Otrdiena, 16.aprīlis

redeem Alfs, Bernadeta, Mintauts

arrow_right_alt Politika

Reģistrējot jaunu klientu, bankas pārbaudīs, vai tā nav "politiski nozīmīga persona vai rads"

© F64

No 1.jūnija Latvijā bankas un citi finanšu pakalpojumu sniedzēji pirms darījuma attiecību sākšanas ar jauniem klientiem noskaidros, vai klients ir Latvijā politiski nozīmīga persona, politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis vai cieši saistīts ar politiski nozīmīgu personu.

Gadījumos, ja potenciālais jaunais klients būs politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona, bankas veiks klienta padziļinātu izpēti, lai izpildītu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas (NILLTFN) likuma prasības, kuru mērķis ir mazināt koruptīvos darījumos iegūtu līdzekļu legalizācijas iespējas.

Šā gada sākumā tika pieņemti grozījumi NILLTFN likumā, nosakot izmaiņas politiski nozīmīgu personu definīcijā - šajā lokā ir plaša Latvijas augstāko valsts un pašvaldību institūciju vadība, viņu radinieki un saistītas personas. Banku un arī citu finanšu pakalpojumu sniedzēju uzdevums ir veikt klientu izpēti, identificēt starp klientiem politiski nozīmīgās personas un veikt šo personu finanšu līdzekļu un darījumu padziļinātu kontroli.

Attiecībā uz jauniem klientiem jaunās prasības stājās spēkā no šodienas, attiecībā uz pašreizējiem klientiem - no 1.decembra.

Latvijas Komercbanku asociācija skaidro, ka likuma pieņemšanas gaitā netika atbalstīts banku nozares piedāvājums veidot vienotu sarakstu ar Latvijas politiski nozīmīgajām personām, to ģimenes locekļiem un cieši saistītajām personām, tāpēc bankām individuāli jāanketē klienti, lai noskaidrotu, vai klients ir politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona. Bankas aicina klientus godprātīgi sniegt informāciju par savu politiski nozīmīgas personas, ģimenes locekļa vai cieši saistītas personas statusu.

Klientu padziļinātas izpētes nosacījumi paredz, ka bankām, sākot darījuma attiecības ar politiski nozīmīgu personu, to ģimenes locekļiem un cieši saistītajām personām, jāsaņem valdes vai valdes īpaši pilnvarota valdes locekļa piekrišana. Tāpat bankai ir jāveic pasākumus, lai noteiktu klienta līdzekļu izcelsmi un labklājības izcelsmi, kā arī pastāvīgi jāuzrauga klienta veiktie darījumi.

Komercbanku asociācija paziņojumā medijiem informē, ka bankas gatavojas, lai padarītu likuma prasību pildīšanu klientiem maksimāli vienkāršu un ērtu - izveidotu saprotamu un ērtu anketu, nodrošinātu nepieciešamo atbalstu. Princips "Pazīsti savu klientu" bankām nav nekas jauns, tas attiecībās ar klientiem tiek ievērots pastāvīgi, tādēļ lielākajai daļai klientu praktiskā līmenī būtiskas izmaiņas ikdienas sadarbībā ar banku jaunās prasības nenesīs.

Saskaņā ar NILLTFN likumu politiski nozīmīga ir persona, kura ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgus publiskus amatus, tostarp persona, kas ieņem vai ir ieņēmusi kādu no šādiem amatiem: valsts vai pašvaldības vadītājs, parlamenta deputāts, valdības vadītājs, ministrs, ministra vietnieks vai ministra vietnieka vietnieks, valsts sekretārs vai cita augsta līmeņa amatpersona valdībā vai pašvaldībā, augstākās tiesas tiesnesis vai cita līmeņa tiesu institūcijas tiesnesis u.c. Politiski nozīmīga persona ir iepriekšminēto personu vecāki vai vecvecāki, laulātais vai viņam pielīdzināma persona, brālis vai māsa, bērns vai laulātā vai viņam pielīdzināmas personas bērns, viņa laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, kā arī mazbērns. Tāpat saskaņā ar likumu par politiski nozīmīgām personām tiek uzskatīti visi citi, kuriem ar politiski nozīmīgajām personām ir darījuma attiecības vai citas ciešas attiecības.

"Swedbank" informē, ka tā ir vienkāršojusi klienta anketu un izvietojusi to internetbankā, lai klientiem to būtu ātrāk un ērtāk aizpildīt sevis izvēlētajā laikā un vietā. "Swedbank" aicina klientus atjaunot informāciju anketās, pakāpeniski gada laikā klienti saņems arī individuālus uzaicinājumus aizpildīt anketu. Ja "Swedbank" klientam būs nepieciešama konsultācija par anketas aizpildīšanu, ir izveidota arī atsevišķa telefonlīnija bankas Konsultāciju centrā - 67 445 555.