logu paraugus. PTAC pievērsa uzmanība tam, kādu informāciju uzņēmēji sniedz patērētajam par logiem to iegādes un piegādes procesā, kā arī to atbilstībai deklarētājām īpašībām.

Gertmane atzina, ka pašreizējie secinājumi ir ļoti satraucoši - praktiski nevienā gadījumā netika sniegta pilnīga un atbilstoša informācija par logu īpašībām, tie nebija identificējami, nodrošināti ar ekspluatācijas īpašību deklarācijām, piegādātie logi faktiski atšķīrās no pasūtītajiem. Turklāt parasti tiek pieprasīta vismaz 50% priekšapmaksa.

Viņa arī pastāstīja, ka šā gada pirmajos mēnešos PTAC ir veicis klātienes pārbaudes pie 15 komersantiem un pie vēl vairākiem mēģinājis pasūtīt logus. Logu iegāde notika, izmantojot tos pašus saziņas līdzekļus, ko parasti izmanto patērētāji ikdienā - ražotāju un izplatītāju mājaslapu pasūtījuma formas, rakstot uz norādītajiem e-pastiem, kā arī veicot pasūtījumus telefoniski.

Kontrolpasūtījumu - pārbaužu veikšanai PTAC izvēlējās standarta izmēra logu modeli, kāds pieejams vienā no Latvijas apbūvei raksturīgajiem daudzdzīvokļu māju projektiem. PTAC pārliecinājās, ka lielākajā daļā gadījumu interneta vietnēs nav norādīta skaidra informācija par logu ražotāju, vai, izvēloties viena veida logus, piedāvājums tiek atsūtīts pavisam citam. Pasūtījumos galvenokārt tiek piedāvāti logu tehniskie parametri - izmērs, vērtņu daudzums, palodzes.

Tomēr daudz mazāk uzmanības tiek pievērsts svarīgākajam - kādas būs logu īpašības, piemēram, siltuma caurlaidības koeficientam, gaisa caurlaidībai, vēja slodžu izturībai, kā arī ūdenscaurlaidībai.

PTAC direktore Baiba Vītoliņa pauda bažas par situāciju. "Diemžēl jāsecina, ka iegūt informāciju par šīm īpašībām ir sarežģīti - vairākos gadījumos, lūdzot informēt par loga īpašībām, tika sniegta informācija, ka tās ir nevajadzīgas vai neeksistē," viņa sacīja.

Centrā piebilda, ka saņemta arī dokumentācija, kurā īpašības norādītas intervālos, tādējādi liedzot saprast to, kādas īpašības būs konkrētajam, pasūtītajam logam.

Parasti uzņēmumu prakse ir pieprasīt priekšapmaksu vismaz 50% apmērā no darījuma summas, tādēļ rodas situācija, kurā tiek iegādāts logs, skaidri nezinot informāciju par tā ražotāju un īpašībām. Logiem ir jābūt nodrošinātiem ar CE zīmes marķējumu un ekspluatācijas īpašību deklarāciju loga saņemšanas brīdī.

Tomēr saņemot pasūtītos logus, PTAC konstatēja būtiskas neatbilstības. Tostarp tie nav identificējami, nav skaidrs, kurš ir ražotājs un kādas ir loga īpašības, nesakrīt informācija, kas sniegta par logu, to pasūtot, ar loga piegādes brīdī saņemto, kā arī logiem netiek izsniegta uz tiem attiecināma ekspluatācijas īpašību deklarācija, nav informācijas par logiem veikto atbilstības novērtēšanu un netiek izsniegta informācija par logu transportēšanu, montāžu, uzturēšanu, kopšanu un sastāvdaļu nomaiņu.

2021.gada sākumā saņemot pasūtītos logus, apturētas vairāk nekā 300 vienības neidentificējamu logu, jo tādus nav atļauts piedāvāt tirgū.

PTAC aicina patērētājus neiegādāties neidentificējamus, nezināmas izcelsmes logus, par kuru īpašībām un lietošanu nav sniegta pilnvērtīga informācija, gan veicot pasūtījumu internetā, gan iegādājoties logus klātienē. Noslēdzot distances līgumu, patērētājiem ir tiesības atgriezt preci 14 dienu laikā.

Iestāde turpinās logu uzraudzības darbu un maijā organizē informatīvo semināru komersantiem un būvniecības profesionāļiem par prasībām logiem šā gada 28.maijā.

 
 
Tiem, kas patlaban ir aktīvi darba tirgū, ir cerības uz algas pielikumu. Arī darbaspēka trūkums gandrīz visās nozarēs patlaban rada spiedienu uz darba devējiem paaugstināt algas, Dainis Gašpuitis, SEB bankas ekonomists