AS "Pasažieru vilciens" (PV), kā iepriekš solīja, šīs nedēļas sākumā ir iesniegusi Satiksmes ministrijai (SM) pirms Lieldienām noslēgto jauno vilcienu iegādes līgumu ar spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF). Ministrija pagaidām vēl nekomentē tā atbilstību valdības izvirzītajiem nosacījumiem.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja PV, noslēgtā līguma redakcija ir iesniegta izvērtēšanai tikai SM, jo uzņēmums atrodas šīs ministrijas pakļautībā. Iepriekš bažas par noslēgto redakciju bija izteikusi Finanšu ministrija (FM) un pat solīja doties uz PV šajā nedēļā, ja uzņēmums to ignorēs.
SM savukārt norādīja, ka "ministrija šobrīd vērtē iesniegto līgumu".
Kā ziņots, iepriekš PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds noraidīja FM paustās bažas par jauno vilcienu iepirkuma līgumu.
FM pauda bažas un satraukumu par vērienīgo pasažieru vilcienu piegādes līgumu un tajā iekļautajiem nosacījumiem. FM norādīja, ka tās sūtītos lūgumus PV līdz šim esot ignorējis un plašākas informācijas neesot arī SM. Ja informācija netiks saņemta, FM pārstāvji esot gatavi personīgi doties uz PV.
Ministrija uzver, ka svarīgi ir nodrošināt, lai iepriekš valdības dotie uzstādījumi līgumā netiktu mainīti. Tāpat ir jāņem vērā, ka šis ir ļoti liels Eiropas fondu projekts, kam pastiprināti seko līdzi arī Eiropas Komisija, un iespējamu noviržu gadījumā visas neattiecināmās izmaksas var nākties maksāt no valsts budžeta.
Kā ziņots, saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja PV, plānots, ka pirmie jaunie vilcieni Latvijā sāks kursēt jau 2014.gada pirmajā pusē. No jauna tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi jauni dīzeļvilcieni. Konkursa uzvarētājam 30 gadus būs jānodrošina jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana un apkope.
Uzņēmumā uzsver, ka PV ilgstošās sarunās panācis, ka līgums par jaunu vilcienu piegādi un uzturēšanu ir valsts un PV interesēm atbilstošs, kā arī ir izpildīti visi Ministru kabineta dotie uzdevumi, lai varētu noslēgt šo līgumu. Kopš brīža, kad par konkursa uzvarētāju tika atzīta spāņu kompānija, saskaņojumos dažādās institūcijās Latvijā un Eiropā ir pagājis ilgs laiks, tomēr iekļaušanās Kohēzijas fonda finansējuma apgūšanai noteiktajā termiņā nav apdraudēta.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.