Valsts kontrole: Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas ir nepilnīgas

Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas ir nepilnīgas, tās neparedz detalizētu tarifu projektos iekļauto administratīvo izmaksu uzskaitījumu un ekonomiskās pamatotības pārbaudi - revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).

VK analizēja administratīvo izmaksu pamatotību Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - Komisija) apstiprinātajos elektroenerģijas tirdzniecības tarifos saistītajiem enerģijas lietotājiem un publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tarifos, kā arī pašvaldību regulatoru apstiprinātajos sadzīves atkritumu apsaimniekošanas un siltumapgādes tarifos.

VK konstatēja, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, sagatavojot sākotnējo tarifu projektu iesniegšanai Komisijā, pats izvēlas izmaksu posteņus, par kuriem sniegt pamatojumu Komisijai, kā arī to detalizācijas pakāpi. Komisija nepieprasa un nesaņem informāciju par uz pakalpojumu netieši attiecinātajām administratīvajām izmaksām, tādējādi faktiski nevar izvērtēt tarifos iekļauto komersanta atbalsta funkciju izmaksu pamatotību, līdz ar to, iespējams, negūst adekvātu pārliecību par tarifu aprēķinu pamatotību.

Pārbaudot komersantu faktiskās uz pakalpojumu sniegšanu attiecinātās administratīvās izmaksas, VK secināja, ka ir iespējama izmaksu ekonomija. Lai arī to ietekme uz kopējo tarifu nav liela, tomēr tādu izmaksu, kuras nav tieši nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai un nav samērīgas ar pakalpojuma saņēmēju ekonomisko stāvokli, iekļaušana tarifā nav pieļaujama.

Arī pašvaldību regulējamās nozarēs tarifu projekti netika pietiekami pamatoti, jo pakalpojumu sniedzēji, pielietoja dažādus izmaksu prognozēšanas principus, kā arī netiešās administratīvās izmaksas uz tarifu attiecināja, pamatojoties uz būtiski atšķirīgiem principiem.

Izlases kārtā pārbaudot pašvaldību regulatoru apstiprinātajos siltumapgādes un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas tarifos iekļautās izmaksas, VK konstatēja, ka komersantu izmaksas vismaz Ls 89 918,25 apmērā ir tarifos iekļautas nepamatoti ne tikai pašvaldību regulatoru nepietiekami veiktās tarifu projektu izvērtēšanas, bet arī pašas tarifu aprēķināšanas metodikas nepilnību dēļ.

Pārbaudot pašvaldību regulējamās nozarēs tarifu projektos iekļauto administratīvo izmaksu īpatsvaru un pamatotību 15 sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju noteiktajos tarifos, VK konstatēja, ka tos būtiski ietekmē metodikas kvalitāte un detalizācijas pakāpe. Piemēram, ja sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē, kur tarifu aprēķināšanas metode ir detalizēta, administratīvo izmaksu īpatsvars tarifos ir robežās no 17,3% līdz 21,6%, tad siltumapgādes nozarē, kur metodika nenosaka prasības iekļaujamajām administratīvajām izmaksām - no 4,1% līdz 22,5%, kas liecina par iespēju tarifos iekļaut ekonomiski nepamatotas izmaksas.

VK arī konstatēja, ka esošā metodika rada iespēju sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem projektos atkārtoti iekļaut iepriekšējos tarifos plānotos, bet neveiktos izdevumus, tādējādi, saņemot, nepamatoti lielākus ieņēmumus, piemēram, revīzijā konstatēts gadījums, kad sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs tarifu projektā paredzēja izdevumus siltumtrases remontam, bet faktiski šos pasākumus neīstenoja.

Revīzijā VK pārbaudīja arī to, vai Komisija veic visas tai normatīvajos aktos paredzētās funkcijas un konstatēja, ka tā nav noteikusi pieņemamā tarifa noteikšanas principus universālajam pakalpojumam, kā arī nav veikusi zemes ciparu televīzijas raidīšanas tirgus analīzi un komersanta iespējamā dominējošā stāvokļa ietekmes uz efektīvu konkurenci izvērtējumu, lai lemtu par regulēšanas pasākumu piemērošanas nepieciešamību.

Likumības revīzija "Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju tarifu projektos iekļauto administratīvo izmaksu ekonomiskā pamatojuma un atbilstības spēkā esošajām tarifu aprēķināšanas metodikām izvērtējums" veikta par laika posmu no 01.01.2008. līdz 30.06.2009.

Svarīgākais